הקורונה היכתה בה: קשרי תעופה צנחה ב-50% מתחילת השנה

הנפגע העיקרי מירידת המניה של חברת התיירות הוא בעל השליטה אייל סגל, בעלי מועדון הכדורגל מכבי נתניה • שווי החזקותיו בקשרי תעופה התכווץ בצורה ניכרת, והן משקפות לו כיום הפסדים משמעותיים "על הנייר"

יורם מוטעי, מנכ"ל קשרי תעופה  / צילום: איל יצהר, גלובס
יורם מוטעי, מנכ"ל קשרי תעופה / צילום: איל יצהר, גלובס

מי שעוד ניצבות בחזית הפגיעה ממשבר הקורונה הן חברות התיירות הישראליות, ובהן חברת קשרי תעופה, העוסקת בהפעלת טיסות שכר יוצאות ונכנסות, ובשיווק חבילות תיור ושירותי תיירות. הטלטלה בפעילות החברה באה לידי ביטוי גם בצלילה של כ-50% שמציגה מנייתה מתחילת השנה, והנפגע העיקרי מכך הוא בעל השליטה, היו"ר אייל סגל, ששווי החזקותיו בקשרי תעופה התכווץ בצורה ניכרת והן משקפות לו כיום הפסדים משמעותיים "על הנייר". את קשרי תעופה מוביל המנכ"ל יורם מוטעי, המחזיק בכ-20% מההון. 

ארבע שנים לאחר שהשלים סגל את רכישת השליטה בקשרי תעופה  בהשקעה של כ-40 מיליון שקל, שווי החזקותיו הנוכחיות, עם כ-60.5% מההון, עומד על כ-25 מיליון שקל בלבד, אחרי שבמהלך שנותיו בחברה נהנה מכמה מיליוני שקלים שחילקה החברה כדיבידנדים.

במסגרת העסקה לרכישת השליטה בקשרי תעופה, בספטמבר 2016 רכש סגל, בעלי מועדון הכדורגל מכבי נתניה, כ-51% מהונה מידי חברת המשביר לצרכן תמורת כ-34 מיליון שקל ולפי מחיר מניה של 8.5 שקלים. זמן קצר קודם לכן, ביצע סגל כמה עסקאות נוספות לרכישת מניות קשרי תעופה בבורסה ומחוצה לה, בהשקעה מצרפית של כמה מיליוני שקלים נוספים, ולפי מחיר מניה של 7.6 שקלים, עד שהגיע להחזקה של כ-10% בחברה. שווי המניה הנוכחי עומד על פחות מ-5.5 שקלים, אחרי שהיא השלימה ירידה של כ-15% מאז שהשלים סגל את רכישת השליטה בה.

לאחר הרכישה, המריאה מניית קשרי תעופה, הסובלת מסחירות נמוכה (כמו מניות קטנות רבות נוספות) ועד לאוקטובר 2017 הגיעה לרמת שיא, ששיקפה לחברה שווי שוק של כ-140 מיליון שקל. ואולם, היא לא הצליחה להישאר לאורך זמן בגבהים אלה, וכיום היא משקפת לחברה שווי של כ-40 מיליון שקל בלבד.

בהשפעת הקורונה, בסיכום המחצית הראשונה של 2020, הכנסותיה של קשרי תעופה צללו ב-70% ל-31 מיליון דולר, והפסדיה גדלו בכ-12% והגיעו לקצת יותר מ-1 מיליון דולר. רואי החשבון של החברה מציינים, בין השאר, כי "להתפשטות הנגיף יש השפעה מהותית שלילית על תוצאות הקבוצה בחציון הראשון של השנה, כאשר הצפי להמשך הפגיעה המהותית בהמשך שנת 2020 הינו בוודאות גבוהה ביותר".