המחיר המפתיע לבדיקת קורונה במעבדות שיוקמו בנתב"ג: 45 שקל

החברה הזוכה במכרז, "אומגה", התחייבה להקים את מערך הבדיקות והמעבדה לפענוח נגיף קורונה בתוך 45 ימים, אז השירות יינתן לטסים לחו"ל ולנכנסים לארץ בנמל התעופה בן גוריון

בדיקות קורונה במעבדה בבית חולים בילינסון  / צילום: דוברות בית החולים רבין
בדיקות קורונה במעבדה בבית חולים בילינסון / צילום: דוברות בית החולים רבין

חברת "אומגה" המכון להוראה מודרנית בשיתוף בי"ח רמב"ם זכתה במכרז להפעלת מעבדות הקורונה (לבדיקות PCR) בנתב"ג, כך מדווחת רשות שדות התעופה. העלות לבדיקה לנוסע תעמוד על 44.88 שקל, מחיר נמוך אף בחצי מזה שהעריכו מראש.

החברה הזוכה במכרז התחייבה להקים את מערך הבדיקות והמעבדה לפענוח נגיף קורונה בתוך 45 ימים, אז השירות יינתן לטסים לחו"ל ולנכנסים לארץ בנמל התעופה בן גוריון. השירות גם כולל בדיקות קורונה מהירות לטסים לחו"ל מנמל התעופה בן גוריון.

למכרז נרשמו כ-90 חברות ויותר מ-150 מתעניינים. בסופו של דבר הגישו הצעות למכרז 7 קבוצות. במסגרת המכרז מתחייב הזוכה לאפשר את תוצאת הבדיקה לנוסעים עד 14 שעות לבדיקה רגילה מרגע הדגימה ועד 4 שעות לבדיקה מהירה במחיר של כ-135 שקל - כל נוסע יוכל לבחור לבצע בדיקה מהירה. המחיר הזה מעלה תהיה באשר למאות השקלים שגובים המכונים הפרטיים כיום על בדיקות פרטיות.

מכאן שהנוסע יצטרך להגיע לנתב"ג או לנקודת בדיקות אחרת בטווח של 72 שעות לפני הטיסה לביצוע הבדיקה בהתאם לתנאי הכניסה למדינות שונות.

כיום ישראלים שטסים לקרואטיה, בולגריה ויוון נדרשים להציג בדיקות קורונה בכניסה. החברה הזוכה התחייבה להקים מערך ניהול ממוחשב אינטרנטי להזמנת תור לביצוע הבדיקה, ניהול המערך והוצאת "דרכון רפואי" לנוסע בעברית ובאנגלית, ובכל שפה נוספת שתידרש. 

השאלה בנוגע לבדיקות בנתב"ג היא האם הנהלים של המדינה ישתנו בהתאם לבדיקות. כיום נדרש בידוד של 14 ימים לנכנסים ממדינות אדומות והשאלה היא האם בדיקת קורונה שלילית תייתר את הבידוד, ותאפשר כניסה לזרים, שעדיין אסורה על פי הנהלים.

תשובה תוך פרק זמן של עד 14 שעות גם לנוסעים הנכנסים לישראל

שרות בדיקות הקורונה לנוסעים הנכנסים והיוצאים מישראל יכלול מערך דגימות מורחב והקמת מעבדה ייחודית בזרוע E (הזרוע החדשה) לפענוח בדיקות קורונה בהתאם לפרוטוקול הבדיקה של משרד הבריאות. בסמוך לטרמינל 3 יוקם שטח ייעודי עבור נוסעים היוצאים מהארץ בו יוקמו במסגרת המכרז עמדות לקיחת דגימה מנוסעים באמצעות "דרייב אין" הישר מהרכב. נוסעים נכנסים לארץ יוכלו לבצע בנמל התעופה בן גוריון בדיקת PCR במערך בודקים באולם הנכנסים שתועבר למעבדת הקורונה.

הזוכה במכרז יתחייב במתן תשובה תוך פרק זמן של עד 14 שעות גם לנוסעים הנכנסים לישראל מה שיאפשר את קיצור משך הבידוד הנדרש כיום והכל על פי הנחיות משרד הבריאות.

המכרז להפעלת מערך הבדיקות תקף למשך 3 שנים רצופות עם תקופת הארכה לשנתיים נוספות. במצב בו יפחת הביקוש לבדיקות קורונה מכל סיבה שהיא (מציאת חיסון או כל אמצעי אחר) יהיו רשאים הצדדים להפסיק את ההתקשרות. המכרז כולל אפשרות הרחבה לנמל התעופה "רמון" ולכלל המעברים למעבר נוסעים בניהול רשות שדות התעופה.