הוחלט: שנת הלימודים תפתח באחד בספטמבר במועדה

שר החינוך סיכם עם שר הבריאות ועם פרויקטור הקורונה: שנת הלימודים תיפתח באחד בספטמבר, תיבדק האפשרות לדחות את פתיחת התיכונים בערים אדומות • הוסדרו תלשומי ההורים לגני הילדים במקרה של בידוד או סגר

השר יואב גלנט / צילום: שלומי יוסף
השר יואב גלנט / צילום: שלומי יוסף

שר החינוך יואב גלנט ומנכ"ל המשרד עמית אדרי סיכמו אתמול (א') עם שר הבריאות יולי אדלשטיין ועם פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, כי שנת הלימודים - מגן ועד כיתה יב' - תיפתח באחד בספטמבר, בהתאם לתכנית "לומדים בביטחון" של משרד החינוך. ואמנם, סוכם כי בערים "אדומות", תתבצע הערכת מצב בהתאם למצב התחלואה, ותבחן האפשרות לדחות את פתיחת שנת הלימודים לתלמידי כיתות י'-יב' עד לאחר החגים. החלטה בנושא זה תילקח בסמוך לתחילת שנה"ל בסוף חודש אוגוסט.

בנוסף סוכם כי נציגים של משרד הבריאות יצטרפו לחמ"ל "לומדים בביטחון" במשרד החינוך ונציגי משרד החינוך יצטרפו לחדרי המצב של משרד הבריאות. בנוסף, יבוצע סנכרון נהלי דיווח בין המשרדים, כדי ליצור תמונת מצב עדכנית, מדויקת ונרחבת בנוגע לתחלואה במערכת החינוך.

הסתדרות המורים מתנגדת למתווה

משרד החינוך ופרופ' גמזו יפרסמו בימים הקרובים מתווה האמור לתת מענה לבעיית ההפרדה בין המורים לתלמידים בכיתות. בדיון בוועדה לביקורת המדינה אמר השר גלנט כי המסמך שיפורסם יקבע בין השאר עמידה מרחוק בכיתה ומסכה ייעודית. "כמו כן, יוקצו משרות פרישה לאוכלוסייה בסיכון. מקווה שכולנו נתיישר בעניין ונגיע לפתרון", דברי גלנט. בכך מקווה משרד החינוך להסיר את התנגדות הסתדרות המורים לפתיחת שנת הלימודים, ואף הוכרז סכסוך עבודה בשל כך. עדנה דוד, סגנית יו"ר הסתדרות המורים, אמרה בתגובה לדברי גלנט כי "אין מורה שיכול ללמד ללא קרבה לתלמיד. לא לבדוק מטלות ולא להפריד בין ניצים", משמע ההבטחה לא הרגיעה את הסתדרות המורים.

על תגבור צוות ההוראה בגלל הפיצול אמר השר כי "6500 מורים יבואו על בסיס של הרחבת משרות או גיוס עובדים חדשים ממשרד החינוך. הרשות העירונית יכולה להוסיף עוד 6000 עוזרי הוראה שתגייס אנשים שכשירים לעבוד עם ילדים אבל הם לא מורי הוראה בהגדרתם. אנחנו לא נמצאים בחוסר בנושא זה אלא רק צריך להחליט את מי לבחור- הוגשו כבר קרוב ל-20 אלף בקשות".

בהיערכות המשרד לתוכניות המיוחדת בפיצול הכיתות והלימוד מרחוק אמר גלנט: "העיקרון מבוסס על למידה מרחוק ומקרוב. הגודל המקסימלי של כיתה יהיה עד 18 תלמידים ובהרשאות מיוחדות עליה ל-20 באישור מנהל המחוז, ל-22 באישור המנכ"ל ומעל זה באישור השר וכמובן בהסכמת משרד הבריאות. יינתן מענה מיוחד לאוכלוסיות מיוחדות ויהיה מענה שכביכול מנותק מהקורונה ויהיה מענה שלם. בכיתות ג'-ד' יהיה פיצול לראשונה ולצורך זה גויסו עובדי הוראה והם ילמדו מקרוב כיוון שהם לא יכולים ללמוד ללא פיקוח. תלמידי ה'-יב' מאפשרים לפחות יומיים בשבוע בבית הספר".

גלנט תקף את התנהלות יו"ר ועדת החינוך בנושא תשלומי ההורים ואמר כי "בקריטריון שאני קבעתי, הממלכתיות והחינוך קודמים לפוליטיקה. זה מהלך פוליטי ציני של יו"ר הוועדה על מנת לזכות במחיאות כפיים מההורים. זה פשוט עניין פוליטי, ועדת החינוך מחפשת סיבה לריב מטעמים פוליטיים על חשבון ציבור ההורים".

