מסמכי ביהמ"ש מגלים: כך נפל פרופ' רן בליצר בבועת הנדל"ן של אלדד פרי

וגם: בכמה התקרבה החופשה שלכם לבית, עוזי ברייר עוזב את דוטס נאנו והמינוי החדש של פרופ' יפעת ביטון (לא חברת הכנסת שאשא-ביטון)

אלדד פרי / צילום: איל יצהר, גלובס
אלדד פרי / צילום: איל יצהר, גלובס

קורבנות רבים יש לבועת הנדל"ן של אלדד פרי שהתפוצצה באחרונה. ל"גלובס" נודע כי במסמכים שהוגשו לבית המשפט המחוזי בלוד ובהם רשימת הרוכשים שנפגעו מפרי נדל"ן לאחר רכישת דירה - ולעיתים אף מספר דירות - נמצא גם שם מוכר שעלה לכותרות בהקשר אחר "סופר אקטואלי"  אחר - מגפת הקורונה.

פרופ' רן בליצר, חבר הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות ומייסד ומנהל מכון המחקר של שירותי בריאות כללית, רכש לפני כארבע שנים יחד עם בני ובנות משפחתו שתי דירות בפרויקט בבת ים, כך שהם מחזיקים לכאורה ב-5% מהנכס המיועד. שם מוכר נוסף בקבוצת הרוכשים, הוא אלון פילץ, מבעלי דיזנגוף סנטר. כך, בזמן שהוא מקדיש את כל מרצו למאבק בינלאומי בנגיף הקורונה, מוצא עצמו בליצר מתמודד במאבק משפטי-נדל"ני מסוג אחר.

פרופ' רן בליצר / צילום: איל יצהר, גלובס
 פרופ' רן בליצר / צילום: איל יצהר, גלובס

נזכיר כי בתחילת חודש ספטמבר הגישה חברת גמי וחיים בע"מ שבשליטת איש העסקים היהודי-שוויצרי חיים חמו, בקשה לצו פתיחת הליכים בבית המשפט המחוזי מרכז כנגד קבוצת פרי נדל"ן, בה נכתב כי החברה של חמו העניקה הלוואות לקבוצת פרי בלמעלה מ-218 מיליון שקל, "על סמך מצגי שווא". בהמשך, הורתה השופטת עירית וינברג-נוטוביץ' על הוצאת צו להקפאת הליכים לחברה, תוך שהיא ממנה את עוה"ד אהוד גינדס וגונן קסטנבאום, לנאמני החברה.

בתוך כך, קרנות האשראי אקספו ואקספו פלטינום פנו לבית המשפט, וביקשו לבטל צו פתיחת הליכים שניתן לבקשת הנאמנים, תוך שהן טוענות כי פרי אסטרטגיות, אחת החברות בקבוצה, חייבת להן 196 מיליון שקל, בגין הלוואות שהעניקו לה בשלושה פרויקטים (אחד מהם בבת ים, ובו בין היתר משפחת בליצר, יחד עם רוכשים נוספים) ומבלי שניתנה להן אפשרות להתנגד.

מפרי נדל"ן נמסר בתגובה: "אנו מאמינים כי למרות המצב התזרימי הבעייתי שאליו נקלעה הקבוצה, הרי שיש לה עודף נכסים ובטוחות על פני התחייבויות והיא תעמוד בהתחייבויותיה. עם זאת אנו לא יכולים לעמוד מנגד לנוכח הטענות השגויות שהוצגו לנו ומהניסיון לייצר מצג שווא של פעילות שאינה במסגרת החוק והשוואת פעילות החברה לפרשיות אחרות שהיו בענף בעבר. החברה פעלה על פי חוק, בנתה ואכלסה עד היום מאות דירות והיא מאמינה בפוטנציאל הנדל"ני של הפרויקטים שבנייתם טרם החלה ובערך שישיאו לחברי הקבוצות עם השלמתם". 

מפרופ' בליצר טרם התקבלה התייחסות. 

טבעי לנפוש קרוב

אנחנו כבר יודעים שהקורונה שינתה סדרי עולם בתיירות, וכעת אתר Booking.com בחן את דפוסי הנסיעות של הישראלים בקיץ העגום האחרון ומצא אמפירית (שלא להפתעתו) כי מרחק הנסיעה לחופשה מהבית התקצר ב-82% (מ-2,500 ק"מ ל-460 ק"מ) לעומת קיץ 2019. לפי בדיקת בוקינג עיירות חוף ואתרי טבע כפריים כיכבו בראש רשימת היעדים שהוזמנו.

בין היעדים הכפריים הנפוצים: כפר בלום, מגדל, עין גב ועין גדי, מבין יעדי הערים, לא מפתיע לגלות שהעיר אילת היא שכיכבה בראש. טרנדים אחרים שאפיינו את חופשת הקיץ כללו עלייה בלינה באתרי קמפינג ואף לינה באכסנייה (לפחות מבין אלו שנשארו פתוחות).

הגשר בטיילת אילת / צילום: יוד צילומים
 הגשר בטיילת אילת / צילום: יוד צילומים

האם הנופשים חזו את הנולד? בסקר שנערך בסוף 2019 ציינו הישראלים את שאיפתם לנפוש ב-2020 בחופים יפים (38%), לערוך טיולים עירוניים (58%) כאשר 78% ציינו כי קריטריון ה"ניקיון" הוא פקטור חשוב שעשוי להשפיע באופן משמעותי על החלטת היעד שבו יבחרו לטייל ב-2020. מי ידע כמה רחוק עוד נלך עם הקריטריון שהופך לקריטי עבור המטיילים. שרק יתנו לנו לטייל.

מיכל רז-חיימוביץ

חדשות טובות

שכם משחם לשח"ם: בית ההשקעות אלטשולר שחם תרם 550 אלף שקל לטובת 550 משפחות החברות בארגון השחקנים בישראל (שח"ם), באמצעות הענקת שוברי קנייה לרשתות מזון. 

מצנח הזהב

מנכ"ל חברת הטכנולוגיה הישראלית דוטס נאנו, עוזי ברייר, עוזב את החברה. בדיווח לבורסה האוסטרלית נומקה עזיבתו ב"סיבות אישיות" ונכתב שמי שיכהן כמנכ"ל זמני הוא היו"ר ברני ברוקס. דוטס מייצרת חומר שמשמש לזיהוי זיופים. ברייר, שבעבר שימש בתפקידי הנהלה במספר חברות טכנולוגיה, כיהן כמנכ"ל דוטס מעל שנתיים. מניית דוטס זינקה בשנה האחרונה ב-530% מרמות השפל בהן נסחרה, אך בשיאה נסחרה במחיר גבוה יותר.

שירי חביב ולדהורן

■■■

פרופ' יפעת ביטון (לא חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון) מונתה לנשיאת המכללה האקדמית אחוה. ביטון היא פרופ' למשפטים, שימשה כחוקרת אורחת כעמיתת קרן פולברייט באוניברסיטת הרווארד, כמרצה אורחת באוניברסיטת NYU וכחברת סגל-חוזרת באוניברסיטת בייג'ינג. תחומי המחקר שלה הם ביקורת המשפט, דיני הנזיקין ואיסור הפליה. ביטון תחליף בתפקיד את פרופ' שוש ארד המכהנת כנשיאת המכללה מאז 2017.