ממשלת תאילנד חסמה עמוד שמבקר את המלוכה: פייסבוק משיבה מלחמה

לאחר שממשלת תאילנד הורתה לחסום את הגישה במדינה לקבוצת הפייסבוק "השוק המלוכני" המותחת ביקורת על בית המלוכה, פייסבוק מתכוונת לערער • דוברת פייסבוק: "בקשות כאלו הן חמורות ומנוגדות לחוק זכויות האדם הבינלאומי"

תהלוכת פילים מחוץ לארמון המלוכה בתאילנד / צילום: AP
תהלוכת פילים מחוץ לארמון המלוכה בתאילנד / צילום: AP

פייסבוק מתכוונת להגיש ערעור על החלטת ממשלת תאילנד לחסום גישה לקבוצה שמתמקדת בביקורת על בית המלוכה במדינה, תחום רגיש מבחינה פוליטית.

קבוצת הפייסבוק "השוק המלוכני" הוקמה באפריל, והפכה במהירות לכר פורה לדיונים ובדיקת תפקודה של משפחת המלוכה התאילנדית. הקבוצה, שהוקמה על ידי מתנגד למשטר פבין צ'צואלפונגפון, פרופסור במרכז ללימודי דרום-מזרח אסיה באוניברסיטת קיוטו ביפן, צברה עד כה כמיליון אוהדים.

בית המלוכה נחשב מאז ומתמיד "מחוץ לתחום" בתאילנד, מדינה ששומרת בקנאות על חוקים נוקשים שנועדו להגן על פרטיות משפחת המלוכה, שהעובר עליהם צפוי לעונשי מאסר של עד 15 שנים. אולם, פעילים פרו-דמוקרטים פועלים יותר ויותר נגד החוקים הללו, וקוראים לשינויים במערכת הפוליטית.

פייסבוק עצרה את הגישה לקבוצה שלשום בלילה, בצעד נוסף שמפגין את האתגרים שניצבים בפני הרשת החברתית בניווט בין מצבים פוליטיים מורכבים ברחבי העולם. בסינגפור, למשל, היא הוסיפה "הערת תיקון" לפוסט שהרשויות הגדירו כ"פייק", והסכימה להגביל גישה לתוכן פוליטי של מתנגדים למשטר בווייטנאם.

החלטת פייסבוק לנקוט בצעד משפטי כנגד ממשלת תאילנד מגיעה בזמן בו החברה ניצבת בפני ביקורת כלפי מה שעובדים שלה, בעבר ובהווה, מגדירים כהעדפה של מפלגת השלטון בהודו.

פייסבוק מסרה אתמול שהיא נאלצה להגביל את הגישה לתוכן שממשלת תאילנד הגדירה כ"לא חוקי". דוברת החברה מסרה כי "בקשות כאלו הן חמורות, מנוגדות לחוק זכויות האדם הבינלאומי, ויש להן אפקט שפוגע ביכולתם של אנשים לבטא את עצמם".

פבין הסביר כי הקים את הקבוצה כדי קיים "דיון פתוח על המלוכה", והופתע מהפופולריות שהיא צברה. זמן קצר לאחר חסימת הקבוצה, הוא הקים קבוצה דומה, במטרה להמשיך את הדיון. החברים ממתינים לראות באיזו דרך תנקט פייסבוק, הוסיף. "אם פייסבוק תניח לממשלה לעשות את מה שהיא רוצה, זו תהיה דוגמה שלילית".