מייסד "השולמנים" מגיב לאיומי ההסתדרות: "סולידריות אמיתית היא כניסה תחת האלונקה"

בזמן שעצמאים מאבדים את עסקיהם ושכירים מפוטרים - הקיצוץ המתוכנן הוא קריטי וההתנגדות של ההסתדרות חושפת את העובדה שאיננה מקדמת סולידריות ושוויון

עצמאים דורשים סיוע מהמדינה בהפגנה בתל אביב  / צילום: שלומי יוסף, גלובס
עצמאים דורשים סיוע מהמדינה בהפגנה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

לפי דיווחים שונים, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד טען ששר האוצר ישראל כ"ץ "מעדיף שולמנים על פניו". כמייסד קבוצת "אני שולמן" אני שמח לקרוא כותרת כזו. במשך שנים נרמסו עצמאים ובעלי עסקים קטנים תחת גלגלי הביורוקרטיה הממשלתית, המיסוי הגבוה והתיעדוף הנמוך שהעניקו ממשלות ישראל ליוזמה החופשית. והנה, אם אכן מעדיף שר האוצר את השולמנים, אזי זהו פרי מתוק במיוחד לעמלנו.

שר האוצר איננו היחיד שמעדיף שולמנים על פני גופי לחץ מסואבים ומיושנים כמו הגוף אותו מוביל בר-דוד. גם יו"ר מרכז השלטון המקומי, מנכ"ל הביטוח הלאומי, שרים וחברי כנסת פועלים איתנו בעצימות גבוהה, לראשונה מזה שנים רבות. למעשה, אולי ראוי שגם בר-דוד עצמו יעדיף קצת יותר "שולמנים" על פני הסחטנות אותה מובילה האגודה העות'מנית שהוא משרת.

במגזר הציבורי ישנם עובדים מסורים ומקצועיים רבים. אנו יודעים זאת ממקור ראשון: לשמחתנו משרדים רבים פתחו את שעריהם לשיתוף פעולה שיסייע לקהילת השולמנים הנרמסת. כך גם בגופים פרטיים שעובדיהם מאוגדים תחת ההסתדרות. יחד עם זאת, ההסתדרות איננה מגינה על העובדים ואיננה מגינה על עקרונות השוויון והרווחה החברתית.

ראשית, לעניין השוויון: ההסתדרות למעשה מקדמת ומאמצת אי-שוויון משווע, אך זהו אי-שוויון שאינו מתבסס על כישורים או השקעה נמרצת של העובד. ההסתדרות מקדמת אי-שוויון המבוסס על ותק ומקורביזם. עובדים צעירים מוכשרים נפלטים ממערכות החינוך, הבריאות והשירות במשרדי הממשלה השונים מכיוון שהסכמי השכר הקיבוציים שהינדסה ההסתדרות לאורך שנים מייצרים תמריץ שלילי למשקיעים ולמצוינים. לעומתם, עובדים עם ותק, גם אם אינם מעניקים למעסיק שלהם - הציבור - שירות מעולה, נהנים מקביעות תעסוקתית, תנאים סוציאליים ומשכורות שרוב השולמנים לא מעזים לחלום עליהם. את חגיגת אי-השוויון הממוסד הזה מממנים אנחנו, בעלי העסקים המשלמים מיסים גבוהים ואיתנו העובדים השכירים במשק. לעם בישראל שלא נהנה מסטטוס היוקרה "דור א" עם משכורות העתק ותנאי הפרישה המפנקים נמאס לממן אתכם והוא לא מוכן יותר לקבל את הכוחניות שלכם.

שנית, ההסתדרות איננה מגינה על עקרונות הרווחה החברתית. בתקופה רגישה כזו, בה עובדים מפוטרים ובעלי עסקים מאבדים את כל עולמם, מכריז יו"ר ההסתדרות על שביתה, רק מכיוון שנתבקש להיכנס תחת האלונקה ולקצץ בתנאים של הבכירים ובעלי המשכורות הגבוהות בשירות הציבורי. איש, חלילה, לא ביקש לפגוע במשכורותיהם של העובדים החלשים ביותר אך להסתדרות אין עניין בהתייעלות, ולו זמנית, במשאבי הקופה הציבורית, הקופה של כולנו.

תשביתו את כל המשק? אנו, משלמי המשכורת שלכם, נשבית אתכם. נחסום את הכניסות לבית-ההסתדרות עמוס הפקידים והעסקנים המיותרים באמצע תל-אביב, נפגין לכם ליד הבית, נסביר לציבור מה המחיר שגובה כלכלת ההסתדרות מהעובדים ומבעלי העסקים.

בפעם הראשונה יש מול ההסתדרות צבא עצמאים מאורגן וחזק. צבא עצמאים שמחבק את העובדים ואת העבודה, אך לא את הסיאוב והסחטנות של כספי המיסים. איומי ההסתדרות היו תמיד חד-צדדיים ואנחנו העצמאים, בני ערובה, משלמים עם ידיים קשורות ועם פלסטר על הפה. נגמר העידן הזה. זה עידן של סולידריות אמיתית, של השולמנים עם העובדים שאינם "מסודרים". יאללה, תשבות באמצע מגיפה. אנו נעקוב מקרוב אחרי המערכת הפוליטית ונבחר ציבור שלא יעמוד כנגד הסחטנות הזו ובעד העובדים החלשים והשולמנים ישלם מחיר על הנזקים שנגרמים פה.

חברים, שולמן סיים לשלם את החשבון. 

הכותב הוא מייסד קבוצת "אני שולמן" המובילה את מאבק העצמאים והעסקים בישראל