פרופ' ליאו ליידרמן: "העולם לקראת סדר עולמי חדש, שבו ברור שידה של סין על העליונה"

לדברי הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, "יש לקחת בחשבון קשרים ענפים בין סין לעולם הערבי, בעיקר עם סעודיה. לאור נרמול היחסים עם איחוד האמירויות והאפשרות שגם סעודיה תעשה זו עם ישראל בקרוב"

ליאו ליידרמן / צילום: שלומי יוסף, גלובס
ליאו ליידרמן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"לפני 5 שנים לא היינו מדמיינים שנגיד בכלל משפט כזה, אבל כיום, בעידן של סדר עולמי חדש של 'די-גלובליזציה', הנושא הגאו-פוליטי ומה שמכונה 'מלחמת הסחר' בין ארה"ב לסין חייבים להיות חלק מתוכנית אסטרטגית של כל סטארט-אפ. הוא חייב להיות מוכן לכך שהמשקיעים ישאלו אותו שאלות על תקנות ורגולציה" - כך אמר הבוקר (ד') פרופ' ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בכנס מקוון שערך פורום Israeli Go Global"" בנושא מלחמת הסחר ארה"ב וסין והשלכותיה על ענף ההייטק.

הפעולות האחרונות של ממשל טראמפ נגד בייג'ינג מייצגות פרק חדש ביחסים בין המדינות, המאופיין בעימות מתגבר, ובפחות מאמצים להרגיע את המתחים. פרופ' ליידרמן הסביר כי "יש תחומים מסוימים שבהם נדרשת אינטליגנציה רגשית גבוהה מאוד על-מנת להימנע ממתיחות מול ארה"ב, כמו טכנולוגיה ותשתיות. בתחומים אחרים, מדובר בהזדמנות טובה לעסקים. ישראל היא כמו הילד שההורים שלו רבים, ורוצה להיות בסדר גם עם האבא וגם עם האמא, אבל הבעיה היא שזה לא תמיד אפשרי".

ליידרמן התייחס למה שהוא מכנה 'מעין מלחמה קרה בין סין לארה"ב', והדגיש כי במרכזה עומד התחום הטכנולוגי. "הממשל של טראמפ מאוד רגיש לתחום הזה, כשסין מצידה ממשיכה באסטרטגיה משלה, במסגרת תוכנית סין 2025 שלפיה עד אז יוכלו להשיג עצמאות טכנולוגית מלאה", אמר.

עוד הוסיף ליידרמן: "על רקע חוסר האמון המוחלט בין סין לארה"ב, צועד העולם לקראת סדר עולמי חדש, שבו ברור שלפחות כרגע ידה של סין על העליונה, בין היתר לאור הטיפול המוצלח בקורונה. גם אם ג'ו ביידן ינצח בבחירות ויעודנו המתחים בין סין וארה"ב, רמה מסוימת של מתיחות תיוותר בכל מקרה".

ביחס למקומה של ישראל בגדרי המתיחות בין ארה"ב לסין, העיר ליידרמן כי "יש לקחת בחשבון קשרים ענפים בין סין לעולם הערבי, בעיקר עם סעודיה. לאור נרמול היחסים עם איחוד האמירויות והאפשרות שגם סעודיה תעשה זו עם ישראל בקרוב, מדובר בחדשות טובות, שכן סעודיה היא גם שותפה אסטרטגית של ארה"ב, כמו ישראל". עוד אמר בהקשר זה: "סין הגדירה את המעורבות שלה במזה"ת כמעורבות כלכלית: לסייע לתשתיות ולקבל ביטחון אנרגטי. לכן, נכון להיום, הם לא הביעו כל עמדה בסוגיות פוליטיות כמו למשל הסכסוך הישראלי-פלשתינאי".

בנוגע למעורבות של סין בהשקעות בתשתיות ישראליות, כמו למשל בנמלי אשדוד וחיפה והרכבת הקלה, הסביר ליידרמן כי הוא סבור שהנושא "ברח לאמריקאים מתחת לרדאר. ברור שממשל טראמפ לא רואה בחיוב נוכחות של סין בישראל, ואני חושב שאם הם היו מספיק עירניים בזמן אמת, הם היו דורשים או מבקשים מישראל שלא לתת לסין את דריסת הרגל הכה משמעותית הזו".

עו"ד גיא לכמן, שותף בקבוצת ההייטק במשרד פרל כהן, אמר בכנס כי "ככל שיורעו היחסים הכלכליים בין ארה"ב לסין, כך תגבר המורכבות הנכפית על חברות ישראליות בקבלת כספים שמקורם בסין. מורכבות זאת מעמידה חברות בפני דילמה קשה בימים אלו, עד כדי הצורך בבחירה בין גיוס כסף סיני ובעקבותיו פגיעה קשה ביכולת העבודה בשוק האמריקאי עד כדי סגירת הדלת לחלוטין".

להערכת עו"ד לכמן, לאור ההטיה העמוקה של השוק הישראלי אל עבר ארה"ב, המורכבות הרבה תפגע מאוד בתמריצים לקבלת השקעה סינית, ואנו צפויים לראות צמצום משמעותי שלה. לריק שייווצר כתוצאה מכך יכולות מדינות אסיאתיות אחרות להיכנס בהצלחה רבה, בדגש על יפן".