אל על | ניתוח

כל מה שידוע על הטיסה של אל על לאבו דאבי - ומה שלא

את קרנבל היח"צ שנפל בזכותה של אל על היא מנצלת עד תום • הרשויות בסעודיה לא קלקלו את החגיגה ואישרו לאל על לעבור בשטח האווירי של הממלכה בדרך לאבו דאבי • רק פרט אחד לא הצלחנו לדלות: כמה שילמה המדינה לאל על על ביצוע הטיסה המיוחדת?

במקום הנפקה - טיסה היסטורית. את היום שבו אל על הייתה אמורה לצאת בהנפקה לגיוס 150 מיליון דולר היא תזכור דווקא מזווית אחרת, לגמרי אחרת - הבוקר (ב') מוציאה אל על מטוס 737-900 בשם "קריית גת" בטיסה היסטורית ישירה מתל אביב לאבו דאבי ועל סיפונה משלחות ישראליות ומשלחת מארה"ב בכדי לקדם את ההסכם בין שתי המדינות.

את קרנבל היח"צ שנפל בזכותה של אל על היא מנצלת עד תום. למכרז שפרסמה המדינה לביצוע הטיסה האמורה ניגשה גם ישראייר, אולם דווקא החברה שלאורך כל התקופה האחרונה לא נחה על זרי הדפנה - לא זכתה במכרז. הסיבה, ככל הנראה, נעוצה בכך שבמטוס ישראייר יש אמנם את מערכות הביטחון הנדרשות, אבל אין מושבים במחלקת עסקים, תנאי שהופיע במכרז. אם מדובר בחברה ישראלית ובכזו שיש לה מחלקת עסקים - המכרז יועד לאל על בלבד.

בסוף השבוע האחרון הטיסה אל על (עניין של כמה עשרות אלפי דולרים) ארבעה טייסים, מבכירי הטייסים בצי ה-737, לסימולטור באמסטרדם. הטייסים, יחד עם יותר מ-6,000 עובדי אל על, נמצאים בחל"ת מזה חודשים והם נרתמו למשימה חרף הסכסוך שיש בין הטייסים להנהלה סביב ההסכם הקיבוצי שלהם.

מדבקת המילה "שלום" בשפות עברית, ערבית ואנגלית הוצמדה למטוס שמורק וצוחצח לרגל החגיגה. טיסה מספר 971 (קידומת החיוג לאמירויות) ממריאה היום בבוקר כשעל כרטיס העלייה החגיגי למטוס נכתב "עושים היסטוריה". טיסת החזור, מספרה 972 (קידומת החיוג לישראל) תחזור ב-1 בספטמבר.

מטוס אל על לפני ההמראה לאבו דאבי / צילום: דוברות רש״ת
 מטוס אל על לפני ההמראה לאבו דאבי / צילום: דוברות רש״ת

הרשויות בסעודיה לא קלקלו את החגיגה ואישרו לאל על לעבור בשטח האווירי של הממלכה בדרך לאבו דאבי, ובכך משך הטיסה יעמוד על כ-3 שעות (במקום על 8 שעות במסלול עוקף). לפי גורמים האישור החריג ניתן לבקשת ארה"ב ולכן לא בטוח שאל על תוכל לקבל אישורים דומים במידה והיא תשקול לפתוח קו ישיר בין המדינות. עוד חזון למועד - אל על עדיין נמצאת בתקופה של השהיית כל טיסותיה ובמלחמת הישרדות שכוללת הנפקה, המתוכננת להתרחש בימים הקרובים, וגיוס הון מגופים מממנים - כרגע ללא הצלחה.

למרות שבימי קורונה הטסים לא מקבלים מזון בטיסה, הנוסעים בטיסה היום יוכלו לבחור בין פרגית ברוטב פלפלת או תבשיל בורגול עם ירקות למנה ראשונה, צלי בקר עם אורז בחלב קוקוס ברוקולי ואפונה או סלמון ברוטב צ'ימיצ'ורי למנה עיקרית. מספר המושבים במטוס קריית גת הוא 175, מתוכם 16 מושבים במחלקת עסקים. הקברניט שנבחר להטיס את הטיסה הוא טל בקר.

הטיסה, אגב, הופיעה על לוח הנחיתות של שדה התעופה באבו דאבי אבל נעדרה מלוח הטיסות בנתב"ג.

כמה עלתה הטיסה לאל על? סוד

את כל הפרטים הללו מנדבת אל על בשמחה. רק פרט אחד לא הצלחנו לדלות אחרי כמה פניות למשרד ראש הממשלה ולאל על: כמה שילמה המדינה לאל על על ביצוע הטיסה המיוחדת? למדינה יש הסכם עם אל על להטסות בכירים ובראשם ראש הממשלה נתניהו (שמטוס כנף ציון שנרכש עבורו עדיין לא פעיל), אלא שעבור הטיסה הזו המדינה משלמת, או יותר נכון הציבור משלם.

אל על נהנית ובצדק מקרנבל יחסי הציבור שנקרא לדרכה בתקופה לא פשוטה, היא גם נהנית מהרעיון של הטסת מטוסים ונוכחות על לוח הטיסות. אלא שאי אפשר להתעלם ממה שקורה מתחת לפני השטח - אל על חייבת להנפיק בימים הקרובים מניות בשווי של 150 מיליון דולר ולאחריהם היא אמורה לגייס עוד 250 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור 75%. בשלב זה אין לה הסכם עם בנק מממן וייתכן שהגיוס הזה ייעשה דרך אגרות חוב.

שלושה מתעניינים מבקשים לרכוש את השליטה באל על: אנשי העסקים מאיר גורביץ ודוד ספיר שמבקשים להיכנס לשליטה משותפת עם בעלת השליטה, חברת כנפיים ואלי רוזנברג שהציע לרכוש מניות בהיקף של 101 מיליון דולר ולהעביר את השליטה לידיו. ברקע נזכיר - עד ה-1 באוקטובר אל על מחויבת להחזיר כמיליארד שקל לצרכנים על טיסות שבוטלו לאורך התקופה. כך שעם כל הפרגון והאמפטיה שהיא מקבלת כעת בטיסה ההיסטורית שתנחית מטוס עם דגל ישראל על הזנב בנמל התעופה החדשני באבו דאבי - אל על צריכה לזכור במי היא תלויה כדי לשוב ולעמוד על הרגליים - לא רק במשקיעים או בשוק ההון אלא בעיקר בנוסעים ובאמון שהיא תצטרך להשיב לעצמה אחרי שהוא אבד.