רווח של יותר מ-50% למשקיעים בהנפקת מימון ישיר: טסה לשווי שביקשה לפני משבר הקורונה

ביום הנפקת המניות הראשונית בשבוע שעבר, שבה גייסה חברת האשראי הצרכני כ-140 מיליון שקל, עלה שווי החברה מכמיליארד שקל לכ-1.5 מיליארד שקל • בין המרוויחים: הפניקס, קרן ספרה, הראל פיננסים ומורי ארקין

המשקיעים בבורסת תל אביב קיבלו בחיבוק חם את חברת האשראי הצרכני מימון ישיר, שנמצאת בשליטת משפחת שנידמן: מניות החברה, שהתחילו להיסחר ביום חמישי האחרון ומאז זינקו בעשרות אחוזים, משקפות לחברה שווי של כ-1.5 מיליארד שקל - אותו שווי שלפיו ביקשה מימון ישיר להנפיק לפני משבר הקורונה.

על פי מקורבים להנפקה, המשקיעים שהשתתפו בה רשמו רווח יוצא דופן של כ-70%, הנגזר מעליית ערך המניה והאופציות שהונפקו איתה.

מימון ישיר, בניהולו של ערן וולף ובשליטת קבוצת צור שמיר של משפחת שנידמן,  השלימה באחרונה את הנפקת המניות הראשונית (IPO) שלה, שבמסגרתה הבטיחה גיוס של כ-140 מיליון שקל, לפי שווי חברה של פחות ממיליארד שקל "לפני הכסף". 

מפרטי ההנפקה שפרסמה החברה, עלה כי הגופים העיקריים שהשקיעו ברכישת המניות  היו הפניקס (שהשקיעו כ-49 מיליון שקל), קרן ספרה (כ-38 מיליון שקל) והראל פיננסים (כ-32 מיליון שקל). שם בולט נוסף בין המשקיעים בהנפקה היה מורי ארקין, שרכש מניות תמורת כ-6 מיליון שקל. כל אלה רושמים עכשיו רווחים נאים מאוד של יותר ממחצית השקעתם "על הנייר".

על המשקיעים שהרוויחו מההנפקה, יש להוסיף גם את בעלי המניות המרכזיים במימון ישיר - קבוצת צור שמיר של משפחת שנידמן וחברת אלטשולר שחם גמל ופנסיה - שהציפה ערך עצום על השקעתה בחברה, שבוצעה לפני כחמש שנים לפי שווי של כ-250 מיליון שקל בלבד למימון ישיר.

ערב ההנפקה החזיקה צור שמיר בשרשור (דרך החברה הבת ביטוח ישיר) ב-75% ממניות מימון ישיר, ואילו אלטשולר שחם גמל ופנסיה החזיקה ב-19% מהמניות. בעלת מניות נוספת בחברה מלפני ההנפקה היא לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי,  שהחזיקה לפני ההנפקה בשרשור (דרך ביטוח ישיר) ב-6% ממניות מימון ישיר. 

לאומי פרטנרס, שזרוע החיתום שלה הובילה לצד פועלים אי.בי.אי את הנפקת מימון ישיר בבורסה, החזיקה בעבר בחמישית ממניות מימון ישיר, שהומרו למניות החברה האם. מרוויחים נוספים מההנפקה: המנכ"ל וולף, שמחזיק אופציות למימוש במעל 2% ממניות החברה, בדילול מלא, כשלצדו מנהלים נוספים בחברה שקיבלו אופציות.

בתוך כך מימון ישיר פרסמה היום לראשונה את דוחותיה כחברה ציבורית, במסגרתם גילתה כי לאחר רבעון ראשון חלש ועם שורה תחתונה שלילית היא סיכמה את הרבעון השני ב-2020 עם רווח של כ-26.3 מיליון שקל. אמנם מדובר בקיטון של כ-32% ביחס לרבעון המקביל, ובצל ירידה של כ-27% בהכנסות, אבל, מדובר ברווח שכמעט וקיזז את מלוא ההפסד מהרבעון הראשון השנה.

כך, בשקלול המחצית הראשונה השנה רשמה מימון ישיר הפסד של 1.8 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-73.5 מיליון שקל במחצית הראשונה ב-2019. זאת בעיקר בשל גידול חד בהוצאות בגין החובות המסופקים והאבודים, שנסקו במחצית ביותר מ-60% לכ-59.5 מיליון שקל.

משבר הקורונה חתך שליש מהשווי בהנפקה

מימון ישיר עוסקת במתן אשראי צרכני למגוון מטרות, ובראשן הלוואות לרכישת כלי רכב, ולצדן הלוואות צרכניות לכל מטרה. נכון לסוף יוני הסתכם תיק האשראי של מימון ישיר, "שלא הומחה לצדדים שלישיים", בכ-2.6 מיליארד שקל. נכון לאותו מועד, לחברה תיק הלוואות נוסף בהיקף של 6.2 מיליארד שקל, שנמכר לצדדים שלישיים ושאינו יושב על המאזן שלה.

החברה כמעט שהונפקה לפני משבר הקורונה לפי שווי של כ-1.5 מיליארד שקל "לפני הכסף", אבל המשבר פגע בתוצאות כל נותני האשראי במשק, שחוו הוצאות ניכרות בגין הפסדי אשראי - והדבר הוביל לביצוע ההנפקה באיחור של כמה חודשים, ולפי שווי שנחתך בכשליש.

אין זו הפעם הראשונה שבה חברת פיננסים שנמצאת בשליטת משפחת שנידמן מגיעה  לבורסה לפי שווי של מיליארד שקל, ומיטיבה עם המשקיעים שהשתתפו בהנפקה. בקיץ 2013, כשבע שנים לפני ההנפקה של מימון ישיר, הובילה קבוצת צור שמיר הנפקה של חברה בת אחרת, ישיר איי.די.איי, לפי שווי דומה - וגם היא הציפה ערך ניכר למשקיעים בתוך זמן קצר ממועד ההנפקה.

באותה תקופה איי.די.איי ביטוח, המוכרת לציבור הרחב כ"ביטוח ישיר", כבר הייתה חברה בשלה ורווחית, וכמו במקרה של מימון ישיר, גם אצלה נרשמו עליות שערים נאות מיד לאחר ההנפקה, כאשר מספר חודשים לאחר מכן הגיע שווי החברה לכ-1.5 מיליארד שקל.  בשיאה, בתחילת פברואר 2018, נסחרה איי.די.איי ביטוח לפי שווי של כ-3.7 מיליארד שקל.

ההנפקה של מימון ישיר היא ההנפקה הפיננסית הגדולה הראשונה של השנה הנוכחית, כשהיא מצטרפת לכמה הנפקות ראשוניות של גופי פיננסים מעניינים שנעשו אשתקד ושזכו לאמון המשקיעים ונהנו מעליות שערים חדות מאז הנפקתם. בראש ובראשונה מדובר באלטשולר שחם גמל ופנסיה, שהונפקה בקיץ שעבר לפי שווי של פחות מ-1.2 מיליארד שקל וששווה כיום כמעט 3.3 מיליארד שקל. גם הנפקת הבורסה לניירות ערך עצמה ריכזה בשנה שעברה עניין רב, כשכיום היא שווה כ-1.6 מיליארד שקל - יותר מכפול לעומת השווי שבו הונפקה.