ההיערכות לסגר השני הביאה לזינוק ברכישות ברשתות המזון ב-23% לעומת ראש השנה הקודם

לפי נתוני שב"א שמודדת רכישות בכרטיסי אשראי מדובר בתוספת כספית של מעל ל-300 מיליון שקל בימים שקדמו לחג לעומת התקופה המקבילה אשתקד • הגידול נרשם לא רק בחנויות הפיזיות: המכירות באונליין קרוב להכפילו את עצמן בתקופה שקדמה לחג

קניות בשופרסל בת"א לקראת ראש השנה ובצל הסגר הצפוי / צילום: שני מוזס, גלובס
קניות בשופרסל בת"א לקראת ראש השנה ובצל הסגר הצפוי / צילום: שני מוזס, גלובס

לא רק בסגר הראשון: גם סגר הקורונה השני שהוטל בישראל הזניק את המכירות של רשתות קמעונאות המזון. נתוני חברת שב"א המפעילה את מערכת התשלומים בכרטיסי אשראי בישראל מגלים כי הרכישות בכרטיסי אשראי ברשתות המזון גדלו בכ-23% בהשוואה לימים שלפני ראש השנה אשתקד. הנתונים אינם כוללים רכישות במזומן.

כך, בסך הכל, בימים שלפני ראש השנה הנוכחי ותחילת הסגר השני גיהצו הישראלים ברשתות המזון בסכום כולל של 1.62 מיליארד שקל לעומת הימים בתקופה המקבילה בשנה שעברה, אשר משמעותם תוספת כספית של למעלה מ-300 מיליון שקל (ההשוואה מתייחסת לתאריכים 11-18.9.2020 לעומת 22-29.9.2019).

במקביל לגידול המשמעותי בחנויות הפיזיות של קמעונאיות המזון, לקראת הסגר והחג נרשם גידול יוצא דופן גם בקניית מזון באונליין. כך, סכום ההוצאות בעסקאות ללא הצגת כרטיס אשראי ברשתות המזון בתקופה הנמדדת ב-2020 הסתכם בכ-145 מיליון שקל, זינוק של כ-92% לעומת הימים שלפני ראש השנה אשתקד (ההשוואה מתייחסת לתאריכים 11-18.9.2020 לעומת 22-29.9.2019).

אגב, הקניות המוגברות בא לידי ביטוי גם בערב החג עצמו, כאשר ביום שישי האחרון, בין השעות 10:00 ל-14:00, הישראלים הוציאו בכרטיסי אשראי סכום כולל של כ-365 מיליון שקל, עלייה של 11%.

הזינוק במכירות המזון מתרחש בין על רקע החלטת הממשלה להטיל סגר על המשק בישראל שנכנס לתוקפו בשישי האחרון. בין היתר, משמעות הסגר היא הפסקת פעילות המסעדות, בתי הקפה, הברים, ואולמות האירועים, אשר באופן טבעי מגבירה את צריכת המזון בבית. בתקופת הסגר הראשון נרשמה עלייה משמעותית במכירות המזון בחנויות השכונתיות והקרובות לבית, בהן המחירים גם גבוהים יותר, וזאת על חשבון הקנייה בחנויות הדיסקאונט. זה הביא לכך שהציבור שילם עבור אותם מוצרים יותר כסף.