רשות המסים דורשת 14 מיליון שקל מעמותת קרן עזריאלי ישראל

קרן עזריאלי ישראל הינה עמותה רשומה הפועלת לחיזוק החברה הישראלית במגוון תחומים • הקרן מחזיקה 5.7% ממניות קבוצת עזריאלי וקיבלה בין השנים 2014-2016 דיבידנדים בהיקף של כ-50 מיליון שקל • לטענת רשות המסים, הדיבידנדים חייבים במס אף שמדובר בעמותה

מנהל רשות המסים ערן יעקב./ צילום:  כדיה לוי
מנהל רשות המסים ערן יעקב./ צילום: כדיה לוי

רשות המסים דורשת מס בהיקף כ-14 מיליון שקל מקרן עזריאלי, עמותת תרומות שהקים דוד עזריאלי המנוח, בגין רווחי דיבידנדים שקיבלה בשנים 2014-2016. המחלוקת בין רשות המסים לקרן עזריאלי סובבת סביב השאלה האם הקרן פטורה ממס על דיבידנדים שהיא מקבלת בעקבות החזקתה במניות של קבוצת עזריאלי (עמותות פטורות ממס על הכנסות מגופים שהן אינן בעלות שליטה בהם) או חייבת במס של 25% בגינם.

שומת המס שהוציאה הרשות לקרן עזריאלי נוגעת בשלב זה רק לשנים 2014-2016, ולדיבידנדים בהיקף כ-50 מיליון שקל שקיבלה בשנים אלה, אך במידה ועמדת הרשות תתקבל, חשופה הקרן לשומות מס בהיקף עשרות מיליוני שקלים, בעקבות דיבידנדים בהיקף כ-160 מיליון שקל שקיבלה מקבוצת עזריאלי מאז שהועברו אליה המניות בשנת 2014 ועד היום.

קרן עזריאלי ישראל הינה עמותה רשומה הפועלת לחיזוק החברה הישראלית על ידי קידום החינוך, מחקר רפואי ומדעי, החברה, הרווחה, האומנות והתרבות. דוד עזריאלי המנוח הקים את הקרן ב-2008 ומקורותיה הכספיים כוללים העברות מקרן עזריאלי קנדה, תרומות מקבוצת עזריאלי והכנסות מהחזקות הקרן בקבוצה.

בין היתר, בשנת 2014, העביר דוד עזריאלי לקרן כ-5.7% ממניות קבוצת עזריאלי. באותה שנה הלך לעולמו דוד עזריאלי, שהקים את קבוצת עזריאלי. כמה שנים מאוחר יותר התדפקה על דלת יורשיו רשות המסים עם דרישת מס דווקא מקרן התרומות של הקבוצה.

על פי חוק, עמותה אשר מוגדרת "מוסד ציבורי" לפי סע' 9(2) לפקודת מס הכנסה, כפי שמוגדרת קרן עזריאלי, פטורה ממס על הכנסותיה, אלא אם היא בעלת שליטה בגופים המעבירים לה את ההכנסות. במקרה של קרן עזריאלי, דורשת רשות המסים תשלום של 25% מס על הדיבידנדים שקיבלה קרן עזריאלי מקבוצת עזריאלי בטענה כי הקרן בעלת שליטה בקבוצה בעקבות הקצאת המניות של דוד עזריאלי לטובתה.

ואולם, דוד עזריאלי המנוח ביקש להימנע ממצב כזה מראש, ולכן תרם את המניות לקרן "כמניות נכות" - מניות שאינן מזכות את הקרן בזכויות הצבעה או שליטה. למרות זאת, רשות המסים טוענת כי העמותה הנה חלק מבעלי השליטה בקבוצת עזריאלי ולכן דורשת ממנה את המס.