המשלחת לאיחוד האמירויות: 36 שעות של דיונים בקבוצות

המשלחת הישראלית והאמריקאית יצאה בטיסה ישירה לאבו דאבי • הצדדים ידונו בשבעה תחומים, ההסכמים ייחתמו עוד שלושה שבועות בוושינגטון

המשלחת הישראלית והמשלחת האמריקנית לאבו דאבי / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
המשלחת הישראלית והמשלחת האמריקנית לאבו דאבי / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

משלחת ישראלית ואמריקאית גדולה, המורכבת בעיקר מאנשי ממשל ישראלי, יצאה השבוע בטיסה ישירה לאבו דאבי. בפעם הראשונה בהיסטוריה, מטוס אל על הורשה לחלוף מעל שמי ערב הסעודית.

בראש המשלחת הישראלית עומד היועץ לביטחון לאומי, מאיר בן שבת. המשלחת תשהה באבו דאבי כ-36 שעות, ותקיים פגישות רבות בין גורמים מאיחוד האמירויות לגורמים ישראלים ממשרדי החוץ, אוצר, בריאות, מדע, כלכלה, רשות אוכלוסין, שיתוף פעולה אזורי, מערך הסייבר, המדען הראשי ורשות החדשנות. על המטוס נמצאו גם יועצו הבכיר של הנשיא וחתנו, ג'ראד קושנר, והיועץ האמריקני לביטחון לאומי, רוברט אובריאן.

לבקשת האמירטיים הוקמו בין הצדדים שבע קבוצות עבודה בתחומי הדיפלומטיה, פיננסים, מדע וטכנולוגיה, תיירות, תרבות, חקלאות, וסייבר-ביטחון-מודיעין. בשלב זה, מטרת הפגישות היא לשוחח עם המקבילים האמירטיים על התכנים שיש לצקת לתוך ההסכמים השונים בין המדינות. ההסכמים עצמם אמורים להיחתם בוושינגטון בעוד כשלושה שבועות.

בעוד משרד החוץ מחזיק נציגות קבועה באמירויות זה כמה שנים, עם דיפלומט בכיר ישראל השוהה שם כשליח המדינה לארגון האנרגיות המתחדשות הבינלאומי (IRENA), הרי שכעת הצדדים ידברו על הקמת נציגות פורמלית, עם שגריר ישראלי שישהה שם בגלוי, וכן משלחת דיפלומטית מקבילה של האמירויות שתוקם בישראל. נציגי משרד החוץ הישראלי, בראשות מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז, נמצאים באמירויות כבר כשבוע ועובדים על הפרטים.

שיתוף פעולה בנקאי

אחת מקבוצות העבודה המרכזיות היא בתחום הפיננסים, ואותה תוביל הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג. להבדיל מנושאי הדיפלומטיה, שבהם יש תשתית קיימת, ההיבט הבנקאי הוא קריטי - שכן, ללא פתיחת מערכות הבנקאות בין המדינות, לא יתאפשר ביצוע עסקאות. ישראל ואיחוד האמירויות יצטרכו לחבר את רשתות התקשורת הבנקאיות של המדינות על מנת לאפשר מנגנון תשלומים ישיר.

חברות ישראליות העובדות כיום באמירויות נאלצות להקים חברות אוף-שור בסינגפור או באירופה, כולל לפתוח חשבונות מקומיים ולהישען על עורך דין באותן המדינות, על מנת לנהל את החיים העסקיים השוטפים. מטרת ההסכם תהיה להביא את הבנקים הישראלים כצדדים לקיום עסקאות.

קבוצת עבודה נוספת תהיה בתחום הקונסולרי, ותעסוק בהסדרת אישורי כניסה הדדיים לתיירים ואנשי עסקים. ההסדר מחייב פירוט של היתרי כניסה, משמעויות של שהיית אזרחים ישראלים שם ואזרחים אמירטיים בישראל, ומה קורה במידה ואזרחי המדינות מסתבכים בעת השהייה (מחלות, פטירה, עבירות ועוד). נכון לרגע זה, אזרחים ישראל שאינם נושאים דרכון זר אינם יכולים לטוס לאיחוד האמירויות.

מהשב"כ לאבו דאבי

לפני העלייה על המטוס אמר מאיר בן שבת כי "היעד שלנו הוא להשיג תוכנית עבודה משותפת לקידום היחסים במגוון רחב מאוד של תחומים - תיירות, תעופה, חדשנות, מדע, טכנולוגיה, בריאות, כלכלה ועוד נושאים רבים אחרים. הבוקר הזה, הברכה המסורתית 'צאתכם לשלום' מקבלת עבורנו משמעות מיוחדת".

בן שבת היה סגן ראש השב"כ, וגדל בארגון. הוא דובר ערבית, ועם הנחיתה באבו דאבי אמור היה לקבל את פניו מקבילו האמירטי, השייח' טחנון בן זאיד. המשלחת צפויה להישאר במקום לילה ולחזור ביום שלישי.