מניית טסלה איבדה גובה לאחר שנותרה מחוץ למדד S&P 500

אתמול, אחרי חופשת החג בארה"ב, צנחה מניית טסלה ב-21% - הירידה היומית התלולה בתולדותיה של יצרנית המכוניות החשמליות • הבשורה על השארתה מחוץ למדד הדגל של וול סטריט איכזבה רבים מהמשקיעים האופטימיים

אלון מאסק / צילום: John Raoux, AP
אלון מאסק / צילום: John Raoux, AP

בהחלטה שעצרה את זינוק הפרבולה במנייתה של יצרנית המכוניות החשמליות האמריקאית, טסלה לא צורפה למדד המניות 500 S&P. חברת מדדי S&P Dow Jones, שקובעת את הרכב המדד, מסרה ביום שישי האחרון כי מניות זירת המסחר המקוונת Etsy, חברת ההייטק Teradyne וחברת התרופות Catalent יצורפו למדד 500 S&P באיזון מחדש הרבעוני שלו. טסלה, שמנייתה זינקה באחרונה לגבהים חדשים, במידת מה בגלל הציפייה שהיא תצורף למדד - נעדרה מהרשימה.

אתמול (ג'), אחרי סוף השבוע הארוך של חופשת החג (יום העבודה) בארה"ב, צנחה מניית טסלה ב-21% - הירידה היומית התלולה ביותר בתולדותיה. ועדיין, שער המניה כמעט פי ארבעה מתחילת השנה, למרות הירידה של 34% מתחילת ספטמבר. שווי השוק של טסלה, שהתנפח לכ-308 מיליארד דולר, הפך אותה לאחת החברות הגדולות בארה"ב במונחים אלה.

ההודעה אכזבה במיוחד את המשקיעים האופטימיים, שמיצבו את עצמם באגרסיביות להוספת המניה למדד. אחרי שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות ברבעון השני ועל כוונתה לפצל את המניה, משקיעים רבים הימרו בגדול שהיא תמשיך לעלות.

הרכב 500 S&P נתון לשיקול ועדת המדד

טסלה נראתה כמי שזכאית להיכנס למדד 500 S&P אחרי הדוחות האחרונים שלה. כדי להיחשב למועמדות למדד הדגל של וול סטריט, חברות צריכות להציג רווח מצטבר של ארבעה רבעונים, כולל הרבעון האחרון. ואולם, נוסחה מתמטית לבדה אינה קובעת מה נוסף ומה מושמט מ-500 S&P.

המתודולוגיה של בחירת מניות מועמדות לכניסה למדד מתחילה בתנאי סף בסיסיים, הכוללים את התנאי שהחברה היא אמריקאית ושהיא נסחרת בבורסה אמריקאית מוכרת. מעבר לכמה דרישות נוספות, ההרכב של המדד נתון לשיקול דעתה של ועדת המדד, שיכולה לשנות את מדיניות בחירת החברות ולבצע חריגות יוצאות מהכלל בתהליך.

מניות של חברות שנכנסות למדד, מקבלות בדרך כלל תנופה כשהן מצטרפות אליו, כי השקעות בסך של יותר מ-11 טריליון דולר עוקבות אחרי 500 S&P - מה שמוביל לשטפון של פעילות קנייה.

דובר של חברת S&P Dow Jones לא הגיב על דיוני ועדת המדד בנוגע לחברות ספציפיות. גם נציג טסלה לא הגיב מיידית לפניית "וול סטריט ג'ורנל" בעניין.

אנליסטים הצביעו על כמה גורמים שמנעו כנראה את צירוף טסלה למדד, כמו מדידות הרווחיות שלה ומכירות זיכוי על אוויר נקי ליצרניות רכב אחרות. טסלה הרוויחה יותר ממיליארד דולר ממכירה ליצרניות רכב אחרות של נקודות זיכוי רגולטוריות כאלה, שהיא מקבלת כיצרנית מכוניות חשמליות, במסגרת תוכניות למניעת זיהום האוויר במדינות כמו קליפורניה. זהו סכום שהוא יותר מפי שניים מהרווחים של טסלה בארבעת הרבעונים האחרונים.

"איכות הרווחים עשויה להיות בעיית-מפתח בוועדת המדד", כתבה סטפני היל, ראש יחידת האסטרטגיה והמדדים בחברת Mellon, בסקירה לפני ההודעה של S&P. "הרווחיות החיובית של טסלה נובעת ממכירת נקודות זיכוי של אוויר נקי ליצרני רכב אחרים שצריכים לעמוד בתקני הפליטה שלהם", הוסיפה.

היל ציינה כי התנודתיות במניית טסלה, יחד עם הקיימות של התשואות שלה, מילאו אולי גם כן תפקיד בהחלטתה של ועדת המדד. טסלה דיווחה על מכירת נקודות זיכוי בסך 428 מיליון דולר ברבעון האחרון, עם רווח של 104 מיליון דולר מהכנסה זו.

"נקודת כאב במומנטום של נאסד"ק"

ההודעה מיום שישי אינה קובעת שטסלה לא תצטרף למדד 500 S&P בטווח הקרוב. דובר של חברת המדדים אמר לפני כן ל"וול סטריט ג'ורנל" שוועדת המדד, המורכבת משמונה חברים, יכולה להחליט להכניס את טסלה למדד בכל רגע, גם בלי האיזון הרבעוני של הרכב המדד. ובכל זאת, ההחלטה הנוכחית של הוועדה מדגימה כמה לא רגילה ושנויה במחלוקת היתה הנסיקה של טסלה.

טסלה הייתה החברה הגדולה ביותר שמצטרפת ל-500 S&P אילו צורפה אליו. נכון ליום שישי, השווי של טסלה היה יותר מפי תשעה מהשווי המצרפי של שלוש החברות שצורפו למדד.

באפליקציה הפופולרית למסחר במניות Robinhood לבדה, מספר המשתמשים שהחזיקו במניות של טסלה יותר מהוכפל מסוף אפריל עד לסוף אוגוסט, ל-560 אלף משתמשים. מניית טסלה הייתה בין הנרכשות ביותר ביולי בפלטפורמת חברת הברוקרים TD אמריטרייד, והנרכשת ביותר בארבעת החודשים האחרונים, כאשר הסנטימנט כלפי יצרנית מכוניות החשמל היה לוהט.

צ'ארלי מק'אליגוט, מנהל בחברת נומורה סקיוריטיז אינטרנשיונל, כינה את ההחלטה לא לכלול את טסלה במדד S&P, "נקודת כאב ייחודית חדשה במומנטום של נאסד"ק או מניות ההייטק".

משקיעים רבים מיהרו באחרונה לרכוש אופציות אופטימיות קצרות-מועד על מניית טסלה, שהימרו על המשך עליית המניה, וכנראה האיצו בכך את עלייתה. כעת, האופציות האלה אולי מאיצות את צניחת המניה. "זה חשוב מנקודת המבט של הסנטימנט, במה שנוגע למסחר הספקולטיבי בשוק, והוא יוצר את תנודות ההיפר האלה כלפי מעלה ומטה", כתב מק'אליגוט.

טסלה היא גם אחד המרכיבים הגדולים של מדד נאסד"ק המשולב עתיר מניות ההייטק, שירד אתמול ב-4.1%, זמן קצר אחרי צלצול פתיחת המסחר.