שומרים על השמנת? עשרות תושבי קיסריה מתנגדים להרחבת היישוב

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה צפויה לדון בעשרות התנגדויות לתוכנית המתאר של קיסריה, שמבקשת להגדיל באופן מהותי את הצפיפות ביישוב שנחשב לאחד היוקרתיים בארץ

הבנייה הקיימת בקיסריה מאופיינת בווילות / צילום: איל יצהר, גלובס
הבנייה הקיימת בקיסריה מאופיינת בווילות / צילום: איל יצהר, גלובס

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה תדון היום בהתנגדויות לתוכנית המתאר של היישוב קיסריה. התוכנית, שהופקדה במרץ 2020, מציעה הגדלה של היצע המגורים ביישוב בעוד 1,600 יח"ד, עד להיקף כולל של 4,150 יח"ד וליעד אוכלוסייה של כ-13 אלף איש. הצפיפות ביישוב תגדל ועל כל דונם יבנו, בממוצע, חמש יח"ד. בין היתר, התוכנית מציעה תוספת של כ-2,000 חדרי מלון. לתוכנית הוגשו עשרות התנגדויות שעיקרן מחאה כנגד שינוי אופיו של היישוב היוקרתי.

מבחינה מוניציפלית משתייך היישוב קיסריה למועצה האזורית חוף הכרמל ואולם, זה היישוב היחיד בארץ המנוהל על ידי חברה כלכלית - "החברה לפיתוח קיסריה אדמונד בנימין דה רוטשילד בע"מ", שבבעלות קרן רוטשילד קיסריה. לפי נתוני הלמ"ס, נכון לסוף 2019, מתגוררים בקיסריה 5,343 תושבים. יש לציין כי בדירוג הסוציו אקונומי של הלמ"ס היישוב כלל אינו מופיע מאחר שהוא לא ישות מוניציפלית עצמאית. כך או כך, מדובר ביישוב שאוכלוסייתו עשירה ביותר.

"חשש שהתוכנית תהפוך את הישוב למטרה למשקיעי נדל"ן"

על פי דברי ההסבר של תוכנית המתאר המקודמת, שנערכה ע"י משרד נעמה מליס אדריכלים ומתכנני ערים, היא מתמקדת בחמישה מישורים: "מיצוי ההזדמנויות של המרחב כמקום איכותי בעל זהות מבוססת היסטוריה, מורשת וערכים טבעיים; הרכבת הפסיפס של מרחב קיסריה לכדי ישות קוהרנטית תוך שימור הייחוד, התפקוד והמקום של כל אחד ממרכיביו; שיפור התפקוד של מרחב קיסריה כפרק משמעותי במרחב האקולוגי, הסביבתי והאזורי; פיתוח יישובִי בר-קיימא, מגוון, רב-דורי, המעודד חיי קהילה פעילים תוך יצירת זיקות חברתיות ותפקודיות עם הסביבה; ומיצובו של היישוב כיעד ברמה לאומית ובינלאומית של תיירות מורשת, המוטמע במרחב באופן המתחשב בכושר הנשיאה הטבעי ובפרטיות התושבים".

הנושא העיקרי שמדאיג את הוועד המקומי של קיסריה הוא ציפוף היישוב. אם הבנייה הקיימת בקיסריה מאופיינת במבנה אחד על מגרש של דונם, או חצי דונם, הרי שתוכנית המתאר המופקדת מדברת על 5 ואפילו 6 יחידות לדונם. המשמעות היא שיישוב הווילות היוקרתי יהפוך לעוד פרבר עירוני בסגנון כפרי, כמו עתלית או זיכרון יעקב.

בכתב ההתנגדות של ועד היישוב הם טוענים לפגיעה באופי היישוב: "הוועד חושש כי תוספת היחידות המתוכננת, תהפוך את הישוב למטרה למשקיעי נדל"ן. במקום קהילה חיה ונושמת אשר מרבית דייריה מהווים חלק מהקהילה. הדבר ייצור דירות רפאים ודירות מושכרות בתמהיל קריטי, אשר יפגע באופי הקהילה והיישוב".

חשש נוסף של ועד היישוב נוגע לתוספת הגדולה של חדרי המלון שאינה תואמת לפי תפיסתו את צרכי הקהילה ותפגע באיכות החיים של התושבים: "המלונאות, בדרך כלל, מתרכזת ואמורה להתרכז, בערים הגדולות, בהן קיים תמהיל של אטרקציות ובילויים גם לשעות הערב והלילה. בקיסריה, שהינה יישוב כפרי במהותו, אין צורך במרכז מלונאי בהיקף המדובר. האטרקציות התיירותיות סגורות בשעות הערב ואין לתיירים פוטנציאליים כל עניין ביישוב כפרי קטן שעיקרו מגורים. האטרקציות התיירותיות הקיימות נושאות ביקור של מספר שעות ביישוב ואינן מצריכות לינה ליום ביקור נוסף".

התנגדות נוספת הוגשה ע"י עורכת הדין גליה בן שוהם, שמייצגת 144 מתושבי היישוב המתגוררים במתחם דירות הנופש "נאות גולף". התושבים מתנגדים לתוספת כביש שיעבור ממזרח למתחם. לטענתם של המתנגדים, בכביש החדש ישתמשו באי המופעים באמפי קיסריה, משאיות המגיעות ממפעל אבן קיסר וכך המתחם שלהם, שיכלא בין ארבעה כבישים, ייחשף למפגעי רעש וזיהום. בנוסף, מדובר בפגיעה נדל"נית: "מיותר לציין כי תושבי המתחם שקנו את הדירות שנבנו עם חזית לכיוון מערב הסתמכו על המצב הקיים והמאושר בו הדרך הראשית עוברת ברחוב רוטשילד ומנגד, ממערב למתחם נמצאים שטחים בעלי ערכיות נופית וסביבתית רבה".