לא עוד בדיקות קורונה בשדה: גרמניה משנה מדיניות לנכנסים ממדינות "אדומות"

מספר המקרים בגרמניה בימים האחרונים עומד על כ-1,300 ביום, ומחצית מהנדבקים "מייבאים" את המקרים לאחר ביקורים בחו"ל • מה-1 באוקטובר, כל מי שנכנס מ"מדינה אדומה" יהיה חייב לשהות בבידוד 14 יום אחרי שובו, זאת אם אין ברשותו בדיקת קורונה שלילית

דלפק טיסות נכנסות סגור בשדה התעופה בדיסלדורף / צילום: Martin Meissner, Associated Press
דלפק טיסות נכנסות סגור בשדה התעופה בדיסלדורף / צילום: Martin Meissner, Associated Press

גרמניה הודיעה כי תשנה בקרוב את המדיניות הנוכחית שלה, הכוללת חיוב לעבור בדיקת קורונה בחינם בשדות התעופה לכל מי שנכנסים מ"מדינות אדומות", ולשוב למדיניות של בידוד למשך שבועיים לנכנסים החל מה-1 באוקטובר; כך הודיעה היום קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, לאחר דיון בן חמש שעות שקיימה בעניין התפרצות הקורונה עם ראשי מדינות המחוז. מספר המקרים בגרמניה בימים האחרונים עומד על כ-1,300 ביום, ומחצית מהנדבקים "מייבאים" אתם את המקרים לאחר ביקורים בחו"ל.

בשבועות האחרונים הוקמו בשדות התעופה ברחבי גרמניה עמדות בדיקה אד-הוק, שבודקות עשרות אלפי נוסעים מדי יום. מדובר במי שנכנסים לגרמניה מ"מדינות אדומות" (כמו ישראל) משום שהם בעלי תושבות או סיבת כניסה שאושרה, או תיירים גרמנים ששבים מ"אזורים אדומים" כמו מיורקה, איביזה והחל מהיום, גם פאריז. הבדיקה מוצעת להם חינם, ועליהם להישאר בבידוד עד לקבלת תשובה שלילית, בתוך 24 עד 48 שעות. הרקע למדיניות הבדיקה היא שובם של רבים מחופשות הקיץ, והנתון לפיו מחצית ממקרי הקורונה בשבועות האחרונים בגרמניה מקורם בהידבקות בחו"ל.

ואולם לשיטה זו יש עלויות גבוהות מאוד. בנוסף לכוח האדם הנדרש וללוגיסטיקה, המעבדות בגרמניה (ובמיוחד בברלין) מדווחות בימים האחרונים על עומסים כבדים, ואפילו על מחסור בריאגנטים לצורך הבדיקות. שר הבריאות יינס שפאן עידכן כי כבר כעת מתבצעות כ-850 אלף בדיקות בשבוע, מתוך 1.2 מיליון מקסימליים. "זה ברור כי אם נמשיך כך לאורך זמן, הדבר יוביל לשחיקה ולחוסר ציוד במעבדות", הודיע משרד הבריאות. לכן החליט שפאן, בעצה אחת עם עמיתיו, להפסיק בשבועות הקרובים עם נוהל זה. מרקל הודיעה היום כי הממשלה תאמץ את ההחלטה, שתצא לפועל ב-15 בספטמבר, אז מסתיימת חופשת הקיץ מהלימודים במדינת המחוז באדן-וירטמברג, האחרונה שבה טרם התחדשו הלימודים.

במקום זאת, הרשויות בגרמניה ידרשו מכל מי שנכנס מ"מדינה אדומה" לשהות בבידוד 14 יום אחרי שובו. תקופה זו יכולה להתקצר אם הנוסע יבצע בדיקת קורונה חמישה ימים לכל המוקדם אחרי כניסתו למדינה, ותוצאתה תהיה שלילית. הרשויות הגרמניות מגדירות כאזור סיכון כל מקום שבו נרשמו יותר מ-50 מקרי קורונה ל-100,000 תושבים בשבוע האחרון. בין האזורים: כמעט כל ספרד, טורקיה, ארה"ב, ישראל, פאריז והריביירה הצרפתית ועוד.

מרקל ביקשה מהציבור לגרמניה להימנע במידת האפשר מנסיעה ל"מדינות אדומות", במיוחד על רקע שיעור המקרים הגבוה בקרב גרמנים ששבו מקוסובו ומטורקיה. "אנחנו קוראים לציבור להימנע מנסיעה למדינות בסיכון במידת האפשר", אמרה.

בנוסף, החליטו ממשלות מדינות המחוז והממשלה הפדרלית על קנס של 50 אירו למי שלא ילבש מסיכה במקומות הדרושים, אך לא הצליחו להסכים ביניהן על קביעת מקסימום משתתפים באירועים פרטיים, אחד ממוקדי ההדבקות המשמעותיים ביותר. כל מדינת מחוז תחליט באופן עצמאי, לפי נתוני התחלואה שלה, בנושא זה. הם הסכימו שלא לחדש את משחקי הספורט באצטדיונים הגדולים בפני קהל לפחות עד נובמבר. בנוסף הודיעה הממשלה על מתן חמישה ימי מחלה נוספים להורים לילדים.