אחד ממייסדי ARM: "מכירת החברה לאנבידיה - אסון"

לפי אתר CNBC, הרמן האוזר מתנגד לעסקה בגלל החשש כי אנבידיה תעביר משרות לארה"ב ובגלל הכוח הרב שיהיה לחברה האמריקאית לאחר הרכישה

הרמן האוזר, ממייסדי חברת ARM / צילום: Suzanne Plunkett, רויטרס
הרמן האוזר, ממייסדי חברת ARM / צילום: Suzanne Plunkett, רויטרס

הרמן האוזר, אחד ממייסדי חברת השבבים ARM הבריטית יצא בפומבי נגד מכירת החברה לאנבידיה האמריקאית. לפי אתר CNBC, האוזר התראיין לרדיו של BBC ואמר: "אני חוזר שזה אסון עבור קיימברדיג', בריטניה ואירופה". השבוע הודיעה אנבידיה כי תרכוש את ARM מידי סופטבנק היפנית תמורת יותר מ-40 מיליארד דולר.

חברת ARM מפתחת טכנולוגיה לשבבים של מכשירי קצה כמו סמארטפונים ומחשבים. המודל העסקי שלה לא מבוסס על ייצור השבבים, אלא על הענקת רישיונות לשימוש בטכנולוגיה שלה בתמורה לתמלוגים. העסקה תכניס את אנבידיה - חברת השבבים הגדולה בעולם במונחי שווי שוק - לתחום פעילות נוסף ותגדיל את כוחה. האוזר אמר בראיון כי אלפי עובדי ARM יאבדו את עבודתם אם אנבידיה תעביר את מטה ARM לארה"ב. עוד הוא הוסיף כי אנבידיה תהרוס את המודל העסקי של ARM, ושהעסקה החדשה תיצור חברה מונופוליסטית. אנבידיה לא מסרה תגובה ל-CNBC, אך לפי הידיעה, באנבידיה הדגישו השבוע כי תנאי העסקה לא כוללים העברת המטה וכי החברה תיצור משרות חדשות בבריטניה.

העסקה בין אנבידיה וסופטבנק תשלב בין מזומן למניות: 21.5 מיליארד דולר במניות, 12 מיליארד דולר במזומן וסופטבנק תקבל 5 מיליארד דולר נוספים במניות, בהתאם לעמידה שלARM ביעדים. בעבור אנבידיה, זינוק של מעל 160% במחיר המניה שלה בשנה האחרונה הפך את הרכיב המנייתי לאטרקטיבי. בניגוד לסופטבנק, שהייתה משקיע פיננסי, אנבידיה יוצרת מפלצת בעולם השבבים. הרכישה תכניס אותה עמוק לתוך מכשירי הקצה, ותהפוך אותה מיצרנית של שבבים בכמה תחומים צומחים לחברה עם דריסת רגל כמעט בכל תחום.

חברת ARM הוקמה בשנת 1990 כספין-אוף שנוצר משיתוף פעולה של אפל ו-Acorn Computer Group. שבבים שמבוססים על טכנולוגיה של ARM נמצאים כמעט בכל מכשיר קצה שנמכר בעולם, מסמארטפונים ועד מחשבים. בחברה שמו דגש על שבבים שצורכים אנרגיה נמוכה, דבר שנתן לה יתרון בהשוואה למתחרות.