לא מחכים להנחיות הממשלה: אלפי ישראלים ממריאים לנופש בחו"ל

טרם נתקבלה החלטה בנוגע להתנהלות נתב"ג בזמן הסגר • במידה ופעילות נמל התעופה תוגבל רק לטיסות נכנסות סביר שהחברות התעופה יצמצמו את קווי נסיעה שלהן

בשעה שעד כה לא ברור מה יעלה בגורלו של נתב"ג במסגרת החמרת הסגר אלפי ישראלים לא מחכים והם ממהרים לצאת מהארץ כל עוד אפשר. תנועת הנוסעים בנתב"ג היום היא של כ-9,000 נוסעים ב-80 טיסות בתנועת הלוך ושוב - מתוכם 5,000 ישראלים שיוצאים מהמדינה. הנהירה היא בעיקר לכיוון יוון - 12 טיסות בלוח הטיסות של היום ממריאות ליוון, תשע טיסות לטורקיה, השאר ממריאות לארה"ב, לבולגריה, צרפת, גרמניה, אוקראינה, קנדה ועוד.

מי שנמצא בשדה התעופה מספר שנתב"ג הבוקר מזכיר במעט את האווירה של לפני הקורונה. גם ברשתות החברתיות מתעורר שיח של מי שמבקש "לברוח" מישראל כל עוד אפשר. סימן השאלה הגדול של המתלבטים הללו הוא האם תהיינה טיסות חזור. ככל הידוע ועדה רב משרדית תדון האם לצמצם את הפעילות בנתב"ג ולהגביל את תנועת הנוסעים לכיוון אחד - כלומר לכניסה לישראל. במצב כזה לא מן הנמנע שחברות התעופה עצמן יעדיפו משיקולים מסחריים לצמצם או לבטל את לוח הטיסות שלהן לנתב"ג כאשר התפוסה במטוסים תהיה חלקית. במצב כזה המדינה עשויה להיקלע למצב שבו היא תממן "טיסות חילוץ", כלומר טיסות להשבת ישראלים ממדינות שונות - כפי שגם היה בסבב הקודם. העלות לקופת המדינה עבור כיסוי הטיסות הללו נאמדה במיליוני שקלים כאשר חברות התעופה קיבלו השלמה לעלות עבור טיסות שהנוסעים שילמו על כרטיסים בכיוון אחד. את עיקר הטיסות ביצעו אל על וישראייר.

ארגון התעופה יאט"א שיגר פנייה לשרת התחבורה מירי רגב "ביממה האחרונה אנחנו ניזונים מהתקשורת כי ישנה כוונה לסגור את הפעילות בנמל התעופה ולאפשר רק טיסות נכנסות", כותב מנכ"ל יאט"א בישראל קובי זוסמן "אני מבקש להבהיר כי מתווה כזה שבו יותר רק טיסות נכנסת עשוי לגרום לחברות רבות שלא להפעיל טיסות לישראל וייתכן אף כי בהמשך ולאור אי הוודאות בהפעלות הטיסות לא יופעלו כלל טיסות למדינת ישראל.

זוסמן הוסיף, "אני מבקש להבהיר כי חברות תעופה אינן יכולות לפעול בקבועי זמן קצרים כל כך והסיטואציה הזו עשויה בסופו של דבר לפגוע בקהל הנוסעים אשר עשויים למצוא את עצמם ללא אפשרות לשוב למחוז חפתם ובמגזר העסקי ככל שמדובר בשינוע מטענים לישראל וממנה. אני מבקש את התערבותך המיידית על מנת לאפשר רציפות תפעולית באופן אשר לא יפגע בנוסעים ובחברות התעופה שממילא נמצאות במשבר החמור ביותר בתולדות התעופה האזרחית".