הביקוש לבנזין באמריקה נותר נמוך: איך זה משפיע על שוקי האנרגיה וכלכלת ארה"ב?

חברות רבות דחו תוכניות לפתוח מחדש משרדים, ובתי ספר ומכללות רבים בארה"ב נפתחים עם למידה היברידית או רק מרחוק, מה שמצמצם את השימוש בדלק למכוניות • המגמה הזו מאיימת על הכלכלה מפני שאנשים נוטים להוציא יותר כספים כשהם בתנועה ובמגע עם עסקים

דלק / צילום: שאטרסטוק
דלק / צילום: שאטרסטוק

הביקוש לבנזין בארה"ב, שהתאושש בין מחצית אפריל ומחצית יוני, נשאר תקוע יחסית מאז יולי, ומתחת לרמתו לפני מגפת הקורונה, לפי נתוני הממשל. לכך יש השלכות שליליות על שוקי האנרגיה וכלכלת ארה"ב כולה.

עצירת ההתאוששות בביקוש לבנזין על ידי נהגים משקפת את ההגבלות המתמשכות נגד המגפה, כולל הגבלות התנועה. גם כשכמה ממדינות ארה"ב מקדמות תוכניות לפתיחת עסקים, העלייה במקרי ההדבקות במדינות אחרות גורמת לצרכנים להיזהר.

חברות רבות דחו תוכניות לפתוח מחדש משרדים, ובתי ספר ומכללות רבים בארה"ב נפתחים עם למידה היברידית או רק מרחוק, מה שמצמצם את השימוש בדלק למכוניות. יחד עם נתונים שמראים שהשיפור בהוצאה הצרכנית ובגיוס עובדים מצטנן, ההאטה בעלייה בביקוש לבנזין מדגימה שהשלב הבא בהבראה הכלכלית מהמגפה עלול להיות קשה יותר.

המגמה הזו מאיימת על הכלכלה מפני שאנשים נוטים להוציא יותר כספים כשהם בתנועה ובמגע עם עסקים. כמה אנליסטים חושבים שהביקוש לדלק צריך לעלות כדי שההבראה הכלכלית תימשך בקצב הנוכחי שלה, בייחוד מפני שאמריקאים רבים נמנעים מתחבורה ציבורית בגלל החשש מהקורונה ויוצאים לחופשות סוף הקיץ.

הביקוש התקוע שומר על מחירי הנפט הגולמי

הביקוש התקוע עוזר לשמור על מחירי הנפט הגולמי ברמה של 40 ומשהו דולר לחבית, למרות שקרטל אופ"ק וחברות כמו אקסון מוביל ושברון מגבילים את ההיצע כדי לתמוך במחירים. הנפט נשאר בטווח מחיר צר זה חודשיים, אחר התאוששות מהירה מירידת מחיר היסטורית של מתחת לאפס באפריל.

בעוד שהצרכנים יכולים ליהנות ממחירים נמוכים בתחנות הדלק, חברות האנרגיה ממשיכות במגמת פיטורי עובדים וקצוצי השקעות שתורמים ללחצים על כלכלת ארה"ב.

"את ההפסד האחרון הזה של 10%-15% בביקוש לנפט יהיה קשה להשיג חזרה", אמר נוח בארט, אנליסט אנרגיה, והוא פסימי לגבי עליית מחירי הנפט בגל חולשת הביקוש לבנזין.

הבנזין לכלי רכב שמסופק על ידי חברות האנרגיה נשאר על 8.6 מיליון חביות ביום בחודשיים בין מחצית יוני ומחצית אוגוסט, לפני שעלה ל-9.2 מיליון חביות בשבוע שהסתיים ב-21 באוגוסט, לפני מנהל המידע במשרד האנרגיה. באפריל הוא היה כ-5 מיליון חביות ביום, לעומת 9.7 מיליון חביות ביום במחצית מרץ, לפני הסגר שהוטל באזורים רבים בארה"ב.

בעונת נסיעות החופש בקיץ 2019, השיא היה כ-10 מיליון חביות בנזין ביום. גם הביקוש לדלק כמו דיזל (סולר) התנהל בדפוס דומה, וצריכת דלק למטוסים נשארה חלשה.

"אנחנו בשלב הבעייתי הזה שבו המחירים התאוששו היטב מהתהום שראינו לפני כמה חודשים, אך הם עדיין ברמות מאתגרות מאד לתעשיית האנרגיה", אמרה ג'ניפר רולנד, אנליסט אנרגיה בכירה בחברת אדוארד ג'ונס.

המשקיעים אומרים שאם הביקוש לא יעלה, עוד חברות אנרגיה יצטרכו לפנות להגנת פשיטת רגל או לחפש מיזוג בחודשים הבאים. יותר מ-30 חברות חיפושי והפקות אנריגה בצפון אמריקה פשטו רגל בשבעת חודשי השנה הראשונים, לפי חברת עורכי דין היינס אנד בון. חברת הייעוץ רייסטד אנרג'י צופה שעוד 150 חברות יבקשו את הגנת סעיף 11 לחוק פשיטות הרגל עד 2022 ללא מחירים גבוהים יותר.

"כל התעשייה הזו מלקקת פצעים", אמרה רג'ינה מיור, שמנהלת א יחידית האנרגיה ב-KPMG. "נצטרך לחכות לפחות עד סוף 2021 כדי לחזור למשהו כמו הביקוש שראינו ב-2019".

מניות הנפט ירדו ב-25% מאז יוני

מניות מפיקות האנגיה ירדו ב-25% מהשיא של תחילת יוני. מגזר האנרגיה מפגר אחרי מגזרים חרים, בייחוד מגזר הטכנולוגיה שהוביל את עליית מדד 500 P&S לשיאים חדשים.

אי הוודאות בנושא הביקוש מאלצת את חברות ההפקוה להישאר זהירות בקידוחים חדשים, ושוחקת את רווחי חברות הזיקוק שהופכות את הנפט לדלק.

"אנחנו רואים הבראה איטית, שהיא אמנם בכיוון הנכון, אבל אנחנו צופים שיידרש זמן לחזור לשגרה", אמר מייקל הניגן, מנכ"ל חברת הזיקוק מרתון פטרוליום, בשיחת הרווח האחרונה של החברה באוגוסט. מרתון וחברות זיקוק כמו פיליפס66 ו-וליאו אנרג'י, מזקקותץ פחות נפט ומגבילות את ההוצאה שלהן.

מרתון הסכימה בחודש שעבר למכור את תחנות הדלק שלה לבעלים של חנויות הנוחות סבן-אילבן ב-21 מיליארד דולר.

בתזכורת לירידה במעמד מגזר האנרגיה בשוקי ההון, אקסון הודחה שלשום מדאו ג'ונס של מניות התעשייה. שברון נשארה במדד 30 המניות המכובד הזה. "השינוי הזה משקף את הקשיים של מגזר האנרגיה", אמר האנליסט בארט. "העדר ההתעניינות במניות אלו עדיין גבוה".