ראשת ממשלת דנמרק מתייצבת לצד הקהילה היהודית: מתנגדת לאיסור על ברית מילה

ראשת ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן התייצבה באופן נחרץ לצד הקהילה היהודית, ואמרה כי תתנגד ליוזמה חקיקה שתאסור על ביצוע ברית מילה לתינוקות • "אם איסור על ברית מילה ייכנס לתוקף, הרי שיהודים רבים לא יוכלו ליישם את אמונתם ועדיין להישאר חלק מהחברה הדנית"

מטה פרדריקסן, ראשת ממשלת דנמרק / צילום: Ludovic Marin, AP
מטה פרדריקסן, ראשת ממשלת דנמרק / צילום: Ludovic Marin, AP

ראשת ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן מתייצבת באופן נחרץ לצד הקהילה היהודית בוויכוח שמפלג את הציבור במדינה בנושא חקיקה שתאסור על ביצוע ברית מילה לתינוקות. בראיון שמתפרסם היום (ו') בשבועון "וויקנדאוויסן" מביעה פרדריקסן, העומדת בראש המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, התנגדות חריפה ליוזמת החקיקה שצפויה לעלות להצבעה בפרלמנט הדני בקרוב. חלק גדול מהמפלגות במערכת הפוליטית הדנית טרם הודיעו אם יתמכו ביוזמה או יתנגדו לה.

"בשביל יהודים רבים, אם איסור על ברית מילה ייכנס לתוקף, הרי שהם לא יוכלו ליישם את אמונתם ועדיין להישאר חלק מהחברה הדנית", אמרה פרדריקסן, בראיון נרחב תחת הכותרת ""אנחנו נמצאים בחוב כלפי היהודים". הנימוק העיקרי של פרדריקסן הוא החוב ההיסטורי של אירופה ליהודים והצורך להגן על חיים יהודים בדנמרק.

"אנטישמיות היא חלק מההיסטוריה של אירופה"

ראשת הממשלה הדנית סקרה בראיון את האנטישמיות האירופית במשך המאות ואמרה כי היא חלק בלתי-נפרד, לצערה, מההיסטוריה של היבשת. "(האנטישמיות) הגיעה לשיאה בשנות ה-30' וה-40' בטבח שיטתי, ברצח עם, בשואה (Holocaust). לצערי, זו ההיסטוריה של אירופה", אמרה פרדריקסן.

היא ציינה כי דנמרק בולטת לחיוב בהיסטוריה העגומה הזו, מכיוון שכמעט כל היהודים שחיו בדנמרק לפני מלחמת העולם השנייה ניצלו, רובם בעזרת בריחה באמצעות שיט לשבדיה הסמוכה. כיום סבורים חוקרים כי הנאצים, שכבשו את דנמרק בלי התנגדות רבה, העריכו כי בניגוד למצב במדינות אחרות, גירוש היהודים מהממלכה הדנית היה מוביל לזעם מצד הציבור, שראה בקהילה חלק מהעם, ולכן התוכניות הנאציות לגרש את היהודים הדנים למחנות ריכוז והשמדה במזרח אירופה הודלפו מבעוד מועד למחתרת הדנית. רובם חולצו (תוך תשלום משמעותי לבעלי סירות ולמבריחים לשבדיה). לפי הערכות, בין 50 ל-70 יהודים דנים (מתוך כ-7,000 יהודים דנים שהיו במדינה בשנת 1943) נרצחו על ידי הנאצים ודנמרק כולה הוגדרה כ"חסידת אומות עולם". פרדריקסן גם הזכירה את הפיגוע בבית הכנסת במרכז קופנהגן ב-2015, אז נרצח המאבטח דן אוזן ביריות מחבלים איסלאמיסטיים שתקפו חגיגת בר מצווה, ואמרה כי "בתי ספר יהודיים הם היחידים שבהם יש שומרים חמושים. ילדים יהודים לא יכולים ללכת לבתי ספר כמו כל אחד אחר".

היא ציינה כי בגלל הסיבות הללו, האנטישמיות והרדיפות האלימות שחווה העם היהודי, יש להתייחס לברית מילה באופן יוצא דופן, ולחשוב על ההקשר הרחב של הטקס הדתי בעבור העם היהודי. היא עצמה, אמרה, לא תומכת בביצוע ברית מילה, אך בהקשר לקהילה היהודית מדובר בטקס דתי שיש לקבל.

הדיון בנושא ברית המילה מתנהל בדנמרק כבר כמה שנים, מאז שעצומה שחתמו עליה יותר מ-50 אלף דנים קראה לפרלמנט לאמץ חוק המונע ביצוע ברית מילה לפני גיל 18 - שבו ניתן להסכים באופן חוקי להליך. מפלגת המרכז הליברלית "קדימה" (Fremad), מפלגה חדשה התומכת באינטגרציה הדוקה יותר של דנמרק עם האיחוד, בין השאר, הודיעה כי תקדם את היוזמה והציבה את המפלגות השונות בדנמרק בדילמה פומבית בנוגע לתמיכה בה או להתנגדות אליה. אם תאושר, היוזמה לאסור ברית מילה תחול גם על המיעוט המוסלמי במדינה.