ההודעה האחרונה לפני הבחירות: הריבית תישאר אפסית לאורך שנים

הפד הותיר את גובה הריבית ללא שינוי בטווח של 0%-0.25% • הפד ימשיך בקניית ניירות ערך בשוק כשמטרתו לרכוש 80 מיליארד דולר אג"ח ממשלתי ו-40 מיליארד דולר נכסים מגובי משכנתאות

נגיד הפד, ג'רום פאואל/ צילום: רויטרס / Jonathan Ernst
נגיד הפד, ג'רום פאואל/ צילום: רויטרס / Jonathan Ernst

הפד הותיר את גובה הריבית ללא שינוי בטווח של 0%-0.25%, ורמז כי הוא צופה שהריבית תישאר ברמתה הנוכחית בשלוש השנים הקרובות. החלטת הריבית, שהתקבלה בוועדה המוניטרית ברוב גדול של 8-2, הינה ההחלטה האחרונה לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-3 לנובמבר.

מההודעה עולה כי הפד מכוון לרמות אינפלציה של כ-2% במונחים שנתיים כאינדיקציה לשיפור בתמונה המקרו כלכלית ושינוי למעלה של הריבית. עוד צופה הבנק המרכזי ששיעור האבטלה יעמוד על 7.6% ב-2020. 

התחזיות של בכירי הבנק המרכזי (Dot-Plot) הצביעו על כך שלא צפויה העלאת ריבית בארה"ב עד סוף 2023, וכי הכלכלה, האינפלציה והאבטלה השנה יהיו טובות מכפי שצפו ביוני.

לאחר פרסום ההודעה, תשואת האג"ח הממשלתי האמריקאי לעשר שנים עלתה בנקודת בסיס אחת לרמות של 0.676%. בתוך כך, הפד ימשיך בקניית ניירות ערך בשוק כשמטרתו לרכוש 80 מיליארד דולר אג"ח ממשלתי ו-40 מיליארד דולר נכסים מגובי משכנתאות.

נדב אופיר, אסטרטג שווקים גלובליים בחדר המסחר של בנק הפועלים, מציין כי "רק בשנת 2024 הפד צופה שהריבית תעלה מעט, לרמות של כ-2.5%". בנושא התכווצות התוצר, אמר כי "בכירי הפד רואים התכווצות נמוכה יותר מאשר בהערכה הקודמת שנעשתה ביוני אך בד בבד הם צופים התאוששות איטית יותר בחזרה לצמיחה ולכן הריבית צפויה להישאר ברמה כה נמוכה לתקופה ארוכה של שלוש שנים לערך".

הודעת הריבית שפורסמה הערב הינה, כאמור, ההודעה האחרונה לפני הבחירות לבית הלבן שייערכו בנובמבר. לדברי סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי בבנק השוויצרי לומברד אודייה: "תוצאת הבחירות לנשיאות לא אמורה לשנות את התחזית הכלכלית בארה"ב. הסיבה לכך היא שרגע לפני המיתון העמוק ביותר בהיסטוריה המודרנית הנושאים המרכזיים לכלכלת ארה"ב עוסקים במיתון בלבד, אבטלת שיא והוצאות כספיות כדי להתמודד עם המגפה.

"הסיכון למשקיעים נובע מהתנודתיות שתבוא בעקבות כל תוצאה לא ברורה או שנויה במחלוקת משפטית. הסיכון האמיתי להפתעה בבחירות אלה הוא מוסדי. הנשיא טראמפ לא הבטיח לקבל את תוצאת הבחירות, זרע ספק בנוגע לחוסנה של מערכת הבחירות האמריקאית, ומגנה את שירות הדואר כדי להרתיע הצבעה בדואר. בנוסף, הוא הציע לבוחרים להפר את החוק הפדרלי ולנסות להצביע בשני הצבעות לבדיקת המערכת. משקיעים שוקלים בבירור תרחיש כזה; הביקוש לחוזים עתידיים בתיקי השקעות עולה עקב התנודתיות הצפויה באוקטובר ונובמבר, משהו שלא קרה ב2016".

עוד אמר מונייה, כי "החודשים הקרובים יאופיינו בחוסר יציבות בשוק. עם זאת, ההשפעה על יסודות השווקים צריכה להישאר מוגבלת למדי, לדעתנו. לכן, אנו מאמינים שבמקרה זה, תקופה תנודתית זו צפויה להציע הזדמנויות להשקיע בנכסים הנהנים מריבאונד חד משפלם האחרון".

בנוגע לדולר אמר מונייה, כי "השקפתנו היא שלמרות הירידה הגדולה בערך הדולר, המטבע נותר בערך יתר, מה שמגדיל את פונציאל הירידה אם מר ביידן ינצח. היבחרות טארמפ תשאיר את מגמת ההיחלשות של הדולר, בעוד שניצחון ביידן יאיץ את היחלשות. היקף ההפסדים תלוי בשאלה אם הקונגרס נותר מפוצל".