כ"ץ ושמולי נאבקים על השליטה במנגנון ההכשרות המקצועיות

ישראל כ"ץ מתנגד להעברת התקציב לזרוע העבודה בטענה שאין ביכולתה לטפל בהיקף ההכשרות הנדרש • השר שמולי מתעקש: רק משרד הרווחה יכול לעשות זאת; ובינתיים ההכשרות תקועות

לשכת התעסוקה בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס
לשכת התעסוקה בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס

על רקע המאבק של שר האוצר ישראל כ"ץ מול ההסתדרות, מתנהל גם מאבק בין כ"ץ לבין שר הרווחה איציק שמולי סביב תקציב ההכשרות המקצועיות. במסגרת קופסאות הקורונה הוקצו כמיליארד שקל במצטבר לתוכניות הכשרה מקצועית, כאשר ועדת היגוי בראשות ממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ אמורה להמליץ לממשלה כיצד לנתב את התקציבים ולבצע את ההכשרות במטרה להגדיל דרמטית את היקפן.

כ"ץ מתנגד בתוקף להעברת תקציבים לאגף ההכשרות המקצועיות בזרוע העבודה שבמשרדו של שמולי. באוצר טוענים, כי ההתנגדות איננה נובעת משיקולים פוליטיים או שיקולי אגו אלא מסיבות מקצועיות. לטענתם, האגף להכשרות מקצועיות טיפל בשנים האחרונות בהכשרות של 10-15 אלף עובדים לשנה ואין לו יכולת להתמודד עם ההגדלה הדרמטית הנדרשת בהיקפי ההכשרות.

וכך, לא נעשות הכשרות מקצועיות והנושא תקוע במאבק הכוחות בין השרים.

כפי שנחשף ב"גלובס" אגף ההכשרות המקצועיות סבל בתקופה האחרונה מנטישת בכירים, לאחר שמנהל האגף הושעה על-רקע חקירה פלילית. רק שתיים משש משרות הבכירים באגף מאויישות באופן קבוע. באוצר סבורים כי יש לבחור מודל שיהיה מבוסס על המעסיקים והשוק הפרטי אך רוצים לשלוט בחלוקת התקציבים.

משרד הרווחה: האוצר מייבש במכוון

במשרד הרווחה טוענים כי האוצר מייבש במתכוון את האגף להכשרות מקצועיות. בראיון לעיתונאית ליאת רון בתוכנית "לא דופקת חשבון" אמר שר הרווחה שמולי, כי "יש גוף אחד שאמון על הכשרה מקצועית של עובדים וזה האגף להכשרה מקצועית. לשחק עכשיו בהכשרה המקצועית כמו באיזה כדור באולינג יהיה דבר חסר אחריות, ולא ניתן לו יד".

במטה להשקעה במקצועות המחר אמרו, כי "מאות אלפי אזרחים מובטלים ממתינים להכשרות מקצועיות, אך במקום לפעול במהירות, בממשלה עסוקים במלחמות פנימיות ואינם פועלים במהירות הנדרשת. אנחנו קוראים לכל הנוגעים הדבר לעצור את מלחמות האגו ולפעול מייד על מנת להציע לציבור מערך הכשרות מקצועיות מודרני".

משרד האוצר: נושא בחשיבות עליונה

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "ראש הממשלה ושר האוצר יזמו את הקמת הצוות הבין משרדי לגיבוש תכנית הכשרות מקצועיות ותעסוקה כהתמודדות עם משבר נגיף הקורונה והעמידו בראש הצוות את מנכ"לית משרד האוצר ואת מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה.
שר האוצר רואה בעבודה בתוצרים של הצוות בחשיבות עליונה ובהתאם הקדיש ומקדיש באופן אישי שעות רבות של דיונים ותיאומים מקצועים עם הגורמים הרלוונטים בממשלה, באקדמיה וכן התייצעויות עם גורמים רלוונטיים כגון התאחדות התעשיינים והקבלנים וחברות המתמחות בהכשרה ובהשמה בשוק הפרטי, בכדי שמסקנות הצוות יהיו כמה שיותר אפקטיביות".

"אחד מהיעדים המסתמנים, הוא לעמוד ביעד הכשרה מקצועית של לכל הפחות כ-100 אלף עובדים בתקופה הקרובה. במסגרת זאת גם מצופה מזרוע העבודה במשרד הרווחה להמשיך בפעילותם, ואף תחול על זרוע העבודה חובת ההוכחה להצליח ולעמוד ביעדי הכשרה מקצועית גבוהים יותר מהמספר שהכשירו בשנים האחרונות".