נורבגיה: קרן העושר הגדולה בעולם הפסידה 21 מיליארד ד' במחצית הראשונה של 2020

שוויה של הקרן מוערך בלמעלה מטריליון דולר • ההפסדים מיוחסים לקורונה הכלכלית ובמיוחד לפגיעה בחברות הנפט והבנקים • בשנה שעברה רשמה הקרן רווחים של 180 מיליארד דולר

ראשת ממשלת נורבגיה, ארנה סולברג / צילום: רויטרס
ראשת ממשלת נורבגיה, ארנה סולברג / צילום: רויטרס

קרן העושר של נורבגיה, הנחשבת לגדולה בעולם ושוויה מוערך ביותר מטריליון דולר, הפסידה 21 מיליארד אירו במחצית הראשונה של שנת 2020. הקרן הוקמה על ידי המדינה הסקנדינבית בשנות ה-90' במטרה לשמור חלק מרווחי הנפט והגז, .שאחראים לכרבע מהכנסות המדינה, לדורות הבאים. ועדת השקעות מיוחדת אחראית לתמהיל ההשקעות של הקרן: מניות, אג"ח ונדל"ן. ההפסד מהווה אובדן של 3.4% משוויה של הקרן בחצי השנה האחרונה.

מנהלי הקרן, שבשנה שעברה רשמו רווח שיא של 180 מיליארד דולר, ייחסו את ההפסד למשבר הקורונה, ולירידת ערך המניות של חלק מהחברות בהן השקיעו (גלובלית, הקרן מחזיקה במניות של כ-9,500 חברות) וכן בירידות שנרשמו בתחום הנדל"ן. "השנה החלה עם אופטימיות, אבל התחזית בשוק ההון התהפכה ברגע שנגיף הקורונה החל להתפשט ברחבי העולם", אמר מנהל בנק NORGES הנורבגי.

מאז 1996, אז הופקדה הקרונה הראשונה בקרן, מוגבלת הממשלה - לפי נוהג בלבד - בשימוש בכספים, והיא יכולה לקבל לתקציב המדינה רק חלק מהתשואה השנתית על הר הכסף המופקד בה. בעבר עמדה התשואה המובטחת לממשלה לטובת התקציב על 4%, ולפני כשנתיים הפחיתה אותה ממשלת הימין-מרכז השולטת בנורבגיה ל-3% בלבד.

רוב ההפסד החצי-שנתי נובע מירידה בשווי השוק של חברות הנפט והאנרגיה בעולם, לצד צלילה בשווי מניות בנקים אירופיים. בסך הכל הפסידה ההשקעה של הקרן 6.8% משווי המניות שברשותה.