ועדת הכספים לא הגיעה להסכמות לגבי דחיית אישור התקציב; בכיר בליכוד: "מבחינתנו, הולכים לבחירות"

זוהר אמר בפתח הישיבה כי יגיש הסתייגויות רבות לחוק ושבכל מקרה הוא יעבור רק אם יוכנסו בו כמה תנאים • התנאים עוררו סערה בקרב חברי האופוזיציה, וח"כ עודד פורר ומירב מיכאלי דרשו כי הצעת החוק תובא מחדש • יו"ר ועדת הכנסת: "זוהר מנסה להוביל את כולם לבחירות"

ועדת הכספים, היום / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ועדת הכספים, היום / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

וועדת הכספים סיימה את הדיון ללא הסכמות לאחר שדנה בשינוי המנגנון התקציבי כדי לאפשר לממשלה גמישות תקציבית, גם בזמן הביניים עד לאישור התקציב העתידי, אם אכן זה יקרה. היו"ר הזמני פינדרוס הודיע כי יבקש מיו"ר הכנסת אישור מיוחד להתכנס אחר הצהריים אם יושגו הסכמות על נוסח התקציב.

אלא שההצבעה על הצעת חוק דחיית אישור התקציב תתקיים אם בכלל רק ביום שני ולא מסיבות של מחלוקות תקציביות. המדינה על תקציבה שבויה במחלוקת בין כחול לבן אודות דרישת הליכוד לשנות את דרך מינוי כמה מבכירי רשויות אכיפת החוק.

גורם בליכוד אומר כי אף שכל הסוגיות האחרות סוכמו, שיחות בנושא הזה שהתקיימו גם אתמול בלילה, לא הביאו להסכמה. לדבריו, המסר שקיבלו שרי הליכוד בשעת לילה היה "הולכים לבחירות". 

ועדת הכספים, היום / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
 ועדת הכספים, היום / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הליכוד מבקש ללחוץ בכך על כחול לבן להתפשרות, אבל המשחק הזה עד הרגע האחרון עשוי לאבד שליטה, והזמן הקצר מאוד שנותר, מגדיל מאוד את האפשרות כי אכן נצא שוב לבחירות. 

סגן הממונה על התקציבים באוצר, יוגב גרדוס ציין במהלך הדיון כי ייתכן מאוד שתקצוב התוכניות המשלימות במערכת החינוך יוסדר עוד היום: "לגבי תוכניות היל"ה וקרב ויתר התוכניות המשלימות בחינוך, יש בשעות האחרונות התקדמות משמעותית, שר האוצר ושר החינוך פועלים כדי לאפשר את פתיחת התוכניות המשלימות בחינוך. ייתכן שכבר היום יהיה פתרון במסגרת התקציב הקיים".

הליכוד: "כחול לבן נלחמים בממשלה", כחול לבן: "הליכוד מפר את הבטחתו לאחדות"

בליכוד התייחסו למה שהתרחש בוועדת הכספים. לדבריהם, "כחול לבן שוב נלחמים בממשלה בזמן שראש הממשלה נתניהו נלחם בקורונה. היום בוועדת הכספים הם עצרו כסף חיוני לפתיחת שנת הלימודים, כולל תוכניות לילדים בסיכון וילדים בפריפריה. כחול לבן חייבים להפסיק להפריע לראש הממשלה להעביר תקציב ולפתוח את שנת הלימודים בזמן".

בתגובה, מכחול לבן נמסר: "מועד ההוכחה מתקרב והשטיקים והטריקים מתגברים. הליכוד מפר את הבטחתו לאחדות ויציבות ומחפש בכל יום תירוץ חדש לבחירות. מי שטובת ישראל לנגד עיניו יפעל להעברת תקציב אחראי ולא ישפוך כסף פוליטי כדי להתחזק לקראת הבחירות.

"כחול לבן תפעל ותמשיך לפעול מתוך מניע אחד בלבד: למנוע בחירות למען מיליון מובטלים, ולמען עם ישראל כפי שהתחייבה".

