עסק ביום | פיצ'ר

"העובדים בעלי המוגבלויות יצאו לחל"ת, יחד איתנו"

ליאור וינברגר, 30, מייסדת ומנכ"לית סנאפ, המרכז החברתי לצילום • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

מימין עידן אסלן, מנהל התחום המקצועי והשיווק, ליאור וינברגר, מייסדת ומנכ"לית, קארין גרינברג, המנהלת האדמיניסטרטיבית, מאיה סגל,  מנהלת התוכן / צילום: גל לוי
מימין עידן אסלן, מנהל התחום המקצועי והשיווק, ליאור וינברגר, מייסדת ומנכ"לית, קארין גרינברג, המנהלת האדמיניסטרטיבית, מאיה סגל, מנהלת התוכן / צילום: גל לוי

הרעיון להקמת מרכז חברתי לצילום נולד אצל ליאור וינברגר ושותפיה כשעבדו כצלמים מקצועיים. "חשבנו להתאחד, ולעשות משהו יותר משמעותי", היא מספרת. "מכיוון שהיה לנו ניסיון בעבודה עם אנשים עם מוגבלויות, הבנו שניתן לשלב את שני התחומים - שהצילום הוא כלי".

ב-2016 הוקם "סנאפ - המרכז החברתי לצילום", שמציע שירותי צילום למגזר הפרטי והעסקי, ובמקביל מכשיר בעלי מוגבלויות ומשלב אותם כעובדים. רוב התלמידים והעובדים הם בעלי מוגבלות שכלית, ובנוסף מועסק בחברה גם בעל מוגבלות ראייה. "הוא משתלב בסיוע עזרים טכנולוגיים", מספרת וינברגר, "קנינו מצלמה עם מסך מגע מיוחד".

וינברגר מכהנת כמנכ"לית, ושותפיה הם עידן אסלן, 33, מנהל התחום המקצועי והשיווק; מאיה סגל, 38, מנהלת התוכן; וקארין גרינברג, 36, המנהלת האדמיניסטרטיבית. "אנחנו ארבעה שותפים שמפעילים עסק לכל דבר, שפועל על בסיס רווח", מספרת וינברגר, המתגוררת במושב קדרון שבשפלה. "בשנתיים האחרונות אנחנו פועלים תחת עמותת ארץעיר, כאשר שניים מהמייסדים ממשיכים לפעול כעצמאים בעסק, ושניים, בהם אני, כמועסקים של העמותה שנותנת לנו בעיקר שירותי הנהלת חשבונות וייעוץ.

"מעבר לתפקידים הרשמיים שלנו, כולנו גם מורים וצלמים. לפני הקורונה צילמנו אירועים משפחתיים, וגם אירועים עסקיים של חברות. יש אנשים שמחפשים את הזווית החברתית - אם כבר שוכרים צלמים, אז שיהיה בכך גם ערך מוסף. אבל אז הגיעה הקורונה, וכל האירועים שאנחנו מצלמים בשגרה התבטלו, ושבעת העובדים בעלי המוגבלויות יצאו לחל"ת, יחד איתנו.

"התחלנו לחזור לפעילות בזמן האחרון אבל במתכונת מצומצמת, מה שמשפיע על כמות כוח האדם ששוכרים ועל העלויות. הבנו שיש תחום אחר שבו עלינו להתמקד - צילומי מוצר, צילומי תדמית וצילומי מזון. הרבה חנויות עברו לרשת ולמשלוחים, כך שעלה הביקוש לצילומים כאלה, ושם הפוטנציאל".

עד כמה ההכנסות שלכם נפגעו?
"הן מאוד ירדו. אבל עכשיו, הודות לשינוי, אנחנו מתחילים לאט לאט לחזור לעבודה. על הכיוון של צילומי התדמית בכל מקרה חשבנו בעבר. הקורונה גרמה לנו לדחוף יותר לכיוון הזה".