מנמל דובאי לנמל חיפה: חברת ענק מהאמירויות חוברת למספנות ישראל של שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב

ההסכם בין DP WORLD ומספנות ישראל נחתם לפני מספר ימים, בעת ביקורו של שלומי פוגל בדובאי • בענף מעריכים כי שתי החברות עשויות לגשת במשותף למכרז על הפרטת נמל חיפה

מנופים של DP WORLD מעמיסים מכלות בנמל ג'בל עלי  / צילום: Kamran Jebreili, AP
מנופים של DP WORLD מעמיסים מכלות בנמל ג'בל עלי / צילום: Kamran Jebreili, AP

ענקית הספנות והלוגיסטיקה מדובאי DP WORLD חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת תעשיות מספנות ישראל, שבבעלות איש העסקים שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב. ההסכם בין החברות נחתם לפני מספר ימים בעת ביקורו של פוגל בדובאי. גורמים בענף מעריכים כי במסגרת ההסכם צפויות שתי החברות גם לגשת בקרוב במשותף למכרז להפרטת נמל חיפה. זו תהיה הפעם הראשונה שבה חברה מנסיכויות המפרץ תשתתף במכרז תשתית ממשלתי רשמי בישראל. 

חברת DP WORLD, בראשותו של הסולטן מוחמד אבן סולאיים, נוסדה ב-2005 והיא כיום אחת מחברות הלוגיסטיקה הימית הגדולות בעולם. מקור כוחה העסקי הוא נמל ג'בל עלי שבמערב דובאי, שהוא אחד מנמלי המטענים הגדולים במזרח התיכון וגם אזור סחר חופשי.

החברה מטפלת ב-70 מיליון מכולות בשנה, קרוב ל-10% מתעבורת המכולות העולמית, ובנוסף בפריקה ובהטענה של מאות אלפי כלי רכב בשנה. מלבד פעילותה בדובאי, החברה מנהל כ-82 טרמינלים ימיים ב-40 מדינות. בשנת 2019 הסתכמו הכנסותיה בכ-7.68 מיליארד דולר והרווח הנקי שלה עמד על 1.34 מיליארד. במחצית הראשונה של 2020 דיווחה החברה על עליה של כ-18% בהכנסות לכ-4.07 מיליארד דולר תודות למספר רכישות של חברות במערב שביצעה לאחרונה. לחברה החזקות בשורה ארוכה של חברות תשתית, מעבורות וספנות ברחבי העולם.

פוגל מקדם שיתוף פעולה עם נסיכויות המפרץ

פוגל, שהוא גם הבעלים והיו"ר של קבוצת אמפא ומחזיק בהשקעות נוספות, נחשב כבעל קשרים נרחבים בעולם הערבי והוא אחד מאנשי העסקים שמקדמים כיום בקצב מהיר את שיתוף הפעולה עם נסיכויות המפרץ. לאחרונה אף אמר כי בכוונתו למסד שני קווים ימיים מנסיכויות המפרץ לנמל אילת. יצוין כי לפני מספר ימים אמרה שרת התחבורה מירי רגב במסגרת אירוע רשמי כי כבר יש שתי חברות מנסיכויות המפרץ שמגלות עניין ברכישת נמל חיפה הישן מהמדינה.

בעלי השליטה במספנות ישראל: שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב / צילום: איל פרידמן
 בעלי השליטה במספנות ישראל: שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב / צילום: איל פרידמן

מספנות ישראל, שנמצאת בשליטת שלומי פוגל, משפחת שמלצר, סמי קצב וחברת גולד-בונד הבורסאית (שבעלי השליטה בה הם פוגל ושמלצר) , הבטיחה גיוס של כ-340 מיליון שקל תמורת כ-20% ממניותיה, בהתאם לתוכניותיה, ולפי שווי חברה של כ-1.7 מיליארד שקל "אחרי הכסף" - נמוך אך במעט מהשווי שלפיו ביקשה לבצע את הגיוס בתחילת הדרך. במסגרת ההנפקה, שבוצעה בדרך של הצעה לא אחידה (Book Building), ובהובלת דיסקונט חיתום, דיווחה מספנות ישראל על ביקושים של יותר מ-600 מיליון שקל שהתקבלו. החברה מחלקת את פעילותה לשלושה מגזרים עיקריים: המגזר הימי (מספנות), מגזר הנמל (טעינת ופריקת מטענים) ומגזר המלט.

מספנות ישראל סירבה להגיב על הידיעה.