אחרי שבועיים של מחאה: הסתיימה שביתת עובדי המעבדות

לפי משרד האוצר ומשרד הבריאות, ההסכם הינו "בשורה שתביא לעלייה בשכרם של עובדות ועובדי המעבדות" • הצדדים מסיימים את סכסוך העבודה לאחר תקופה טעונה, שהגיעה עד כדי בקשה לצווי מניעה • יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות: "לא מדובר בהישג מלא, אלא בצמצום פערים"

משרד האוצר ומשרד הבריאות מודיעים על הגעה להסכם עבודה מול הסתדרות עובדי המעבדות, ובכך מסתיימת שביתת העובדים לאחר שבועיים של מחאה. ההסכם מסדיר את שיפור תנאי שכר העבודות והעובדים, ומאפשר את שובם לעבודה סדירה במעבדות בהקדם.

המתווה יגובש באופן סופי בתקופה הקרובה, ופרטי היסוד לא מפורטים בשלב זה. לפי משרד האוצר ומשרד הבריאות, ההסכם הינו "בשורה שתביא לעלייה בשכרם של עובדות ועובדי המעבדות". הצדדים מסיימים את סכסוך העבודה לאחר תקופה טעונה, שהגיעה עד כדי בקשה לצווי מניעה. ביום חמישי פנו משרד הבריאות לבית המשפט, ודרשו לאלץ את עובדי המעבדות לשוב לעבודתם, שכן "בעקבות השביתה כ-450 אלף בדיקות מעבדה יומיות אינן מבוצעות". השופטת אריאלה גילצר-כ"ץ דחתה את בקשת המדינה, ואילצה אותה לשוב למו"מ מול עובדי המעבדות השובתים.

"לא מדובר בהישג מלא, אלא בצמצום פערים"

יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות, אסתר אדמון, הודתה לעובדים שהתייצבו מלוכדים למאבק על זכויותיהם, ואמרה; "אחרי 30 שנות הזנחה, ההישג המרכזי מבחינתנו הוא קבלת המתווה עליו התעקשנו לאורך הדרך: תוספות שכר לכל עובדי המעבדות, ולא רק לצעירים ולמתחילים. למה? כיוון שעובדי המעבדות משתכרים מעט מידי ושכר מעליב. גם הבכירים והמנהלים משתכרים שכר פוגעני. אין הצדקה לשפר רק את שכר העובדים המתחילים, ולגרום כעס ומרמור אצל הותיקים, שחשים מנוצלים. ממחר נשב עם האוצר באופן מסודר על המתווה המדויק, ועל חלוקת 35 מיליון הש"ח שכולל ההסכם".

אדמון מדגישה שההישג הינו חלקי, ולא מהווה פתרון הוליסטי הולם לכלל בעיותיהם; "לא מדובר בהישג מלא, אלא בצמצום פערים בשכר עובדי המעבדות לעומת שאר המשק ומקצועות הבריאות". עוד מסבירה אדמון כי בהתאם לסיכומים עם משרדי האוצר והבריאות, בימים הקרובים יתחיל פיילוט, שיימשך חודשיים ימים במעבדות הממשלתיות, של מיצוי פוטנציאל דיגום בדיקות הקורונה, "במקום מה שקורה כעת בפועל, הפרטת הבדיקות וביצוען במעבדות הפרטיות". זאת, לאחר שבחודשים האחרונים טוענים העובדים שהמדינה מקימה מעבדות פרטיות יקרות, במקום למצות את יכולותיהן של המעבדות הלאומיות.

אדמון לא חוסכת ביקורת מהמדינה, ואומרת: "צר לי על הגישה של משרד הבריאות במהלך התקופה האחרונה של מחשבה על הפרטת שירותי המעבדות בישראל. זה מעיד על חוסר הבנה לגבי חשיבות ניהול המעבדות במערכת הציבורית מבחינת השיקולים הרפואיים. מעיד על בזבזנות וחוסר חשיבה כלכלית, כי שיהיה ברור, הפרטה אינה מילת קסם. מיקור החוץ בתחום המעבדות, במקום להשקיע במערך המעבדות שהוזנח לאורך השנים, הוא בזבוז כסף מקופת המדינה ובזבוז משאבים ציבוריים. בסופו של יום, אני מודה לעובדי המעבדות, שלראשונה אי פעם, התייצבו מלוכדים למלחמה על זכויותיהם. התרגלנו עם השנים להיות כנועים, שקופים ושקטים. החודשים האחרונים, ובמיוחד השבוע האחרון, הוכיחו את חשיבות המעבדות הרפואיות במערכת הבריאות ואת עוצמת העובדים שלנו".

עובדי המעבדות שבתו במחאה על תנאי עבודתם, ודרשו הסכם שכר ראוי שבבסיסו שכר של לפחות 50 שקל לשעה לעובד מעבדה מתחיל. בנוסף לכך, דרשו העובדים קביעת מפתח תקינה עדכני על פי כמות הבדיקות וגידול האוכלוסייה הצפוי, תכנית לתיקון הליקויים שהוצגו בדו"ח מבקר המדינה ודו"ח משרד הבריאות משנת 2016, וכן דרישה להפסקת העסקת עובדים בחוזים אישיים וקרנות מחקר, הפוגעים בגיוס כוח האדם למעבדות.