עסק ביום | פיצ'ר

"המדינה תיכנס לכאוס אמיתי בעוד חצי שנה. עסקים פה יקרסו על ימין ועל שמאל"

לערן דוד יש עסק להתקנת מערכות מולטימדיה ואביזרים לרכב בפתח תקווה • "המשבר הגיע במרץ 2020 וריסק אותנו לגורמים. חטפתי את המכה ביום אחד, בבום" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

ערן דוד, בעלים של עסק להתקנת מערכות מולטימדיה ואביזרים לרכב     / צילום: תמונה פרטית
ערן דוד, בעלים של עסק להתקנת מערכות מולטימדיה ואביזרים לרכב / צילום: תמונה פרטית

בשנת 2005, כשהוא בן 25, החליט ערן דוד לצאת לדרך עצמאית ופתח את"S.P.L Stereo - יוקרה ואיכות לרכב", עסק להתקנת מערכות מולטימדיה ואביזרים לרכב בפתח תקווה. מאז העסק פרנס אותו ואת משפחתו בכבוד. היו עליות ומורדות, כמו לכל עצמאי, אבל דוד הצליח לבסס עסק מצליח שנותן שירותים גם לאנשים פרטיים וגם לחברות גדולות במשק. ב-15 במרץ, בין רגע ממש, הוא ראה את העסק מתרסק לנגד עיניו.

"שנת 2019 הייתה שנה פצצה עבור העסק. הייתה פעילות וכלכלה טובה. המשבר הגיע במרץ 2020 וריסק אותנו לגורמים. חטפתי את המכה ביום אחד, בבום", אומר דוד.

מטבע הדברים בתקופת הסגר אין עבודה בענף אביזרי הרכב, אבל גם בין סגר לסגר מצא את עצמו דוד ללא עבודה כמעט. "ענף אביזרי הרכב הוא ענף מותרות. אדם שקונה רכב לא חייב מערכת מולטימדיה. זה נחשב פינוק. והיום אנשים גם בקושי במכונית, אז הלקוחות הפרטיים לא רוכשים מערכות בתקופה הזאת. הבעיה היא שגם חברות גדולות שעובדות מולנו הקפיאו את ההזמנות כרגע. גם שם המצבת של הרכבים ירדה והיו הרבה פיטורים והוצאה לחל"ת, אז אין צורך במערכות לרכבים שלא מוזמנים".

דוד איבד דוד חלק מההזמנות הכי גדולות שלו. "אני עובד עם שתי חברות גדולות מאוד וחזקות מאוד במשק הישראלי, שרגע לפני המשבר ביצעו הזמנה של מעל 200 מכוניות והזמינו ממנו התקנת מערכות. בעקבות המשבר הן ביטלו את העסקה מול יבואני הרכב, וכתוצאה מכך גם אני נפגעתי. ההזמנה בוטלה. אין לי הזמנות חדשות ואין לי התקנות. בסגר העבודה ירדה ב-100%, וכשיצאנו מהסגר התאוששנו קצת אבל זה לא היה דומה למה שהיה לפני הקורונה. זה לא חזר לקדמותו. ועכשיו שוב סגר".

הכנסות אין, אבל ההוצאות של דוד ממשיך לרדת בעסק. "אנחנו עובדים שוטף פלוס 90 אז צ'קים שהעברנו לספקים על סחורות שמכרנו בינואר פתאום ירדו בזמן הסגר. הארנונה ממשיכה לרדת, חוץ מתקופה קצרה שלא גבו מאתנו ארנונה, הביטוחים יורדים, חברת האבטחה למקום ממשיכה לגבות את התשלום. כל ההוצאות השוטפות ממשיכות".

קיבלת סיוע מהמדינה?
"לא קיבלתי שום סיוע ושום מענק. לא הייתי זכאי לכלום, כי ב-2018 הייתי בהפסד בעסק והמדינה קובעת את הזכאות למענק לפי שנת 2018. אם היו מאפשרים לי להשוות ל-2019 אז הייתי זכאי לכל המענקים, כי הייתה לי צניחה של 50% בממוצע לאורך כל תקופת הקורונה בהשוואה ל-2019. כששכיר יוצא לחל"ת מבקשים את שלושת התלושים האחרונים שלו ולפי זה משלמים חל"ת. למה כעצמאי אני לא זכאי לאותו יחס? הדוחות שלי חודשיים שלושה אחורה היו מצוינים. המשבר התחיל במרץ 2020 והם מסתכלים עלי מה עשיתי ב-2018. זה עקום. אני משלם מיסים, ביטוח לאומי, עשיתי צבא, תרמתי למדינה והקמתי עסק. אז למה אני מקבל כזה יחס מהמדינה?

"במענקים החדשים של החודשים מאי 2020 עד יוני 2021, קבעו קריטריונים של ירידה של 40% על מאי-יוני ויולי-אוגוסט, ומתברר שההפסדים שלי עומדים על 38-39%, אז שוב אני לא זכאי לכלום. זו מדינה עקומה. עכשיו הורידו את הרף ל-25%. שיורידו את זה רטרואקטיבית".

איך אתה שורד?
"מצמצמים במה שאפשר. לשמחתי בעל הנכס שהעסק נמצא בו מתחשב בי ואמר לי שכרגע הוא לא יגבה שכירות. הוא איש מדהים, והוא עוזר לי מאוד בתקופה הזאת. מה שהמדינה לא עושה הוא עשה. אם הוא לא היה מתחשב בי העסק כבר היה נסגר. הוא נתן לי את הכתף כדי שאוכל להמשיך לנהל את העסק.

"אשתי עצמאית, היא בעלת משפחתון, והעסק שלה גם סגור עכשיו. היא קיבלה מענקים קטנים. יש לנו בית ושלושה ילדים. דחינו הלוואות ומשכנתאות כמו רוב המדינה. נקלענו לבור כלכלי ולאשראים שאצטרך לשלם בבוא היום".

אתה חושש לעתיד העסק?
"אני חושש שאאלץ לסגור. עד סוף שנה אם המצב לא ישתנה ולא תהיה תפנית בעלילה אני מפנה את המקום שלי והולך להיות שכיר. לא שהמצב של השכירים להיט, אבל אין ברירה. עדיף 6,000 שקל מאשר הוצאות של 8,000 שקל בחודש כשאין הכנסה בכלל. המדינה הפקירה את העצמאים והיא תיכנס לכאוס אמיתי בעוד חצי שנה, כשכל פשיטות הרגל יתדפקו על הדלת שלה. עסקים פה יקרסו על ימין ועל שמאל".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il