כחול לבן או הליכוד? מי אחראי למשבר סביב מינוי המפכ"ל

לפחות על דבר אחד בליכוד ובכחול לבן מסכימים • שני הצדדים לא עמדו בהסכם • המשרוקית של גלובס

יזהר שי, כחול לבן, אמיר אוחנה, הליכוד / צילום: שלומי יוסף, כפיר זיו
יזהר שי, כחול לבן, אמיר אוחנה, הליכוד / צילום: שלומי יוסף, כפיר זיו

זה כנראה ציון ה"נכון" הכי פחות מחמיא שנתנו. נציגי שתי המפלגות שעומדות בראש ממשלת החילופים מודים בפה מלא שלא עמדו בהסכם הקואליציוני ביניהן. העובדות פה אמנם נכונות, ובהן אנו עוסקים. את הציון על הביצוע נשאיר לקוראים.

במוקד הדיון עומדת המחלוקת על מינוי המפכ"ל הבא, שמאיימת לפרק את הממשלה בפעם המי יודע כמה. מעורבות בהליך מינוי בכירים, בפרט במערכות המשפט ואכיפת החוק, הייתה אחד מנושאי הדגל שהציגה כחול לבן לקראת כניסתה לממשלה. ואכן בהסכם הקואליציוני בין כחול לבן לליכוד נקבע כי לאחר הקמת הממשלה ינוסחו במשותף כללים למינוי בכירים בשירות הציבורי.

איך הגענו למצב שהמינוי הראשון שעולה על הפרק בתקופת כהונתה של הממשלה מייצר משבר כזה? מה קרה להסכמות ולניסוחים המשותפים? ובכן, כפי שהעידו ביומיים האחרונים השרים אמיר אוחנה מהליכוד ויזהר שי מכחול לבן - זה נכתב בהסכם, אבל פשוט לא קרה.

כשאוחנה נשאל על ידי אמיר איבגי בגלי צה"ל האם זהותו של המפכ"ל הבא היא חלק מהמשא ומתן בין הליכוד לכחול לבן, הוא הבהיר שלא: "כל הנושא של בחירת המפכ"ל מתנהל במקום אחד, וזה בתוך ראשי. אני לא מתייעץ על העניין הזה עם אף אדם".

בהמשך הוא ציין כי אכן "הייתה הסכמה במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, שאנחנו, כחול לבן והליכוד, נדון על שיטת המינויים הבכירים", אך הבהיר כי "זה לא קרה".

שי מצא את עצמו בעמדה קצת פחות נוחה. בראיון ב-103FM הזכיר לו המראיין גולן יוכפז כי מפלגתו הצהירה כי תפעל למנוע התערבות של המערכת הפוליטית במינויים רגישים כמו המפכ"ל, היועמ"ש ופרקליט המדינה. שי ענה כי "זה עומד עדיין במרכז הדיונים בין הליכוד ובינינו. מן הראוי שהציבור ידע - בהסכם שבינינו ובין הליכוד יש הסכמה שאנחנו נדון בנושאים האלה ונסכם אותם". אך הודה גם הוא כי "עוד לא סיכמנו".

למרות העמדות השונות, שני השרים נמנעו מלציין עובדה מהותית - לא רק שהסיכום הזה עדיין לא יצא אל הפועל, אלא ששעון החול למימושו כמעט ואזל. הסעיף הזה בהסכם היה מבוסס על החלטה רחבה יותר של הקפאת כל מינויי הבכירים למשך תקופת חירום של חצי שנה, במהלכה אמור היה לקום צוות משותף שיגבש את הליך מינוי הבכירים. אלא שבתגובה לעתירות שהוגשו נגד ההסכם, התחייבו הליכוד וכחול לבן שתקופת ההקפאה תקוצר ל-100 ימים בלבד, אלה עומדים לפקוע ביום שני הקרוב בחצות. לנו רק נותר לראות מי ינצח בתחרות גרירת הרגליים לקראת פירוק הממשלה - מינוי המפכ"ל או התקציב?

בשורה התחתונה: דבריהם של אוחנה ושי נכונים. הסעיף בהסכם הקואליציוני על ניסוח משותף של כללים למינוי בכירים לא התקיים.

תחקיר: אוריה בר-מאיר