"כישלון זועק לשמיים": הקניונים נערכים להשבתה. ביג תעניק הקלות לשוכרים

מנכ"ל ביג מצהיר כי קבוצת הנדל"ן המניב תעניק פטור מדמי שכירות וניהול על הימים בהם החנויות יידרשו להיסגר בספטמבר ובאוקטובר בשל החלטת המדינה • על התנהלות ההמשלה הוא כותב: "הכישלון זועק לשמיים, הטיפול במשבר הוא בגדר מחדל מהגדולים שחוותה המדינה מאז הקמתה"

ישראלים עושים קניות במרכז "ביג פאשן" באשדוד אחרי הסגר / צילום: Amir Cohen, רויטרס
ישראלים עושים קניות במרכז "ביג פאשן" באשדוד אחרי הסגר / צילום: Amir Cohen, רויטרס

רגע לפני הסגר: חברת הנדל"ן המניב ביג תוקפת את התנהלות הממשלה ומודיעה כי היא תומכת בשוכריה ומבטיחה גם הפעם, בדומה לסגר הקודם, פטור מדמי שכירות ודמי ניהול עבור אובדן ימי עבודה שיגרמו כתוצאה מהנחיית הסגר. כך עולה ממכתב שנשלח לשוכרי ביג והגיע לידי "גלובס".

אתמול אישרה הממשלה הטלת סגר מיום שישי הקרוב לכל תקופת החגים, עד ה-11 באקטובר. כחלק מההנחיות, עסקים שמקבלים קהל לא יוכלו להיפתח. כלומר, חנויות וקניונים רבים ייאלצו להשבית את פעילותם למשך שלושה שבועות (לא כולל חנויות חיוניות). 

במכתב עליו חתום מנכ"ל הקבוצה, חי גאליס, הוא משמיע לראשונה ביקורת חריפה נגד התנהלות ממשלת ישראל במשבר. לדבריו, "כישולנה המתמשך של הממשלה בטיפול במשבר הקורונה מביא את כולנו שוב למצב של סגר", תוך שהוא מוסיף כי ישראל היא ה"מדינה היחידה בעולם שהממשלה מכניסה את אזרחיה לסגר כולל בפעם השנייה בחצי שנה", וכי "הכישלון זועק לשמיים, הטיפול במשבר הוא בגדר מחדל מהגדולים, שחוותה המדינה מאז הקמתה. הכישלון וההחלטות ההזויות והקיצוניות הן לא שלנו, אבל אנחנו אלה שמלשמים את המחיר".

לדברי מנכ"ל ביג, "למרות שעד כה לא זכינו לפיצוי ולו של שקל בודד מהמדינה בניגוד לעסקים רבים אחרים", הוא מצהיר על המשך התמיכה בשוכרים במרכזי הקניות שבניהולו. גאליס התייחס לכך שהקבוצה רשמה בדוחותיה הכספיים ברבעון השני הפסדי הכנסה של עשרות מיליוני שקלים. לדבריו, "אין לנו ספק כי אין דרך אחרת לבנות מרכזי קניות חזקים לעתיד הרחוב, בלי שוכרים חזקים - לא יהיו מרכזי קניות בריאים".

גאליס מתייחס גם לביקורת שנשמעה בתקשורת בנוגע לתוצאות החיוביות של קמעונאיות האופנה הציבוריות ואומר: "אנו מכירים בעובדה שהם אינם לוקחים בחשבון השפעות שליליות מהותיות שעדיין לא באו לידי ביטוי", ומבהיר - "לנו בביג, כמי שחיים את המסחר היומיומי, הקשיים הרבים שעמם הנכם מתמודדים בתקופה זו ברורים - יחד עם זאת בכוונתנו לפעול בכל הכלים ובנחישות, על מנת שהפעם ממשלת ישראל תכניס את ידה לכיס וגם היא תיתן כתף לנשיאת המשא הכבד בו אנו נושאים לבדנו מאז תחילת המשבר". ואולם, הפעם הוא גם מבהיר מראש כי שוכרים שיבטלו את הוראת הקבע באופן חד צדדי או לא יחדשו פעילות עם החזרה לשגרה, לא יזכו בהטבות.

חנויות שיפעלו לא יקבלו פטור משכירות

גם בסגר הראשון בחודשים מרץ ואפריל קבוצת ביג הייתה הראשונה לספק הקלות לשוכריה. כעת מפרטת ביג בנוגע לחודשים ספטמבר-אוקטובר כי יינתן כאמור פטור וזיכוי מדמי השכירות הבסיסיים ומדמי הניהול עבור אובדן ימי העבודה בפועל כתוצאה מהסגר, כשהזיכוי ירשם אצל השוכרים וישמש לתשלומים עתידיים. בנוסף, את תשלום שכר הדירה עבור חודש אוקטובר היא דוחה ל-20 לחודש, במקום בתחילתו.

כמו כן, מבהירה ביג כי בסיום שני חודשי הפעילות של ספטמבר-אוקטובר ועם קבלת הפדיונות יתבצע על ידה חישוב עומס שכר הדירה (שיעור היחס בין הפדיון לגובה שכר הדירה) ששולם בפועל בנוסף לזיכוי כאמור, אשר יושווה לעומס שכר הדירה בחודשים המקבילים ב-2019. במידה והעומס בשנת 2020 היה נמוך יותר מהתוצאה של עומס 2019 - תצא חשבונית השלמת שכר דירה כך שהעומס יהיה זהה לשנה קודמת. היתרה, במידה ותהיה, תשולם ב-20 בנובמבר.

עם זאת, ישנם שוכרים שלא ייהנו מהפטור המובטח מראש ובראשם המרכולים וחנויות הפארם שיידרשו לתשלום רגיל. גם שוכרים בתחום המשרדים, הבנקים, קופות החולים וחברות הסלולר ושאינם עוסקים במכירות ישלמו כרגיל.

בנוסף, רשתות "עשה זאת בעצמך", חשמל ואלקטרוניקה, תאורה, תקשורת, אופטיקה ותחזוקת הבית המורשות בפתיחת החנויות לפי הגדרות הסגר מתבקשות על ידי ביג להמשיך ולהפעיל החנויות במרכזי הפאואר סנטרס הפתוחים של ביג, ולא יקבלו את פטור על דמי השכירות מראש. כמו כן, בחברה מציינים כי במידה ותהיה פגיעה מהותית בפדיון, תינתן עזרה נקודתית.

לצד זאת מבהירים בחברה כי "במידה ועל פי החלטות רשויות המדינה יינתנו לשוכרים החזרים ותמיכות כלכליות עבור אובדן הפדיון, יושלמו תשלומי שכר דירה על חשבון הזיכויים והפטורים" שניתנו על ידה. עוד היא מעדכנת, כי בקניונים בהם כבר ניתנה הקלה לרבעון השלישי, לא תחול הקלה עבור חודש ספטמבר, אלא עבור חודש אוקטובר בלבד.