למה בוטלו צילומי 'ארץ נהדרת'? תלוי את מי שואלים

כיפופי הידיים בין ארגון העובדים אק"ט ובין קשת 12 הוביל לביטול צילומי החוץ של 'ארץ נהדרת' • באק"ט טוענים שהם לא אישרו את השתתפות העובדים בהפקה בעקבות סכסוך כספי, אך קשת אומרת שהם אלה שהחליטו לבטל את יום הצילומים בגלל "ניסיונות לחץ של מנכ"ל אק"ט"

ארץ נהדרת / צילום: משה נחמוביץ
ארץ נהדרת / צילום: משה נחמוביץ

ממשיך קרב כיפופי הידיים בין ארגון העובדים אק"ט לבין קשת 12, ובעקבותיו בוטלו השבוע צילומי חוץ של התכנית 'ארץ נהדרת'. התשובה לשאלה מי הביא לביטול הצילומים היא 'את מי שואלים': באק"ט טוענים כי החליטו לא לאשר את השתתפות העובדים בהפקה בעקבות מחלוקות כספיות עם קשת שמבקשת לפגוע בשכר העובדים (כך לפי אק"ט). ואילו בקשת טוענים שבהנהלה קצו בניסיונות של מנכ"ל אק"ט איתמר אביטן להפעיל לחץ ואיומים על קשת ולכן הוחלט מטעמם לבטל את יום הצילומים.

מקורבים לקשת טוענים שהצילומים בוטלו כי אביטן איים ועשה שרירים ובקשת החליטו לא להתכופף. "אפשר היה לצלם", אומר המקורב, "למרות שהוא איים והיו אנשים שפחדו לעבוד. ביקשו סכומים שלא עולים בקנה אחד עם המציאות. אז קשת הודיעו שלא יהיו צילומים".

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס" צילומי התכנית כמעט הושבתו לפני זמן לא רב על רקע חלוקות מסחריות שבין קשת לאק"ט, אך ברגע האחרון סוכם על המשך המו"מ בין הצדדים, והשבתת הצילומים בוטלה. נראה כי הפעם בקשת החליטו לעשות מעשה כדי לאותת שלא ניתן יהיה 'לכופף להם את היד' באיומי השבתה, והחליטו מיוזמתם לבטל את יום הצילום.

נציין כי בין ארגון אק"ט, המאגד את עובדי הסט והוא חלק מההסתדרות, לבין ארגוני המפיקים והערוצים המשדרים, שוררת עוד מתקופת טרום הקורונה מערכת יחסים מורכבת. באק"ט מעוניינים ליצור הסכם קיבוצי חדש והם שואפים להפוך את עובדי הסט לעובדים שכירים באופן קבוע. בין הצדדים היו הרבה שיחות ללא הסכמה, שכללו גם החלפת איומים לבטל את ההסכמים הקיימים והיוו מאז 2008 בסיס להתקשרויות שבין עובדי מקצועות הסט למפיקים, ובסופו של דבר ההסכם אכן בוטל על ידי אק"ט.

1,300 שקל ליום צילומים: קשת לא מוכנים כי המחירון החדש יתבסס על הרף הגבוה הנהוג בשוק

הערוצים והמפיקים מוכנים לייצר מחירון חדש, אולם לא מוכנים כי הבסיס שלו יהיה הרף הגבוה הנהוג בשוק, ושואפים לייצר דיפרנסציה מסוימת. למשל עוזר צלם שאמור היה לעבוד בתכנית שבוטלה תוכנן להרוויח 1,300 שקל ליום צילומים (ללא יותר מעשר שעות עבודה כולל נסיעות וארוחות), לעומת 970 שקל שנקבע במחירון הקודם. 'ארץ נהדרת' נחשבת תכנית פרימיום ודורשת אנשי מקצוע ברמה גבוה במיוחד ומכאן גם שכרם הגבוה. בהפקה ישלמו 1,400 לגריפ ו- 1,800 שקל לצלם. כאמור, זה הרף הגבוה של התשלום בשוק וקשת מסרבים להפוך אותו לבסיס של כולם.

נזכיר כי עם פרוץ הקורונה קשת צמצמה את היקף ההשקעה שלה בהפקות בכ-15% אולם לטענתם גם אחרי הצמצום התשלום לכוח האדם גבוה ביחס למחירון ומשקף את ההיצע והביקוש של השוק. בקשת (כמו גם בפורום מפיקי הטלוויזיה) מפנים טענות קשות על האופן בו מתנהל המו"מ עם אק"ט וטוענים למשחק כוח וכיפופי ידיים של איתמר אביטן מנכ"ל אק"ט.

אביטן מצידו מצייר תמונה אחרת: "קשת ניסו להפעיל לחץ על העובדים לבוא ליום הצילומים אבל כולם ברחו להם. אמרנו שאנחנו לא מאשרים את ההפקות של קשת כל זמן שהם פוגעים בשכר העובדים ולא מוכנים להתיישב למו"מ בתום לב כדי להגיע להסכם קיבוצי. ניהלנו מו"מ במשך שלושה חודשים שבהם קשת באה עם הצעות לפגוע בשכר העובדים. הבאנו טבלת שכר של מחירים המקובלים בתעשייה ובקשנו לעגן אותו בהסכם. בגלל שהם לא מוכנים, הוצאנו טבלת שכר חד צדדית שההסתדרות אישרה כדי להגם על העובדים".