הקלטה של טראמפ: המעטתי בחשיבות הקורונה כדי למנוע פאניקה

את הדברים אמר נשיא ארה"ב לעיתונאי בוב וודוורד כבר בחודש מרץ • חודש לפני כן אמר טראמפ כי הנגיף קטלני • מומחי בריאות אומרים שהמסרים הסותרים של הנשיא פגעו במאמצים להאט את התפשטות הנגיף

נשיא ארה”ב, דונלד טראמפ / צילום: Tasos Katopodis, רויטרס
נשיא ארה”ב, דונלד טראמפ / צילום: Tasos Katopodis, רויטרס

 

הנשיא טראמפ אמר לעיתונאי בוב וודוורד במרץ שהוא המעיט בכוונה תחילה בחשיבות התפרצות הקורונה כדי למנוע פאניקה ציבורית: "רציתי להמעיט בחשיבות של זה", אמר טראמפ לוודוורד ב-19 במרץ, לפי הקלטות אודיו של ראיון איתו ששודרו על ידי CNN אתמול (ד'). "אני עדיין אוהב להמעיט בחשיבות שלו, כי אני לא רוצה לעורר פאניקה".

בפברואר אמר טראמפ לוודוורד שהנגיף הוא "חומר קטלני" ו"יותר קטלני אפילו מהשפעת הפעילה", לפי ההקלטות. אך בשבועות שחלפו מאז, הנשיא השווה את הקורונה לשפעת וניבא שהוא ייעלם בקרוב. ב-26 בפברואר הוא אמר שמספר המקרים בארה"ב "ירד בתוך כמה ימים אל קרוב לאפס".

וודוורד, מחושפי פרשת ווטרגייט בשנות השבעים, קיים עם טראמפ 18 שיחות לצורך כתיבת ספרו, "זעם" (Rage), שאמור לצאת לדוכנים ב-15 בספטמבר. CNN והוושינגטון פוסט פרסמו קטעים מהקלטות השיחות האלו, אך לא את כולן.

מומחי בריאות הציבור אומרים שהמסרים הסותרים של הנשיא על האיומים של הנגיף, יחד עם אי נכונותו הראשונית לעטות מסכה ולקורא לאמריקנים להשתמש במסכות, פגעו במאמצים להאט את התפשטות הנגיף.

טראמפ, שנשאל על דבריו בראיונות בבית הלבן אתמול, הגן עליהם ואמר שהיה חשוב להביא ביטחון. הוא כינה את ספרו של וודוורד "פיגוע פוליטי".

"היינו צריכים להפגין שקט" הוא אמר. "הדבר האחרון שיכולנו להפגין הוא פאניקה או התרגשות או פחד וכו'. היינו צריכים לטפל במצב שהיה לפנינו".