התנאים שעוררו את הבלגן: גמישות של 5% בתקציב לטיפול בצרכים דחופים ותקצוב תוכניות משרד החינוך

הקשיים בקידום הצעת החוק לדחיית הגשת תקציב המדינה החלו בעקבות דרישות של יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר מהליכוד להכניס לחוק סעיפים חדשים. את הישיבה מנהל ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה,שכן חבר הכנסת משה גפני עדיין בהתאוששות מצינתור שעבר.

זוהר אמר בפתח הישיבה כי יגיש הסתייגויות רבות לחוק ושבכל מקרה הוא יעבור רק אם יוכנסו בו כמה תנאים. התנאי הראשון הוא גמישות של 5% בתקציב לטיפול בצרכים דחופים, תקצוב תכניות היל"ה וקרב של משרד החינוך שקוצצו בשל אי העברת התקציב,  וכן שני נושאים קואליציוניים תקציבי התכניות של הציונות הדתית ובהן חמ"ד שהוקפאו ולסיום התנאי שכולם חיכו לו, העברת 400 מיליון השקלים תקציב בישיבות שהוקפא גם הוא בשל אי העברת התקציב.

התנאים עוררו סערה בקרב חברי האופוזיציה. ח"כ עודד פורר ומירב מיכאלי דרשו כי הצעת החוק תובא מחדש שכן מדובר ב"נושא חדש", קרי שינוי משמעותי בהצעת החוק המחייב התחלת התהליך מחדש בהצבעה בקריאה טרומית.

כזכור, אתמול שונה ברגע האחרון סדר היום של ועדת הכספים, כל הנושאים האחרים בוטלו, והצעת החוק של האוזר לדחיית הגשת התקציב, הובאה לדיון. הצעת החוק אמורה למנוע את הפלת הממשלה ביום שני אם לא יאושר תקציב המדינה עד אז - מה שבוודאות לא יקרה.

הדחייה העידה על התקדמות במו"מ בין ראשי המפלגות החרדיות לראש הממשלה נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ. החרדים דרשו כי התוספת של תקציב הישיבות בסך 400 מיליון שקל שהוקפאה כמו יתר התכניות והכספים שאינם בבסיס התקציב.

לאחר שעברה ההצעה בקריאה ראשונה, נמנע חבר הכנסת משה גפני יו"ר וועדת הכספים מלהכניסה לסדר היום, כאמצעי לחץ נוסף על נתניהו וגנץ להעברת התקציב המדובר לישיבות.

"יו"ר הקואליציה אמר דברים שהם לא על דעת הקואליציה"

פינדרוס, היו"ר הזמני של הוועדה הציע נוסחת פשרה. הסרה של סעיפים תקציביים ייחודיים כמו אלה שדרש זוהר. ובמקום זאת לפי הצעת פינדרוס יוכנס סעיף שיאפשר גמישות תקציבית לממשלה כך שהתכניות המוקפאות יזכו למימון, ויופשרו. ההצעה נדרשת לאישור משרד האוצר, ולכן הצבעה לא תתקיים עד תחילת המליאה, וככל הנראה תידחה לאחר הצהריים.

המאמץ יהיה לאשר בהצבעה בוועדת הכספים בישיבה מיוחדת והבאת ההצבעה מאוחר בלילה למליאה. אך הסיכוי לכך לא רב, וההצבעה עשויה להידחות לרגע האחרון ממש, ליום שני.

בכחול לבן מתנגדים גם הם להצעות זוהר ומאשימים כי הוא מדרדר את המצב לבחירות. יו"ר ועדת הכנסת איתן גינזבורג, מכחול לבן אמר בדיון : "אני חושב שיש כאן בלבול. התכנסנו לאשר דחיית תקציב, לא התכנסנו לדון כאן בתקציבי חלופי לכל מיני מטרות. יו"ר הקואליציה אמר דברים שהם לא על דעת הקואליציה אלא על דעתו האישית. מנסים לקעקע ולהוביל את כולם לבחירות".