ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה במגזר הציבורי; בר-דוד: "אנחנו המבוגרים האחראים וכ"ץ עומד מולנו כמו בריון"

השיחות בין צוותי האוצר וההסתדרות התפוצצו בתחילת השבוע על רקע דרישות האוצר לבצע הפחתות זמניות בשכר העובדים • ארנון בר-דוד: "שר האוצר עושה לעצמו יח"צ ע"י תקיפת המגזר הציבורי"

ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות / צילום: כדיה לוי
ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות / צילום: כדיה לוי

הנהגת ההסתדרות אישרה פה אחד את בקשתו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד להכריז סכסוך עבודה כללי בכל מקומות העבודה במגזר הציבורי בישראל.

הנימוק לצעד הוא "כוונת האוצר לפגוע ב-700 אלף עובדי המגזר הציבורי והמבוי הסתום אליו נקלעו השיחות בין הצדדים". הכרזה על סכסוך עבודה מאפשרת נקיטה בצעדים ארגוניים ובהם השבתות בתוך 14 יום מרגע ההכרזה.

המו"מ בין הצדדים התפוצץ בתחילת השבוע אחרי שהאוצר בהנחייתו של כ"ץ הציג להסתדרות שורת דרישות חדשות ובהן קיצוץ של 10% בשכרם של בעלי שכר של מעל 20 אלף שקל בחודש וקיצוץ בהיקף קטן יותר בשכרם של בעלי שכר שבין 7,000 ל-20 אלף שקל. בנוסף האוצר דורש להשוות את ההפרשות של עובדים המבוטחים בפנסיה תקציבית להפרשות של עובדים המבוטחים בפנסיה צוברת. כ"ץ הודיע כי אם דרישות האוצר לא ייענו בתוך שבועיים הוא יבקש מהממשלה לחוקק את הורדות השכר בכנסת.

בר-דוד אמר היום כי "החל מיום רביעי שעבר, התעורר שר האוצר בבוקר והחליט שהוא משתלח במגזר הציבורי. אין לזה שום שם אחר, הוא החליט החלטה פשוטה - שהוא עושה לעצמו יח"צ ומנסה לצאת מהמצב הפוליטי והציבורי שהוא נמצא בו ע"י תקיפת המגזר הציבורי".

"בכל העולם מצדיעים לעובדי המגזר הציבורי או לפחות אומרים תודה", המשיך בר-דוד. "רק בישראל יש שיטה, שאם למישהו כואב - הוא משסה ציבור בציבור ופונה לשיטת השיסוי והאיומים, ההפחדות והזלזול. אנחנו רגילים שלמגזר הציבורי לא אומרים תודה, אבל הזלזול הזה, ההשתלחות?".

"ביום רביעי עלה השר בכל ערוץ, תקף, זלזל, הוציא פרטים מתוך השיחות שהתנהלו בינינו לבין האוצר, שברי רעיונות שעלו, פוצץ אותם במאות אחוזים וחושב שאנחנו מחר בבוקר נבוא לשולחן ונסכים, איפה יש דבר כזה? יו"ר הסתדרות אחר במקומי יכול להגיד לשר האוצר: 'בוודאי, זה מה שאתה רוצה? זה מה שיהיה!'. אני אומר: 'לא יהיה!'. אנחנו מוכנים לדבר בכבוד, לא בזלזול, באחריות לגורל המשק. אנחנו המבוגרים האחראים והוא עומד מולנו כמו איזה בריון. בריונות וגסות ושפה גסה, לא בבית ספרנו. אנחנו לא שם. גם אם חשבתי שנלך לעסקה, יהיה קשה לסגור את זה איתי אחרי ההתנהגות הזאת.

יו"ר עובדי המדינה: "אנחנו ניאבק על הלחם"

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקובי הגיב בחריפות להצעתו של שר האוצר והדגיש כי במידת הצורך, עובדי המדינה ישבתו. "שר האוצר צריך להבין: 'אם הוא משוגע גם אנחנו משוגעים'", אמר יעקובי. "אין לנו ברירה ואין מנוס, הוא קם עלינו ורוצה להכתיב לנו מההתחלה ועד הסוף. יש מועד מדויק ובמועד הזה הוא רוצה להגיד לנו בחוק מה יעשו לנו (כ"ץ הודיע שאם לא ייענו לדרישות המדינה עד ה-13 לספטמבר הוא יעביר חוק, ע"ב). הוא שכח את מיליון המובטלים שמקבלים שירות בשירות התעסוקה בביטוח הלאומי, שערוך לתת שירות לגג 80 אלף, הוא שכח את כל התמיכה שההסתדרות נתתה למשרד האוצר המחורבן הזה. אנחנו לא באירוע של הפרטת נמל. אנחנו, כל עובדי המדינה וכל ההסתדרות, נהיה מאוחדים להיאבק בגזרה. אנחנו ניאבק על הלחם".