נחתם מזכר הבנות פיננסי ראשון בין ישראל לאיחוד האמיריות

נושא הראשון שעליו נסגרו ההבנות הוא גם החשוב ביותר, שיאפשר ביצוע עסקים ישירים בין אנשי עסקים ישראלים לאמירטיים • ללא פתיחת מערכות הבנקאות בין המדינות לא יתאפשרו ביצוע עסקאות

יורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד / צילום: AP
יורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד / צילום: AP

היום (ג') נחתם באיחוד האמיריות פרוטוקול הבנות ראשון (MOU) בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות. הנושא הראשון שעליו נסגרו ההבנות הוא גם החשוב ביותר, שיאפשר ביצוע עסקים ישירים בין אנשי עסקים ישראלים לאמירטיים: שיתופי פעולה בתחומי הבנקאות והפיננסיים.

אתמול (ב') ישבו נציגי הממשלים הישראלים והאמירטיים לשבע קבוצות עבודה בנושאים שונים כדי לייצר את הבסיס לקשרים הרשמיים בין המדינות. אחת מקבוצות העבודה החשובות ביותר היא בתחום הפיננסים. להבדיל מנושאי הדיפלומטיה, בהם יש תשתית קיימת לקשרים בין המדינות (ישראל החזיקה נציג שם בשנים האחרונות), ההיבט הבנקאי הוא חדש וקריטי.

ללא פתיחת מערכות הבנקאות בין המדינות לא יתאפשרו ביצוע עסקאות. ישראל ואיחוד האמיריות יצטרכו לחבר את רשתות התקשורת הבנקאיות של המדינות (תחום המכונה "SWIFT" או Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) וזאת כדי לאפשר מנגנון תשלומים ישיר. חברות ישראליות העובדות כיום באמיריות, נאלצות להקים חברות אוף-שור בסינגפור או באירופה, כולל לפתוח חשבונות מקומיים, ולהישען על עו"ד באותן המדינות, וזאת כדי לנהל את החיים העסקיים השוטפים. מטרת ההסכם בסוף הדרך תהיה להביא את הבנקים הישראלים כצדדים לקיום עסקאות. את קבוצת העבודה הבנקאית-פיננסית תוביל הכלכלנית הראשית של האוצר, שירה גרינברג.

שת"פים בתחום השירותים הפיננסים, הסרת חסמים ועוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום : "אני מברך על ההבנות הראשונות שנחתמו באבו דאבי. ההבנות הללו יסייעו לנו לקדם השקעות הדדיות ושיתופי פעולה נרחבים. נודיע בקרוב על הסכמות נוספות בתחומי התעופה, התיירות, המסחר ועוד". על מזכר ההבנות הפיננסיות חתמו מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ ונגיד הבנק של איחוד האמירויות עבדול חמיד סעיד .

הבנק המרכזי של איחוד האמירויות, משרד האוצר והרגולטורים הפיננסיים הרלוונטיים בישראל הגיעו להבנות הבאות:

  • תוקם ועדה משותפת של ישראל ואיחוד האמירויות לקידום שיתוף פעולה בתחום הפיננסים וההשקעות. בהקשר זה, הצדדים ידונו בקידום שיתוף פעולה בתחום השירותים הפיננסים והורדת חסמים פיננסים לביצוע השקעות בין המדינות וכן קידום השקעות משותפות בשוקי ההון.
  • הצדדים ידונו גם בקידום שת"פ בשירותי הבנקאות וברגולציית התשלומים.
  • הצדדים יקימו קבוצת עבודה מיוחדת כדי ליצור את התנאים להשקעות משותפות התואם סטנדרטים בינלאומיים כולל בתחום המאבק בהלבנת הון ומימון טרור.