מיטב דש: "כדאי להגדיל חשיפה למניות בישראל על חשבון החשיפה לעולם"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש: "הסטה חדה של כספי המוסדיים לחו"ל תוך מכירות המניות המקומיות היא בעיקר זאת שהובילה למצב שבו לפי אינדיקאטורים רבים הבורסה המקומית נראית זולה ביחס למרבית השווקים העיקריים בעולם"

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

"כדאי להגדיל חשיפה למניות בישראל על חשבון החשיפה לעולם". כך כותב אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש, בסקירתו השבועית. 

זבז'ינסקי מציין כי היחס בין מדד ת"א 125 לבין MSCI World ירד לאחרונה לרמה הנמוכה ביותר מאז שנת 2005 וסימן תת ביצוע עמוק של הבורסה המקומית. "אמנם אם מפרקים את ת"א 125 לת"א 90 ות"א 35, מצבו של ת"א 90 נראה יותר טוב, אך גם הוא סבל מביצועי חסר בחצי השנה האחרונה". 

במדד ת"א 125, הוא כותב, בולט משקל גבוה של מניות הנדל"ן והפיננסיים. עד תחילת המשבר, מניות אלה היו יקירי המשקיעים והציגו תשואות גבוהות, אך השינוי שנוצר כתוצאה מהמשבר עלול להשפיע לרעה על ענפים אלו גם אחרי שהמגפה תסתיים. יחד עם זאת, "המדד הישראלי משתנה במהירות. משקל הטכנולוגיה בו עלה תוך שנתיים בלבד בכ-4% והחברות בענפים מתחומי פעילות מתקדמים יתפסו כנראה מקום הרבה יותר גדול במדד הישראלי בשנים הקרובות. אולי המבנה של מדד המניות המקומי אכן השפיע על הביצועים היחסיים, אך זאת בעיקר מוצדק מול המדדים בארה"ב ופחות מול שאר העולם".

לדעתו, "קשה להטיל אשמה בחולשה ניכרת של הבורסה המקומית, במיוחד בחצי השנה האחרונה, ביחס לכמעט כל מדדי המניות העיקריים בעולם בסיבות כלכליות בישראל או במבנה מדד מניות. הסטה חדה של כספי המוסדיים לחו"ל תוך מכירות המניות המקומיות היא בעיקר זאת שהובילה למצב שבו לפי אינדיקאטורים רבים הבורסה המקומית נראית זולה ביחס למרבית השווקים העיקריים בעולם".

"אנחנו מקווים שעוד חצי שנה פחות או יותר המגפה תהיה מאחורינו. לא כל כך בטוח שהכלכלה הישראלית תיראה הרבה פחות טוב מהכלכלות המערביות האחרות ביציאה מהמשבר. בסופו של דבר, אם אין סיבות כלכליות משמעותיות, הפער שנוצר בין הבורסה המקומית למניות בחו"ל צפוי להיסגר במוקדם או במאוחר. בשוק קטן ולא נזיל כמו שוק המניות הישראלי אפשר להגדיל משמעותית פוזיציה במניות רק נגד המגמה".