המרוץ לרכישת אל על מתלהט: אלי רוזנברג מגדיל את הצעת ההשקעה בחברה ל-101 מיליון דולר

אם תתקבל ההצעה, עשוי רוזנברג לרכוש כשני שלישים מהנפקת המניות המתוכננת של אל על ולהחזיק בכ-40% מהמניות

מטוס של אל על ממריא משדה תעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
מטוס של אל על ממריא משדה תעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

המרוץ לרכישת השליטה באל על עולה מדרגה: אלי רוזנברג מעלה את סכום ההשקעה המוצע שלו בחברה מ-75 מיליון דולר ל-101 מיליון. על פי מכתב ששיגר רוזנברג למשרד האוצר, בכוונתו לרכוש את השליטה באל על (כ-40% מהמניות) באמצעות הנפקת המניות המתוכננת שלה בהיקף של 150 מיליון דולר.

הצעה זו באה כחלופה להצעתו הקודמת לרכוש את המניות באמצעות הקצאה פרטית שלא הבשילה, והיא תקפה עד למועד שהכתיב האוצר לביצוע ההנפקה, קרי ה-31 באוגוסט.

רוזנברג (27), באמצעות בא כוחו עוה"ד עדי זלצמן, שיגר מכתב למנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר ולראש אגף התקציבים באוצר שאול מרידור, ולפיו הוא מוכן לקנות שני שלישים מהיקף ההנפקה שצפויה אל על לבצע עד סוף החודש. מדובר ברכישת מניות בסכום  של לפחות 101 מיליון דולר ובכמות שתקנה לו את השליטה בחברה.

יש להניח שהאוצר יתמוך בהצעת רוזנברג, שקיבל את היתר רשות החברות לרכישה, אשר מפחיתה משמעותית את כספי הציבור שהמדינה תכננה להשקיע בהצלת חברת התעופה. לאחר שאל על תבצע את ההנפקה, היא תקבל אישור לערבות מדינה (75%) להלוואה בהיקף של 250 מיליון דולר שתיקח מבנק.

יש לציין כי לאחר חשיפת "גלובס" לאחרונה על הצטרפותו של משקיע שלישי המתעניין באל על, דוד ספיר, פורסם כי מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות, יעקב (ינקי) קוינט, קרא לאוצר לשקול מחדש את מתווה החילוץ לחברת התעופה, במטרה להקטין את חשיפת המדינה בסיוע לאל על.

נפגש לאחרונה עם נציגי בעלי השליטה 

רוזנברג מודע לכך שההשקעה של 100 מיליון דולר בחברה, ביחד עם הלוואה של 250 מיליון דולר, לא יספיקו לאל על כדי  להתאושש מהמשבר בו היא נתונה, שכן החברה  חייבת לציבור סכום של יותר ממיליארד שקל בגין טיסות שבוטלו במהלך משבר הקורונה, וזאת בשעה שפעילותה מושבתת, 45 מטוסיה עומדים על הקרקע והיא לא צפויה לחדש טיסות סדירות עד לסוף חודש ספטמבר.

האם אל על תצליח לעמוד בלוח הזמנים הצפוף שהכתיב לה משרד האוצר? מנכ"לית המשרד, קרן טרנר, הבהירה לאל על זה מכבר כי לא תאפשר לדחות את מועד ההנפקה מסוף חודש אוגוסט. התמריץ שהאוצר מציע לאל על כדי לעמוד בכך הוא משיכה הדרגתית מעודפי פיצויים שנצברו בקופות עובדים, עד לסך של 57 מיליון דולר. 

בשבוע שעבר נפגשו נציגי דירקטוריון אל על, הנשלטת כיום בידי חברת כנפיים של משפחת בורוביץ', עם המשקיע רוזנברג, אחרי תכתובת בטונים צורמים שהתנהלה  בין הצדדים.

"אנו מקווים שהליך ההנפקה לציבור יבוצע במועד שנקבע ובאופן שקוף והגון, וכי לא יוערמו קשיים נוספים על מרשי בקשר להשתתפותו בהליך זה", כתב בא כוחו של רוזנברג (בנו של איש העסקים קנת רוזנברג מארה"ב) במכתבו לבכירי האוצר. "אנו בטוחים שמיד לאחר הליך ההנפקה מרשי יהפוך לבעל השליטה באל על. אנו סמוכים ובטוחים כי ההצעות והרצון הטוב של ממשלת ישראל, שהוצעו ועמדו לטובת סיוע לאל על, לא ישתנו עם החלפת בעלי השליטה בחברה".

שני מתעניינים נוספים פנו לרשות החברות בבקשה לקבל היתר לרכוש שליטה באל על: מאיר גורביץ (65), יהודי-בריטי שעוסק בנדל"ן בארה"ב ובבריטניה; ודוד ספיר (61) כאמור, שעוסק בתשתיות תקשורת ותיירות ברוסיה. רשות החברות כבר התריעה כי לא תוכל לבצע בדיקות לשם המצאת היתר עד למועד ההנפקה עבור שני המתעניינים הנוספים.