שלושת המרכיבים ליציאה מהסגר של פרופ' איתמר גרוטו

בתדרוך לתקשורת הסביר פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, מדוע המליץ משרד הבריאות על סגר מחמיר של כחודש על ישראל וכיצד תחליט הממשלה על יציאה מהסגר או הפחתת המגבלות

פרופ' איתמר גרוטו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
פרופ' איתמר גרוטו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ערך היום (ב') תדרוך לתקשורת בו הסביר מדוע המליץ משרד הבריאות על סגר מחמיר של כחודש על ישראל. לדברי פרופ' גרוטו, העלייה בתחלואת הקורונה נמשכת; ישנם 35 אלף חולים בקהילה, ומעל 1000 חולים בבתי החולים הכלליים, ועוד כ-700 חולים בבתי החולים הגריאטריים.

"צריך לזכור שכל חולה כזה יכול להתדרדר למצב קשה", אמר גרוטו, והסביר כי בזמן הקצר שבו מתמודד העולם עם המחלה, לפי הידע שנאסף עד כה, קורונה יכולה להוביל ל"פגיעה בשריר הלב ופגיעות אוטואימוניות שונות. אנחנו רואים גם חולים צעירים שמגיעים למצב קשה ולסיבוכים מאוחרים של המחלה. ככל שנחכה יותר, המצב הקיים יימשך ויחמיר, ונתקשה לבלום את המחלה". לכן, מסביר גרוטו, "הפתרון שאנחנו מציעים הוא פתרון של סגר".

הסגר יימשך למשך שלושה שבועות, החל מיום שישי בצהריים, כשההנחיה של משרד הבריאות היא לא לצאת מהבית למרחק של יותר מ-500 מטרים. התקהלות של עד 10 אנשים במבנה סגור מותרת, ו-20 אנשים בשטח פתוח. לפי גרוטו, התקנות המפורטות הכוללות הנחיות בנוגע לספורט יחידני או מצבים שאינם עבודה אך אשר בגינם ניתן יהיה לצאת מהבית - טרם גובשו באופן מלא, ויוגשו לממשלה מחר.

כיצד תחליט הממשלה על יציאה מהסגר או הפחתת המגבלות? לפי גרוטו, ליציאה מהסגר יש שלושה מרכיבים; תפקוד מפקדת אלון בתחום קטיעת שרשראות ההדבקה. המפקדה, הנמצאת בחזקת צה"ל, מצויה בשלבי גיבוש וצפויה לעבוד כמעט באופן מלא לקראת סוף הסגר. המרכיב השני הוא חזרה בצורה הדרגתית או מלאה לתוכנית הרמזור לאחר הסגר, ואילו המרכיב השלישי הוא הגדלת כוח האדם במערכת. לפי גרוטו, "הרבה מאוד אחיות מסיימות את הלימודים ויוכלו לרענן את הצוותים בבתי החולים".