הנציב רוזן מגבה את היועמ"ש בהתנגדות להארכת כהונת דן אלדד כממלא מקום פרקליט המדינה

השופט בדימוס רוזן ממליץ לשנות את החוק כך שאחד מהמשנים לפרקליט המדינה יוגדר מראש כממלא מקומו • רוזן: "במקרים בהם סבור היועמ"ש, כי שר המשפטים מתכוון למנות אדם אשר אינו מתאים למילוי התפקיד, מחובתו להציף עניין זה בפני השר"

נציב תלונות הציבור על הפרקליטים השופט (בדימוס) דוד רוזן / צילום: תמר מצפי
נציב תלונות הציבור על הפרקליטים השופט (בדימוס) דוד רוזן / צילום: תמר מצפי

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות דוד רוזן פרסם את החלטתו בנוגע לתלונה נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט סביב פרשת דן אלדד. הנציב רוזן דחה את הטענות על כך שמנדלבליט נושא למעשה הן בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה והן בתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה. עם זאת מציין הנציב רוזן כי מצב זה יוצר קושי.

רוזן מציע לפתור את המצב להבא באמצעות תיקון החוק. "לגישתי, עיגון נורמטיבי, בחוק או בדרך אחרת, אשר יורה, כי משנה לפרקליט המדינה שיקבע מראש, ישמש כממלא מקום פרקליט המדינה, משתתפנה המשרה או משייבצר מפרקליט המדינה למלא תפקידו, יהא בו למנוע המציאות שהתפתחה עם סיום תפקידו של עו"ד אלדד".

בנוגע להתנגדות מנדלבליט להארכת כהונת דן אלדד, כתב הנציב רוזן כי "עיינתי היטב בהשתלשלות העניינים הנ"ל, ולא מצאתי כי נפל פגם בהתנהלותו של היועץ המשפטי לממשלה, בכל הנוגע למינוי ממלא מקום למשרת פרקליט המדינה".

לדברי רוזן, "בין אם שר המשפטים נדרש לשמוע את עמדתו של היועמ"ש במינוי ממלא מקום למשרת פרקליט המדינה, ובין אם לאו, לא מצאתי כל פגם בעובדה שהיועמ"ש התעקש להביע את עמדתו בנושא, אשר, כאמור לעיל, נדחתה פעמיים על ידי השר אוחנה בעת מינויה של עו"ד בן ארי ובעת מינויו של עו"ד אלדד".

רוזן הוסיף וכתב כי "יתרה מכך, סבורני, כי במקרים בהם סבור היועמ"ש, כראש התביעה הכללית, כי שר המשפטים מתכוון למנות אדם אשר, מסיבה כזו או אחרת, אינו מתאים למילוי התפקיד, מחובתו להציף עניין זה בפני השר, ובהקדם האפשרי".

יש לציין כי עו''ד אלדד ששב לתפקידו כמנהל המחלקה הכלכלית התאמץ לשכנע את הנציב רוזן שלא להידרש כלל לסוגיה. זאת אף שבעבר העלה טענות חמורות נגד מנדלבליט בפרשה זו, אולם לבסוף "התקפל".