ערב ההנפקה: זינוק ברווחי פעילות המלט של מספנות ישראל מול חולשה במגזר הימי

ההכנסות ממגזר המלט זינקו ביותר מ-50% והגיעו לכ-90 מיליון שקל, והרווח מהן קפץ פי 3, ל-17 מיליון שקל

לקראת הנפקת המניות הראשונית (IPO) של חברת מספנות ישראל העומדת על הפרק, דוחותיה הכספיים לרבעון השני של השנה מצביעים על המשך התגברות הדומיננטיות של פעילות המלט שלה, מול החולשה הנמשכת של המגזר הימי (מספנה), הכולל תכנון וייצור כלי שייט צבאיים ואזרחיים.

בסיכום רבעוני, הכנסות מספנות ישראל ממגזר המלט זינקו ביותר מ-50% והגיעו לכ-90 מיליון שקל, והרווח מהן קפץ פי 3, ל-17 מיליון שקל. בכיוון ההפוך, הכנסות המגזר הימי של מספנות ישראל צנחו בסיכום רבעוני ב-65% והסתכמו בכ-30 מיליון שקל, והרווח מהן נשחק כמעט ב-60% והסתכם ב-5 מיליון שקל.

בסיכום מחצית השנה הראשונה הכיוון בשני מגזרים אלה דומה, עם קפיצות משמעותיות בהכנסות ורווחי פעילות המלט ושחיקה משמעותית במגזר הימי.

מספנות ישראל הפועלת בתחום המלט בעיקר באמצעות החברה הבת סימנט, עוסקת ביבוא, בייצור ובמכירת חומרי מלט, וכן בהובלתו. לקוחותיה העיקריים הם מפעלי תעשייה בענף הבנייה והתשתיות וקבלני בניין ותשתיות בישראל.

במספנות ישראל לא מפרטים יתר על המידה לגבי הקפיצה בפעילות המלט (אולם מנתוניה עולה כי היא נהנית מביקושים גדלים, התלויים לפי החברה "בהיקף ביצוע פרויקטים בתחומי הבנייה והתשתית השונים", וזאת כשככל הידוע משבר הקורונה לא גרם לשינוי שלילי בענפים אלה.

לעומת זאת, הקורונה פגעה בפעילות כלי השייט של מספנות ישראל כבר מוקדם יותר השנה, וכפי שהחברה דיווחה, נרשמה "האטה בקצב כניסת פרויקטים חדשים, בעיקר ממדינות זרות", בשל הקושי לקיום פגישות בחו"ל וצמצום הפעילות המשרדית ברחבי העולם בתקופות הסגר.

מספנות ישראל עוסקת גם בטעינת ופריקת מטענים (מגזר הנמל), שסיכם רבעון שני ומחצית ראשונה חיוביים.

פילוח-רווחי-מספנות-ישראל-למגזרים
 פילוח-רווחי-מספנות-ישראל-למגזרים

סך הכנסות הרבעון השני של מספנות ישראל נשחקו ב-13% ל-165 מיליון שקל, אולם הרווח התפעולי השתפר, ועלייה נרשמה בהכנסות מימון. למרות זאת, עלייה בהוצאות מסים הובילה לשחיקה של 6% ברווח הנקי הרבעוני, שעמד על 17 מיליון שקל. בסיכום מחצית השנה הרווח הנקי נותר ללא שינוי, ברמה של כ-36 מיליון שקל.

מספנות ישראל, הנמצאת בשליטת שלומי פוגל, משפחת שמלצר, סמי קצב וחברת גולד בונד הבורסאית (שבעלי השליטה בה הם פוגל ושמלצר), מתכננת לגייס  כ-400 מיליון שקל בהנפקת כ-20% מהונה, לפי שווי חברה שעל פי ההערכות יעמוד על לפחות כ-1.5 מיליארד שקל "לפני הכסף". בימים האחרונים החלה מספנות ישראל ברוד-שואו בקרב המשקיעים המוסדיים.

עוד עולה מטיוטת התשקיף המעודכנת כי בעלי השליטה במספנות ישראל החליטו לוותר על חלוקת דיבידנד של 100 מיליון שקל שתכננו לבצע לקראת ההנפקה, וכי החברה החליטה לאמץ מדיניות חלוקת דיבידנד בשיעור של כ-30% מהרווח השנתי הנקי.

כמו כן חושפים הפרסומים האחרונים כי מספנות ישראל אישרה הסכם חדש לתשלום דמי ניהול חודשיים של 100 אלף שקל לחברה בבעלות סמי קצב, וכן אישור לכמה הסכמי מסגרת בהיקף מצרפי של עד 3.5 מיליון שקל לקבלת שירותים ומוצרים מחברות שונות של בעלי השליטה. זאת נוסף על רכישת מוצרים ושירותים שאושרה בחודש יולי, בהיקף של עד 8 מיליון שקל, לטובת פרויקט ייצור ואספקת כלי שייט מחברת אפקון שבשליטת משפחת שמלצר.