עתירה לבג"ץ: הסירו את המגבלה האוסרת על פתיחתן של מסעדות ואפשרו הפעלת שירות איסוף עצמי

העותרים טוענים כי על המדינה ליצור מתווה אשר יאפשר את פעילותן של מסעדות - גם אם במתכונת חלקית, ומתן אפשרות לשירות איסוף עצמי והושבה באוויר הפתוח • העותרים מסבירים כי המתווה ישרת את מטרת התקנות - הבטחת בריאות הציבור, לצד מניעת קריסת ענף המסעדנות

מסעדה ריקה / צילום: כדיה לוי, גלובס
מסעדה ריקה / צילום: כדיה לוי, גלובס

הבוקר (ד') הוגשה עתירה לבג"ץ על-ידי מסעדת רוברטה וינצ'י של השף עידו פיינר והמסעדן רז אלמוג, בנוגע למגבלות אשר הוטלו על ענף המסעדנות ואשר הביאו לסגירתו. בעתירה, אשר הוגשה על-ידי עוה"ד יוסף בנקל, נתי אגמון ולידר קופרשמידט טל ממשרד שבלת ושות', נטען כי הגזירה הגורפת המשביתה את ענף המסעדנות, מהווה צעד דרסטי שמידת התועלת שבו אינה משתווה ואינה מצדיקה את מידת הנזק שנגרם לענף.

עוד נטען, כי הממשלה לא קיימה את הוראות הדין המחייבות אותה טרם הטלת אותן מגבלות, שכן היא לא שקללה את המאפיינים הייחודיים לענף, ובפרט העובדה שהישיבה במסעדות מייצרת "קפסולות" באופן טבעי וללא חשש מוגבר להתקהלויות, וכי ניתן לאכוף ביתר קלות את כללי הריחוק החברתי ולשמור על סטנדרטיים גבוהים של היגיינה. בהעדר בחינת חלופות להשבתת ענף המסעדנות - אשר העותרת טוענת שחזקה שישנן תוך שמפנה לשלל הסדרים ומתווים אחרים שאפשרו פעילויות אחרות - התבקש בעתירה להורות לממשלה לבחון מתווה מאוזן ומידתי, אשר יאפשר שמירה על בריאות הציבור, לצד מניעת גדיעת מטה לחמם של עובדים רבים בענף המסעדנות לשווא וללא כל תועלת אפידמיולוגית.

העותרים עומדים כי המגבלות שהוטלו על הציבור הישראלי - כמו גם אלו שקרוב לוודאי שעתידות עוד להיות מוטלות - צריכות להיות בעלות היגיון פנימי ולהצביע על מידת התועלת שבהן. זו הסיבה שהחוק מחייב את הממשלה לשקול שיקולים אלו ממש ולבחון את התועלת במגבלות כמו גם חלופות להן. אין כל תועלת בהטלת מגבלות - חמורות ככל שיהיו - אם הציבור לא יהיה נכון לקיים אותן. החלטות שרירותיות מפוררות את אמון הציבור ושוחקות את נכונותו לשתף פעולה. על מנת לעצור את התחלואה יש אומנם להטיל מגבלות - אולם אלו צריכות להיות מאוזנות וסבירות, באופן בו הציבור ייווכח בחשיבותן וינהג על פיהן. רק כך, נטען בעתירה, תיתכן אותה סולידריות חברתית הכה הכרחית למיגור המגפה.