רופאים בברלין מאשרים לראשונה: מנהיג האופוזיציה הרוסי נבלני הורעל

זהו עדכון ראשון על מצבו של האופוזיציונר הרוסי מאז הוטס לגרמניה • מקורב לנבלני המאושפז בברלין: "הוא צפוי לשרוד, אבל ייעדר חודשים מפעילות פוליטית"

“נבלני הורעל”, אומר השלט. הפגנת תמיכה בנבלני בעיר חברבוסק שבמזרח הרחוק הרוסי / צילום: Igor Volkov, Associated Press
“נבלני הורעל”, אומר השלט. הפגנת תמיכה בנבלני בעיר חברבוסק שבמזרח הרחוק הרוסי / צילום: Igor Volkov, Associated Press

האופוזיציונר הרוסי אלכסיי נבלני הורעל באמצעות חומר לא-ידוע, כך אישרו היום (ב') לראשונה הרופאים המטפלים בפוליטיקאי הרוסי (44), שפונה לבית החולים "שאריטה" בברלין ביום שבת. נבלני עדיין נמצא בקומה מאז יום חמישי, אחרי שמטוס שבו טס נאלץ לנחות נחיתת חירום כדי לטפל בו בבית חולים בעיר אומסק שבסיביר. הוא פונה בשבת בבוקר לבית החולים בבירת גרמניה, ועבר בדיקות מקיפות מאז.

הרופאים הגרמנים מסרו כי נמצא שהרעל שייך למשפחת רעלים בשם "Cholinesterase inhibitors" וכי מספר בדיקות מעבדה עצמאיות שנערכו מאז יום שבת "הוכיחו זאת בבירור". עם זאת, לא ברור לרופאים מה היה בדיוק הרעל שבו נעשה שימוש. בית החולים מסר כי נבלני במצב "קשה" אך כי אין סכנה מיידית לחייו. הרופאים ציינו כי נבלני מטופל בין השאר בעזרת אטרופין, אך כי "בשלב הנוכחי לא ניתן לשלול פגיעה ארוכת טווח במערכת העצבים המרכזית".

מפיק הסרטים ז'אקה ביזיל, מקורב לנבלני ומייסד ארגון Cinema for Peace, ששלח את המטוס-אמבולנס שחילץ את נבלני מאומסק, העריך אתמול כי הפוליטיקאי הרוסי "ישרוד" את ההרעלה, אך עשוי להיעדר מפעילות פוליטית למשך חודשים. נבלני מאושפז בבניין בקומפלקס הרפואי "שאריטה" שבברלין, תחת הגנה רשמית של הממשלה הפדרלית הגרמנית.

"לו הטייס לא היה נוחת, נבלני היה מת"

נבלני הובהל לברלין לאחר שאושפז במשך יותר מיממה בבית חולים בעיר הסיבירית אומסק, בה ביצע מטוס שבו טס נחיתת חירום בעקבות מצבו הרפואי. הרופאים בבית החולים אמרו בתחילה כי מצבו נובע מ"בעיות מטבוליות", והכחישו כל ניסיון להרעיל אותו. בת-זוגו ופעילים פוליטיים ביקשו להטיס אותו במהירות לטיפול בגרמניה, שהביעה נכונות לקבל אותו, אולם הפינוי התעכב משך שעות ארוכות. תומכיו עתרו לבית הדין האירופי לזכויות אדם, שפסק כי הפינוי אפשרי. לדברי האופוזיציה, ייתכן כי העיכוב נעשה כדי לאפשר לשרידי ההרעלה להיעלם. מקורביו אמרו לתקשורת הגרמנית כי "לו הטייס לא היה נוחת באומסק, נבלני היה מת".

ברלין נחשבת למעוז של פעילות אנטי-רוסית, ולפי האשמות ארגוני אופוזיציה למשטר פוטין, מתנקשים רוסים נשלחו אליה בעבר כדי לחסל מתנגדי משטר. גרמניה גירשה דיפלומטים רוסים בשנה שעברה על רקע פרשה בה נרצח בברלין אזרח גיאורגי שהיה מעורב במאבק על צ'צ'ניה. "האם פוטין יכול לחסל את נבלני אפילו כשהוא בגרמניה?" תהה הבוקר אתר העיתון "בילד". הרשויות בגרמניה דיווחו כי נבלני נמצא תחת הגנה מיוחדת של הממשלה הפדרלית.

הטריגר: המחאה הציבורית בבלארוס?

אתמול (א') תכננו פוליטיקאים מקורבים לנבלני, העומדים בראש "הקרן למלחמה בשחיתות" שהקים ברוסיה, לקיים במוסקבה או בברלין מסיבת עיתונאים שבה הבטיחו לחשוף את הפרטים בנוגע למקרה. מסיבת העיתונאים נדחתה ברגע האחרון מסיבות לא ידועות, אך אחד מהפוליטיקאים הנמצא בברלין, לאוניד וולקוב, הבטיח לקיים אותה בהקדם. הדוברת של נבלני כינתה את התקרית "הרעלה". ה"שאריטה" מסר רק כי "בשלב הזה נערכות בדיקות רפואיות מקיפות".

אחת ממנהלות הקמפיין של נבלני העריכה בראיון לאתר "דר שפיגל" כי התזמון של ההרעלה לכאורה הוא המחאה הציבורית המתפתחת בבלארוס, והחשש של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מכך שהיא תתפשט לרוסיה. מגזין המקורב לקרמלין פירסם בסוף השבוע כי הרשויות עקבו באופן הדוק אחרי נבלני ופעילותו, כולל בסיביר, בניסיון לנקות את ידיי הממשלה מהחשד להרעלה. פעילת האופוזיציה העריכה כי "לעולם לא נדע מה קרה לו", כפי שאירע במקרים דומים בבריטניה ובגרמניה. היא גם אמרה שמוקדם להעריך אם נבלני יבקש מקלט פוליטי, אם ישרוד, כפי שהעריך מקורבו, את המצב הרפואי הקשה שבו הוא נמצא.