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, הזהיר כי קיימים חוסרים גדולים בציוד ואביזרים אל מול הסיטואציה של חיים בצל הקורונה. לדבריו, "בדיון הקודם שקיימנו בנושא כאן בוועדה, משרד החינוך הציג נתון שמצביע על כך שכחצי מבתי הספר לא מתוקשבים. לכן, כל הדיבור על לימוד מרחוק, לא רלוונטי במקרה שלהם. החשש המרכזי שלי לקראת פתיחת שנת הלימודים הוא: שבראשון בספטמבר אנחנו נעמוד בהרבה נקודות מול שוקת שבורה ואם התחושה תהיה של כישלון חמור, גם התוכניות שמשרד החינוך הציג, לא יצאו אל הפועל".

"אפשר לפתוח את מערכת החינוך כפי שהיא"

הביקורת על משרד החינוך ומשרד הבריאות הייתה אף בוטה יותר בדיון בוועדת הקורונה. יו"ר הועדה יפעת שאשא-ביטון כי לנוכח מגמת התחלואה שהולכת ודועכת, בקצב ההכפלה גם של חולים קשים וגם של מאומתים. ומהנתונים שילדים נדבקים פחות ונדבקים פחות בטח ובטח עד גיל 12. "ברור לכולנו שבנקודת מצב שאנחנו נמצאים בה היום אפשר לפתוח את מערכת החינוך כפי שהיא. אם אנחנו שמים את התועלת הרפואית אל מול המחיר הכלכלי, החינוכי, הערכי והחברתי בכך שלא נחזיר את המערכת לעבודה סדירה ותקינה אין שום ספק שההיבטים האחרונים הם שמושכים את כף המאזניים - אין שום תועלת רפואית ביחס לנזק החברתי".

היא התווכחה עם פרופ' איתמר גרוטו, שלא היה מוכן לדבר על דעיכה במגמת התחלואה, והציגה מחקרים ונתונים מכמה מדינות ולפיהם ילדים עד גיל 12 לא נדבקים כמעט גם במהלך לימודים רגיל.

עוד אמרה: "להשאיר את הילדים בבית זה פשע, אנחנו רואים מה קורה לילדים שהם מחוץ למסגרת, אנחנו רואים לאן הם גדלים היום, ממצב של בידוד לאינטרקציה חברתית. אני לא מדברת על הכלכלה ועל הורים עובדים. רק המחיר החברתי שאנחנו מוכנים לשלם בשביל משהו שאנחנו לא בטוחים בו. תקומו אתם, אנשי החינוך- תגידו שאתם מגנים על אנשי החינוך, תחנכו להתנהגות נכונה בצל הקורונה אבל לא נוותר עליהם - אנחנו מוותרים על הילדים שלנו ואני לא יכולה להכיל את זה".

הושג מתווה בגנים הפרטיים

בתוך כך, גם תשלומי ההורים לגני הילדים במקרה של בידוד או סגר, הוסדרו היום. פורום הגנים הפרטיים הגיע למתווה מוסכם עם משרד המשפטים באשר לחלוקת הסיכונים בין ההורים לגננות עם פתיחת שנת הלימודים בצל הקורונה.

במקרה של אי פעילות של הגן, לתקופה שלא תעלה על 14 יום, בשל סגר או בידוד, ההורים יישאו בעלות שלא תעלה על 30% מגובה שכר הלימוד בגין התקופה האמורה, מתוך הנחה שסכום זה משקף חלק מההוצאות הקבועות של הגנים, ועל בסיס ההנחה כי הנהלות הגנים כמעסיקות נדרשות להשתתף בעלות ימי הבידוד.

במקרה של אי פעילות של הגן בשל סגר או בידוד לתקופה שבין 15 ל-30 ימים ברציפות, תושת על ההורים השתתפות בגובה של 10% משכר הלימוד, ובלבד שהגנים יהיו רשאים להוציא את העובדים לחל"ת, או לא לשלם את שכרם בגין התקופה האמורה על פי דין. ככל שהגנים יישאו בעלות שכר עבודה כגון מאחר שלא תתאפשר הוצאת העובדים לחל"ת, אין מניעה לקבוע תנאי לפיו ההורים יישאו של עד 30% מגובה שכר הלימוד גם בגין התקופה האמורה.

במקרה של אי פעילות של הגן לתקופה העולה על 30 יום ברציפות בשל סגר, לא תושת על ההורים כל השתתפות בשכר הלימוד בגין התקופה האמורה, וזאת מתוך הנחה כי הנהלות הגנים יקבלו סיוע מהמדינה על דרך של מתן מענקים וכן
השתתפות מדינה בשכר העובדים על דרך של הכרה בחל"ת.

לא יינתן החזר להורים מצד הנהלות הגנים בגין ימי חופשה עבור חגים ומועדים.

החזר כספים על ידי הגנים, ככל שיידרש, יבוצע עד לתום תקופת ההתקשרות, על מנת למנוע מצב שבו הגנים יידרשו להחזיר סכומי כסף משמעותיים בעת ובעונה אחת, באופן שעלול לפגוע משמעותית בתזרים ההכנסות וההוצאות של הגנים, ובכדי לאפשר את המשך פעילותם לאורך כל שנת הלימודים.