סורל מדיקל של בועז וטלי איתן חתמה על הסכם שת"פ אסטרטגי עם חברת פארמה גדולה

החברות יפתחו יחד עם מוצרי המשאבות-מדבקה הלבישות של סורל • ד"ר אנדריי יוסף, מנכ"ל סורל: "המשאבות הלבישות נותנות מענה למהפיכת התרופות הביולוגיות. חולי סרטן לא יצטרכו לקבל טיפול בבית החולים, אלא כחלק מהחיים הרגילים"

בועז וטלי איתן, סורל מדיקל / צילום: איל יצהר, גלובס
בועז וטלי איתן, סורל מדיקל / צילום: איל יצהר, גלובס

חברת סורל מדיקל מקבוצת החברות של בועז וטלי איתן, חתמה על הסכם שותפות אגסטרטגית עם אחת מחברות הפארמה המובילות בעולם. סורל מפתחת משאבות-מדבקה לבישות, להחדרת תרופות באופן קבוע לגוף. במסגרת שיתוף פעולה זה, שהוא אחד מבין כמה שכבר נחתמו עם חברות מובילות שעדיין אי אפשר לחשוף את שמן, החברות ישלבו במכשירים של סורל את התרופות שלהן, הניתנות היום בהזרקה או עירוי. המתקדם ביותר מבין המוצרים המשולבים הללו עשוי להגיע לשוק כבר בסוף 2021, לאחר שיעבור ניסויים קליניים.

סורל , חלק מקבוצת החברות של משפחת איתן, נחשפה לראשונה ב"גלובס" ב-2019. הקבוצה כוללת את חברת QCore המפתחת ומשווקת משאבות אינפוזיה מונחות מחשב, Avoset, המפתחת משאבות אינפוזיה לטיפול ביתי וסורל כאמור, המפתחת משאבות לבישות להולכת תרופות. קבוצת החברות הזו הוקמה בהשקעה של משפחת איתן, וכיום ממומנת מהכנסותיה. בסורל מועסקים היום 70 עובדים, ובקבוצה כולה, כ-300 עובדים. בעקבות חתימת הסכם שיתוף הפעולה, שצפוי להניב הכנסות גם לפני הכניסה לשוק, החברה תרחיב את מפעל החדרים הנקיים שלה בנתניה, ולגייס עובדים נוספים.

לדברי ד"ר אנדרי יוסף, מנכ"ל סורל מדיקל: "המשאבות שלנו נועדו לתת מענה למהפכת התרופות הביולוגיות. היום רוב התרופות המובילות בעולם הן תרופות שאי אפשר לבלוע אותן דרך הפה, אלא נוטלים אותן בהזרקה או בעירוי. כאלה הן למשל תרופות לחולי סרטן. במחלה זו התרופות הביולוגיות מחליפות את הכימותרפיה, והן עדיין ניתנות בבתי החולים. ומיהם המטופלים שצריכים להגיע לעיתים כה קבועות לבית החולים? דווקא האנשים הכי חלשים, עם מערכת החיסון הכי פגיעה.

"למדתי זאת בעצמי כשחמותי הייתה חולה. בתחילת הדרך זה היה סיפור מההפטרה למשפחה המלווה והמון חשש וסבל עבורה. לקראת הסוף, כשהיא הייתה כבר בכיסא גלגלים, זה היה לה כל כך קשה שהיא כבר סירבה ללכת". המוצר של סורל נועד להעניק את אותו הטיפול, באמצעות מכשיר שמודבק לגוף ומזרזף את התרופה בהדרגה לתוך הגוף, לאורך כל היום.

"התפתחות טכנולוגית שיכולה לשנות עבורם את כל התפיסה של מחלת הסרטן"

המשאבה של סורל מאפשרת להעניק את מה שהוא היום טיפול באשפוז יום, כחלק מאורח החיים של המטופל. "ישנם חולי סרטן בתחילת המחלה או שמחלתם לא מאוד קשה, שבאמצעות מוצר כזה, להמשיך לפחות חלקית בשגרת חייהם. זו התפתחות טכנולוגית שיכולה לשנות עבורם את כל תפיסת המחלה.

"חולים קשים יותר, יכולים להיעזר במוצר כזה כדי לדחות אשפוז בבית החולים ולהמשיך באשפוז בית. המגמה הכללית בעולם הרפואה היא שבית החולים לא יהיה עוד הבית של החולים. המטרה היא שחולים ישהו בבית וכמעט ולא יתאשפזו לאורך זמן".

יוסף אומר כי המוצר עצמו תוכנן מתוך מחשבה עמוקה על השימושיות והתקשורת עם המטופל. "מה שהמשתמש רואה הוא מעין פלסטר שנדבר לגוף. באמצעות החיישנים שעל המכשיר, הוא יודע בעצמו לכוון מחט אוטומטית, שנכנסת לגוף ללא כאב. המכשיר נותן למטופל, באיתות או בקול או באייקון "לייק" שמופיע על הטלפון הסולרי, כי המחט חדרה והתרופה נכנסה למחזור הדם. יוסף: "זה כל כך מרגיע את המטופלים לדעת שהם קיבלו את המוצר והכל בסדר. וזה לא הולך בלי הטכנולוגיה".

מבחינת חברות התרופות, המדבקה פותרת בעיות של שכחת תרופות או אי נטילת תרופות, שפוגמות היום בטיפול הרפואי בתרופות ביולוגיות. לחברות התרופות מאוד חשוב שהתרופות אכן ינטלו כהלכה, משום שלעיתים יותר ויותר קרובות הן מתוגמלות לא ברגע שהמרשם מומש, אלא רק עבור הצלחת הטיפול. אם המטופלים לא לוקחים את הטיפול על פי הפרוטוקול, יהיה יותר קשה להראות הצלחה. החברות חייבות גם לאסוף מידע על דפוסי השימוש בפועל בתרופות שלהן, כדי לקשור בין דפוסי שימוש שונים לבין ההצלחה של הטיפול כחלק מן המאמץ שלהן להוכיח יעילות ולגבות על כך כסף. הפידבק הקבוע לגבי כמות התרופות שניתנה, מאפשרת גם מניעת טעויות במתן תרופות, שעלולות להיות מסוכנות.

"אי אפשר לעשות את כל זה בלי טכנולוגיה", אומר יוסף.  "בעקבות הקורונה גובר עוד יותר הצורך באשפוז בית, בהפחתת העומס על בתי החולים ובהרחקת מוחלשי החיסון ממוקדי התחלואה הזיהומית. הפתרון שלנו מאפשר ניהול עצמי מהבית של המטופל בכל הקשור בצריכת התרופה בצורה פשוטה שאינה דורשת שום ידע או הדרכה מיוחדת".