היו"ר הוותיק יוחלף: מה צפוי בבנק אגוד לאחר השלמת המיזוג עם מזרחי טפחות

לאחר שבעלי המניות באגוד נענו להצעת הרכש, צפוי שינוי בזהות חברי הדירקטוריון באגוד, בהם גם היו"ר זאב אבלס • אחרי שיושגו הבנות על מספר עובדי אגוד שיפרשו, והלקוחות ייקלטו במזרחי טפחות, יחל השלב שיבסס את הבנק הממוזג כשלישי בגודלו בענף

זאב אבלס / צילום: איל יצהר
זאב אבלס / צילום: איל יצהר

97.3% מבעלי המניות בבנק אגוד נתנו אתמול (ד') את הסכמתם להצעת הרכש של בנק מזרחי טפחות, ובכך יוצאת לדרך ההשתלטות של הבנק השלישי בגודלו במשק על הבנק השישי בגודלו. השלמת מימוש הצעת הרכש תתבצע לפי שווי של כ-1.4 מיליארד שקל לאגוד, והיא תתרחש בפועל ביום ד' הקרוב, ה-30 בספטמבר, אז יחדל אגוד מלהיות חברה ציבורית. במקביל תושלם העסקה למכירת תיק האשראי ליהלומנים של בנק אגוד לידי חברת האשראי החוץ בנקאי פנינסולה.

הצעת הרכש התאפשרה לאחר שגופי נוסטרו אספו מניות אגוד לאחרונה מתוך ציפייה (שהתגשמה) שהצעת הרכש תשופר. הם, ועוד גופים מוסדיים שחברו לבעלי השליטה באגוד - משפחות לנדאו ומנור וד"ר יעל אלמוג-זכאי, ושלמה אליהו שמחזיק בכ-27.2% נוספים מהבנק בנאמנות - שיזמו את העסקה, הביאו לאישורה לאחר כשלוש שנים מחתימת ההסכם הראשון.

בכך מושלם הליך ארוך שנים של הצטמקות מספר קבוצות הבנקאות בישראל, שיורד עתה ל-6. כעת רק בנק ירושלים נותר קטן ועצמאי (עד להצטרפותו של הבנק הדיגיטלי הצפויה לכל המוקדם ברבעון האחרון של 2021). מבחינת אגוד, שהוקם ב-1951, מדובר על סיום דרכו כבנק עצמאי, כ-27 שנים לאחר שנמכר מידי המדינה ובנק לאומי לידי קבוצות אליהו, לנדאו ולובינסקי.

נראה כי כבר בשלב הראשון והמיידי יוחלפו מרבית הדירקטורים בבנק באנשי מזרחי טפחות . ככל הנראה גם היו"ר הוותיק של אגוד, זאב אבלס, יפנה את מקומו בתום כהונה ארוכה מאוד של יותר מ-21 שנים (מונה ב-1999, לאחר שששימש כמפקח על הבנקים, ולאורך השנים היה האיש החזק בבנק). לפי שעה לא צפויים שינויים מיידיים בהנהלת אגוד, שבניהול שבי שמר, שנכנסה לתפקיד לפני קצת יותר משנתיים.

בתחילה יישמרו סניפי אגוד, בהמשך יאבד עצמאות

גם אם בנק מזרחי טפחות יכול למזג את אגוד לתוכו מיידית, החל מאוקטובר, הוא לא בהכרח ינקוט מהלך זה בקרוב, בעיקר בשל הרצון לשמר את לקוחות אגוד. לשם כך מזרחי טפחות צפוי לשמור על מתן השירות בסניפי אגוד. ואולם הוא ודאי יפעל להתייעלות ניכרת באגוד, תוך שילובו בפעילויות שכבר קיימות במזרחי טפחות.

לפיכך, בשלבים מתקדמים יותר, כשתסתיים ההיערכות המלאה למיזוג ולאחר שיושגו הבנות עם ועדי העובדים באגוד לגבי מספר עובדי הבנק שיפרשו (ובאילו תנאים), לקוחות אגוד יהפכו להיות לקוחות מזרחי טפחות לכל דבר. ברקע הדברים ניתן להעריך כי מרבית הכפילויות יהיו בתפקידי מטה, כשלמזרחי טפחות אין צורך בשני מטות כפולים. בהמשך גם ייסגרו וימוזגו כמה סניפי אגוד (מונה כיום 35 סניפים).

בטווח הארוך יותר, נראה כי במזרחי טפחות יפעלו למיזוג מלא של אגוד בתוך הבנק והפסקת פעילותו כעצמאי. מבחינת מזרחי טפחות מדובר על חוליה נוספת וחשובה במימוש אסטרטגיית צמיחה מואצת גם דרך מיזוגים ורכישות, שאותה הוביל בשנים האחרונות המנכ"ל הקודם אלדד פרשר, שפרש מתפקידו מוקדם יותר החודש. במסגרת זו, נזכיר, מזרחי רכש ב-2007 את החזקות הפועלים ביהב (שפועל עד היום כבנק עצמאי, ושלא כל מניותיו בידי מזרחי טפחות) כשעוד קודם לכן רכש את בנק המשכנתאות טפחות שמוזג לתוכו.

לשיעור ההוצאות הגבוה שמאפיין את אגוד, ולסוגיית התשתית המחשובית שלו, חשיבות רבה למיזוג ולרצונם של בעלי המניות הגדולים באגוד להיפרד מההחזקה בבנק, שלא הצליח לשפר את מעמדו היחסי בשוק בשנים האחרונות. כך למשל, התשתית המחשובית של אגוד היא של בנק לאומי ואינה עצמאית ואף דורשת השקעות עתק. זאת כשהבנק לא מציג יעילות מרשימה והסכמי השכר בו צמודים לאלה של לאומי, שנהנה מהרבה יתרונות לגודל.

בפיקוח רצו מזרחי טפחות "מחוזק"

נסיבות אלה בין היתר, הובילו את הפיקוח על הבנקים, בימיה של המפקחת חדוה בר, להבנה שלאגוד אין עתיד מרשים כגוף עצמאי ויוצר תחרות, וכי עדיף שימוזג לבנק גדול ממנו. כמו כן, מבחינת הפיקוח על הבנקים ובר, מזרחי טפחות מחוזק יציג חלופה יעילה ומשמעותית הרבה יותר לשני הבנקים הכי גדולים - הפועלים ולאומי.

המיזוג האמור מבסס את מעמדו של מזרחי טפחות כבנק השלישי בגודלו. בסוף הרבעון השני השנה אגוד החזיק בתיק אשראי שהיווה כ-2.3% מסך האשראי לציבור בכל המערכת הבנקאית, כשלמזרחי טפחות היה נתח של 19.5% מהאשראי לציבור הבנקאי המצרפי. לפיכך, המיזוג יביא את מזרחי טפחות לנתח מצטבר של כ-21.7%, וזאת לעומת נתחים של 26.7%, 25.8% ו-16.7% להפועלים, לאומי ודיסקונט, בהתאמה.

המיזוג המתרקם הוא השני של בנק קטן לבנק גדול בתוך כשנה - בשלהי 2019 מיזג דיסקונט לתוכו את בנק מוניציפל (לשעבר דקסיה). מיזוג זה התאפשר לאחר שאגוד רכש מידי דקסיה תיק אשראי לרשויות מקומיות בסיכון גבוה, בדומה למה שאגוד עושה עם פנינסולה. בכל אופן, עתה ייספג תיק האשראי האמור בתוך מזרחי טפחות.