מדגמים: אזרחי איטליה שלחו הביתה שליש מהמחוקקים במשאל עם

לפי מדגמים, האיטלקים תמכו ברוב גדול במשאל-עם ביוזמה של תנועת חמשת הכוכבים, שמקצצת את מספר חברי בתי הנבחרים במדינה מ-945 ל-600 • זאת בנימוק שהדבר יחסוך כסף למשלמי המסים ויביא לייעול הליכי החקיקה

הפרלמנט האיטלקי./צילום : רויטרס Tony Gentile
הפרלמנט האיטלקי./צילום : רויטרס Tony Gentile

אזרחי איטליה הכריעו היום במשאל-עם להפחית באופן משמעותי את מספר החברים והסנאטורים המכהנים בשני בתי הנבחרים המהווים את הפרלמנט של המדינה, כשהם סוללים את הדרך לאחת הרפורמות הגדולות ביותר של הדמוקרטיה האיטלקית בשנים האחרונות - כך עולה ממדגמים שהתפרסמו היום אחר הצהריים בכלי התקשורת האיטלקים.

הצבעה בנושא התקיימה ביומיים האחרונים, ולפי המדגמים, רוב של בין 60% ל-66% מהמצביעים תמכו ביוזמה, שמפחיתה את מספר המחוקקים בפרלמנט (בית הנבחרים והסנאט) מ-945 ל-600 בלבד.

מאחורי היוזמה ניצבת תנועת חמשת הכוכבים הפופוליסטית, השותפה לקואליציה השולטת באיטליה. כחלק מביקורת הציבורית של התנועה בשנים האחרונות על מספר הפוליטיקאים האיטלקים החיים על חשבון משלמי המסים, הציעה המפלגה להפחית באופן דרמטי את מספר נבחרי הציבורי בשני הבתים של הפרלמנט האיטלקי.

בבית הנבחרים הציעה היוזמה להפחית את מספר החברים מ-630 ל-400 ובסנאט להפחית את מספר הסנאטורים מ-315 ל-200. בסך הכל, מדובר בקיצוץ של יותר משליש ממספר נבחרי-הציבור, לעומת המצב כיום.

ההצבעה, שנדחתה מהמועד המתוכנן במרץ בגלל מגיפת הקורונה, התנהלה אתמול והיום, במקביל לבחירות מקומיות שהתקיימו בחלקים מסוימים באיטליה. שיעור ההצבעה במשאל העם עמד על 40%. "הצבעתי כן", אמר מצביע איטלקי לאתר "Voice of America" שסיקר את הבחירות, "נמאס לי להאכיל את הפוליטיקאים האלה, עדיף שיהיו בבית".

אחרים, שהצביעו נגד השינוי, אמרו כי מדובר ב"התקפה על הדמוקרטיה". תנועת חמשת הכוכבים אמרה כי ההחלטה תפחית את העלויות של שני בתי הנבחרים לציבור, ותיצור מנגנוני חקיקה יעילים יותר. ההחלטה מחייבת את הממשלה להציג רפורמה בנושא לפני הבחירות הבאות, המתוכננות להתקיים ב-2023.