למרות ההנחיות: מסעדות ובתי קפה ממשיכים למכור ב-Take Away

מסעדנים רבין ברחבי הארץ פותחים את העסקים שלהם תוך הקפדה על אי התקהלות, בעוד שעסקים אחרים מפעילים שליחים לטווח קצר

חנויות סגורות לאורך הרחוב בעקבות הסגר השני / צילום: כדיה לוי, גלובס
חנויות סגורות לאורך הרחוב בעקבות הסגר השני / צילום: כדיה לוי, גלובס

המסעדות סגורות בהחלטת המדינה? לא לגמרי. למרות החלטת הממשלה על סגירת המסעדות ובתי הקפה כולל למכירה באיסוף עצמי כחלק מהסגר הכללי, שהוטל על המשק בישראל מאז שישי האחרון, במהלך שתי היממות האחרונות ניתן היה למצוא לא מעט בתי קפה, מסעדות או גלידריות פתוחות, ולא רק למשלוחים. זאת כאמור, בניגוד להנחיות הממשלה.

עמותת מסעדנים חזקים ביחד הצהירה כבר אתמול כי מסעדנים רבים מכל הארץ מתכננים לפתוח את העסקים שלהם ולשמור תוך כדי הקפדה על הנחיות אי התקהלות, או לקיים שמ"ק - שליח לטווח קצר - כלומר למרחק של 10 מטרים, במסעדות ובתי הקפה, ובכך לאפשר מכירה ללקוחות מזדמנים ברחוב.

בעמותה הצהירו אתמול: "אנו מבינים שלאור היות הסגר מגמתי שחל על מגזרים מסוימים בלבד, ולא סגר בריאותי, אין להלין על המסעדנים שמבקשים להתפרנס בימים קשים אלו". בנוגע לפרטי התוכנית לסיוע שפורסמו הם טוענים: "התוכנית הכלכלית שהוצעה, ולמרות השיפורים בה, עדיין מהווה פתרון חלקי ואין בה מספיק להניח את דעת המסעדנים. עד שלא יכנס הכסף לחשבון, למדנו לא להאמין להכרזות והבטחות פוליטיות ערב הסגר".

בשבוע שעבר הצהיר איגוד המסעדות כי ״המשמעות בגין סגר היא הפסד של 500 מיליון שקל לחודש״, וכי "אנחנו מדממים כבר חצי שנה. סגר, ולו לתקופה קצרה, יביא לסגירה של 2,000 עסקים נוספים". בסגר הנוכחי, לפי הערכת האיגוד ישנם כ-80 אלף עובדים שהוצאו לחל"ת בענף המסעדות, בתי הקפה והברים.

ביום שישי האחרון נכנסה ישראל לסגר כללי בניסיון לצמצם את התפשטות וירוס הקורונה. במסגרת המגבלות שימשכו לפחות עד ה-11 באוקטובר, נקבעה סגירה מלאה של כלל העסקים לקבלת קהל בתחום המסחר, התרבות, בילוי ופנאי ותיירות פנים, כולל בריכות שחיה, חדרי כושר ומסעדות (למעט - שירותים חיוניים, מקום למכירת מזון, בית מרקחת, מכון אופטיקה או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי הגיינה, חנות למוצרים חיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי תקשורת, שירותי תקשורת ואביזרים רפואיים). כמו כן, הוטלו הגבלות תנועה ביציאה מהבית של עד קילומטר.