ראש הוועדה לשעבר לבחינת מבנה משרד האוצר: "מה שקורה שם סופר מדאיג"

יוסי קוצי'ק, שעמד בראשות הוועדה לבחינת המבנה הארגוני הרצוי במשרד האוצר, מזהיר מפני התדרדרות המצב • הוא מסביר שחשוב לשמור על עצמאות ראשי האגפים ולא להכפיף אותם למינוי פוליטי בדמות מנכ"ל

יוסי קוצ'יק / צילום: תמר מצפי, גלובס
יוסי קוצ'יק / צילום: תמר מצפי, גלובס

"מה שקורה באוצר סופר-מדאיג" - כך אומר ל"גלובס" יוסי קוצ'יק, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומי שעמד בראשות ועדה מטעם שר האוצר הקודם משה כחלון, לבחינת המבנה הארגוני הרצוי באוצר. "רוני חזקיהו התפטר, שאול מרידור התפטר, המנכ"לית שוקלת התפטרות, היועץ המשפטי - לא נותנים לו להיכנס לחלק מהישיבות. זה מצב שיכול לגרום לדרג המקצועי לפחד מלהביע את דעתו ועמדתו המקצועית".

השר כ"ץ טוען שהדרג המקצועי לא מאפשר לו לבצע החלטות.
"הדרג המקצועי לא רובוט. יש לו ניסיון עצום וידע, כמו אגב במשרדי ממשלה אחרים. כמו הביטחון, החינוך או הגנת הסביבה. הוא צריך להיות חופשי להגיד את דעתו ללא מורא ולנהל ויכוחים עוצמתיים מול הדרג הפוליטי, עד שהדרג הפוליטי מכריע. הרושם הוא שלא סופרים את הדרג המקצועי ולא מתחשבים בדעתו וזה דבר רע מאוד לכלכלת ישראל ולדירוגה בעולם. המבחן הגדול של שר האוצר יהיה במינוי הממונה על התקציבים והחשב הכללי הבאים ועל פיהם נדע מה דרכו"

אולי זה הזמן גם לשידוד מערכות באוצר?
"יכול להיות. הצענו דרכי פעולה רבות כיצד לשפר את דרכי העבודה באוצר ונשמח אם השר יבחר ליישם את המלצות הוועדה".

קוצי'ק מונה על-ידי השר כחלון ב-2018 להמליץ לו על שינוי מבני במשרד האוצר. בצוות שבראשותו היו חברים גם מנכ"לי האוצר בעבר אהרון פוגל, חיים שני וירום אריאב והממונה על ההגבלים לשעבר עו"ד דרור שטרום. היוזמה להקמת הוועדה באה ממנכ"ל האוצר שי באב"ד, שטען כי האוצר בנוי בצורה לא הגיונית, מאחר שראשי האגפים בו כפופים ישירות לשר ולא למנכ"ל - מה שמייצר עימותים בין האגפים, הסתרת מידע ותחרות לא-בריאה וקושי רב לקבל הכרעות.

"המחשבה הראשונית של הוועדה הייתה לנסות ולהכפיף את האגפים קובעי המדיניות למנכ"ל האוצר", אומר קוצ'יק, "ובסוף ההחלטה שקיבלנו הייתה לא לשנות את המבנה ההיררכי. זה נכון שיש בו בעיות קשות, אבל בעצם ראינו לנגד עינינו את הצורך בהגנה מוחלטת על הדרג המקצועי. החשש הגדול ביותר שלנו היה ששינוי המבנה בצורה של הכפפת אגף התקציבים, החשב הכללי הממונה על השכר והכלכלן הראשי למנכ"ל האוצר - שהוא בהגדרה מינוי פוליטי של השר - יכול לייצר פוליטיזציה של הדרג המקצועי באוצר - ומזה כל הוועדה חששה. המינויים של השר כחלון היו מצויינים, אבל ראינו ניסיון בלתי פוסק של הממשלה להגדיל את היקף משרות האמון וחשבנו שזה דבר רע למינהל הציבורי. רצינו למנוע פוליטיזציה של הדרג המקצועי".

אתמול פורסם שכ"ץ הציע את התפקיד למיכל עבאדי-בויאנג'ו.
"היא יכולה להיות מינוי מעולה. היא חזקה ואם הוא יביא אותה זה יהיה סיגנל טוב".

הייתם ממליצים למשל לאחד את תפקיד המנכ"ל עם הממונה על תקציבים?
"לא חשבנו שזה רעיון נורא".

קוצ'יק מבקש להוסיף, כי המלצה אחת של הוועדה רלבנטית במיוחד לדעתו למצב הנוכחי - הקמת מועצה פיסקאלית. איך היא יכולה לסייע? "אם הייתה היום מועצה פיסקלית באוצר - כל ההחלטות המקרו-כלכליות והכנת התקציב לשלביו הייתה עוברת דרכה. זה כמו שיש ועדה מוניטרית בבנק ישראל ולא הנגיד מחליט לבדו על הריבית. תראה כמה זה חשוב עכשיו, כשיש דיבורים על החלטות לא ענייניות ולא מקצועיות".