רמי לוי | בלעדי

שיתוף פעולה בין רמי לוי למשרד העבודה: יקימו מערך הכשרות מקצועיות לתפקידים שונים ברשת

רשת הקמעונאות של רמי לוי תקים עבור עובדיה בית ספר להכשרות ירקנים, קצבים ומקצועות נוספים • המטרה: הגדלת פריון העובדים וניסיון להתמודד עם התחלופה הגבוהה בענף • במשרד העבודה מעריכים שההכשרות יצאו לדרך בתוך שלושה חודשים

רמי לוי / צילום: תמונה פרטית , גלובס
רמי לוי / צילום: תמונה פרטית , גלובס

רמי לוי מחפש דרך להפוך את העובדים שלו ליעילים יותר, ומתכוון להכשיר את הירקנים, הקצבים ומפעילי המעדניה ברשת המזון שהוא מוביל, כשהוא חובר לשם כך למשרד העבודה והרווחה.

רשת קמעונאות המזון הציבורית שבשליטת לוי מבקשת להקים בית ספר להכשרות מקצועיות שיכלול קורסים לעובדים גם במקצועות שכיום לא קיימת להם הכשרה, דוגמת קצבים, ירקנים או מוכרים במעדניה. בנוסף יבוצעו הכשרות גם למחסנאים, מנהלי מחלקות, סדרני סחורה, וקופאים. בסופם יעבור כל עובד מבחן, ויקבל תעודה רשמית של משרד העבודה שמכירה בכך.

ענף הקמעונאות בישראל סובל באופן קבוע ממחסור בידיים עובדות ומשכר נמוך. רוב העובדים משתכרים שכר מינימום והתחלופה גבוהה שלהם גם בעת הזו. לוי משוכנע כי תעודה רשמית מהמדינה מצד אחד "תגדיל את הפריון במקום העבודה", ומצד שני, תאפשר לשלם לעובדים שעברו הכשרה שכר גבוה יותר. לדברי לוי, המטרה היא "ליצור אצלם גאווה מקצועית, שתשפר את הביטחון העצמי שלהם ותשפר את היכולות שלהם".

תוספת שכר לבוגרים

לוי יצר חיבור לטובת התכנית עם משרד העבודה, כשהמטרה תהיה לשלב בתוך ההכשרות גם עובדים מובטלים שעברו הכשרה, כשההתחייבות של לוי היא גם להציע שכר גבוה יותר לעובדים שהוכשרו בצל העלייה המשמעותית בשיעור האבטלה על רקע משבר הקורונה.

לדבריו, "המצב היום גורם לעובדים הזוטרים להיפגע כתוצאה מפריון נמוך, כשהתקציב מחולק בין קבוצה גדולה יותר של עובדים מה שגורם לכל עובד להרוויח פחות. המצב היום גורם לעובדים להעדיף לקבל דמי אבטלה ולא להשתלב במעגל העבודה, מה שגורם למחסור תמידי בעובדים", כשהוא מבטיח כי "עובד שיעבור הכשרה יתוגמל בהתאם". לוי מאמין כי יוכל לסחוף אחריו גם קמעונאיות נוספות - "אני מקווה שכל ענף הקמעונאות יאמץ את זה".

"נשלב מובטלים בכיתות"

מוטי אלישע, הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה אמר ל"גלובס": "רמי לוי עושה פה דבר חדשני, זה דבר שלא עשינו עדיין עם רשתות מזון אחרות, והמטרה היא להעלות את הפריון", הוא מסביר, ומוסיף: "סיכמנו איתם שנשלב גם מובטלים בכיתות האלה לצד עובדים קיימים. ברשת שלו יש תחלופה גבוהה של עובדים שעוזבים, וההכשרה אמורה למסד עבורם שכר גבוה יותר. בסוף יש מישהו שעומד בקצביה, ואתה רוצה ללמד אותו על סוגי בשר, על נתחים שונים, כדי שהוא יוכל לתת ערך ללקוח".

בכך מתייחס אלישע לכך שמשרד העבודה יספק לרשת המזון את כלי ההדרכה בנוגע למתן שירות, אנגלית, ובהתאם לתפקיד גם אוטומציה, אוריינטציה דיגיטלית. לדברי אלישע, תוך כשלושה חודשים הרשת תוכל להתחיל להכשיר 3-4 מקצועות ראשונים. ההכשרות אגב, יתבצעו מהמטה של החברה במודיעין.

סוגיית הפריון היא משמעותית עבור לוי שמפעיל 52 חנויות מזון בפורמט של דיסקאונט, נוסף לרשת סופר קופיקס העירונית אותה רכש, ורשת הפארם גוד פארם. את הרבעון השני של 2020 סיכם רמי לוי אמנם עם גידול של 12% בשוקת הרווח הנקי שהסתכם בכ-36 מיליון שקל, אך לצד זאת הוא רשם שחיקה בהכנסות שיעור של כ-2.5% במכירות הקמעונאות לסך של 1.4 מיליארד שקל. זאת, בעוד שהמתחרות שלו הציגו גידול ניכר בשורת ההכנסות, הירידה במכירות של רמי לוי באו לידי ביטוי במכירות למ"ר, שירדו ב-3.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ובכך שהמכירות בסניפים הזהים ירדו ב-4.6% (כשמדובר בחנויות שפעלו לפני אפריל 2019).