מאסק מבקר בגרמניה: טסלה מעורבת בניסיון ייצור חיסון לקורונה

מאסק ביקר אתמול במתחמי חברת החיסונים הגרמנית CureVac, שנחשבת לאחת המתמודדות המרכזיות במרוץ לפיתוח חיסון למגפה • חברה בת של טסלה מעורבת בתכנון ובניית מיקרו-מתקנים לייצור המוני של חומר גנטי

אלון מאסק / צילום: John Raoux, AP
אלון מאסק / צילום: John Raoux, AP

היזם ואיש העסקים האמריקאי אלון מאסק מבקר בימים אלה בגרמניה, כחלק ממעורבות חברת טסלה שבשליטתו בייצור המוני אפשרי של חיסונים לקורונה. מאסק ביקר אתמול (ג') במתחמי חברת החיסונים הגרמנית CureVac, שנחשבת לאחת המתמודדות המרכזיות במרוץ לפיתוח חיסון למגפה. לפי דיווחים, החברה, הממוקמת בעיר טיבינגן, דחתה במרץ הצעה מצד הממשל האמריקאי לקבל כמיליארד דולר תמורת מתן בלעדיות לחיסון אוכלוסיית ארה"ב ומעבר לייצור מעבר ים.

מאז התקדמה החברה, המפתחת חיסונים המבוססים על רנ"א-שליח (שיטת חיסון ניסויית חדשה-יחסית שעד כה שימשה רק לחיסון ניסיוני לכלבת), בתהליך הפיתוח, וגם קיבלה השקעה בשווי 300 מיליון אירו מממשלת גרמניה תמורת 17% מהחברה. במקביל, הונפקה החברה בנסדא"ק לפני כשבועיים. מנייתה עלתה מאז ההנפקה מ-44 דולר ל-55 דולר, ושווי השוק שלה מוערך כעת ב-10 מיליארד דולר. מי שמחזיק בחלק משמעותי מהבעלות עליה הוא איש העסקים הגרמני דיטמר הופ, ממייסדי חברת התוכנה SAP.

בקיץ האחרון התברר, כי חברת-בת גרמנית שרכש מאסק כחלק מפעילות טסלה מעורבת למעשה בתכנון ובניית מיקרו-מתקנים לייצור המוני של חומר גנטי, שיוכלו לייצר את החיסון אם הוא יימצא יעיל. החברה, Grohmann, חתמה עוד לפני שנרכשה על ידי מאסק וטסלה ב-2017 על הסכם עם CureVac. בעוד שאחרי הרכישה, לפי הנחיית מאסק, ביטלה החברה הגרמנית חוזים עם מתחרות של טסלה, כמו חברות כלי הרכב הגרמניות, היא המשיכה לכבד את החוזה מול CureVac. לפי דיווח ב"שפיגל", מנהלים מהחברה נסעו במיוחד ב-2017 לקליפורניה, כדי להבהיר למאסק שהמשך כיבוד החוזה לא יפגע בעסקי טסלה.

ההחלטה ככל הנראה משתלמת בימים אלה. כלי התקשורת הגרמנים הקפידו לציין אתמול, כי מאסק אינו מעורב אישית בחזון של החברה מטיבינגן או בפיתוח חיסונים לקורונה. למעשה, היזם האמריקאי הטיל ספק בתחילת המגפה בחומרת הקורונה ואף הודיע על כוונתו לפתוח את מפעלי הייצור למרות תחלואה רבה. "רק בקיץ נזכר מאסק להודיע כי הוא עצמו מעורב בייצור החיסונים", כתב ה"שפיגל" אתמול. מאז צייץ מאסק כי "כפרויקט-צד, טסלה בונה מיני-מפעלי רנ"א בשביל CureVac, ואולי בשביל חברות אחרות גם".

בנוסף לביקור בטיבינגן צפוי מאסק לבקר גם בברלין ובעיירה הסמוכה לה גרונהיידה, בה נבנה בימים אלה מפעל ייצור ראשון אירופי למכוניות החשמליות של טסלה. מאסק צפוי להיפגש עם שר הכלכלה פיטר אלטאמייר, ולדון עמו על פרויקטים משותפים בתחום הבטריות והרכב החשמלי. ממשלת גרמניה מסבסדת בנדיבות רכישת כלי רכב חשמליים.