לא כוח עליון: אי.די.בי קרסה בגלל ניהול גרוע וטעויות של אלשטיין בצמתים קריטיים

חברת החזקות ששווי החזקותיה המרכזיות מתכווץ ואינה מצליחה להציף ערך מהותי בהשקעות חדשות היא חסרת זכות קיום • כאשר המינוף של החברה הוא ברמה גבוהה מלכתחילה, נגזר גורלה להסדר חוב נוסף

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

קריסתה של חברת אי.די.בי פתוח, שהועברה בשבוע שעבר לידי נושי האג"ח, היא פועל יוצא של ניהול גרוע. לא  מדובר בתוצאה של כוח עליון או קנוניה של פקידי ממשל שהכשילו את חברת ההחזקות וגררו אותה לתהום. הגורל של אי.די.בי יכול היה להיות שונה ב-180 מעלות לו הבעלים, אדוארדו אלשטיין, היה מקבל החלטות אחרות בצמתים קריטיים בעת שהחברה הייתה עדיין עסק חי.

הבעיה המרכזית עם הניסיון לאמוד איכות ניהול בטרם ביצוע השקעה היא שפעמים רבות קשה להעריך אותה ולפיכך עיקר תשומת הלב מופנית לתיק הנכסים של החברה, שאותו קל יותר לאמוד. קשה שבעתיים להעריך יכולות ניהול של משקיע זר שעשה כספו הרב מעבר לים.

בתיאוריה, איל הון מצליח כאלשטיין, שמגיע מחו"ל עם ארנק פתוח ומשקיע סכומי עתק, ראוי לקרדיט ביחס ליכולות הניהול שלו. אבל בפרקטיקה זה לא עבד כמעט מהרגע הראשון.

במקרה הזה, בדיעבד, במבחן התוצאה, ניתן לקבוע חד משמעית כי הניהול של אי.די.בי היה גרוע, שכן חברת החזקות מרוויחה את לחמה מהצפת ערך בהחזקות הפורטפוליו ומהשקעות חדשות מוצלחות. אולם במקרה של אי.די.בי, חוץ מהשקעה אחת מהותית ומוצלחת בשופרסל, שהייתה בתיק ההשקעות של החברה עוד בגלגולה הקודם, בכל מקום אחר שבו נגעו מנהלי הקבוצה "לא צמח דשא".

על הנייר, השנים האחרונות היו הטובות ביותר להחיות את אי.די.בי: שוק הון פעיל, ריביות אפסיות ומחירי מניות במגמת עלייה. אך למרות תנאי הבסיס הנוחים, החברה הלכה מדחי אל דחי ואיבדה תוך זמן קצר את אמון המשקיעים.

ראשית, היא כשלה בניסיון למכור את השליטה בחברת הקבוצה כלל ביטוח במחיר ראוי, נכנסה לקרבות רחוב מיותרים עם הממונה הקודמת על שוק ההון על קבלת היתר שליטה ונוטרלה על ידי הרגולטור בכל הקשור ליכולת ההשפעה שלה על האסטרטגיה של כלל ביטוח.

כך, במקום למצות את הפוטנציאל הכלכלי של הנכס החשוב ביותר בתיק ההשקעות שלה, אי.די.בי פתוח הייתה שותפה להשמדת ערך בכלל ביטוח, שנבעה מתנאים ענפיים קשים וביצועי חסר ביחס למתחרות המובילות בענף. 

גם מכירתה של חברת התעופה ישראייר - מהלך שלא היה אמור להיות "תורה מסיני" -הסתבכה פעם אחר פעם ולא יצאה אל הפועל בסופו של דבר.

לא התבשמה מהצלחות ההייטק והנדל"ן המקומיות

הרגל העיקרית השנייה של אי.די.בי, לצד כלל ביטוח, הייתה שליטתה בחברת דיסקונט השקעות (דסק"ש), שלצד החזקתה המוצלחת בשופרסל סבלה קשות מהקריסה במניית סלקום. חולשתה של מניית התקשורת הייתה מכה קשה מאוד לשווי הנכסי של דסק"ש. קבוצת אי.די.בי לא השכילה להתוות כיוון אסטרטגי ראוי לסלקום, ומצאה את עצמה חסרת השפעה ניהולית על החזקה כושלת זו, הפועלת בתנאי שוק תחרותיים בצורה קיצונית.

פעילות הנדל"ן של דיסקונט השקעות לא הצליחה להציף ערך מהותי, למרות תור הזהב בשוק הנדל"ן המקומי והעולמי, שהוא נגזרת של סביבת הריביות הנמוכה.

הזרוע הטכנולוגית של דסק"ש, בדמות החברה הבת אלרון, לא ייצרה אף היא ערך, וגם כאן לא הצליחה אי.די.בי ליהנות מהפריחה והצמיחה של הטכנולוגיה הישראלית. זכורה גם ההחלטה התמוהה של אי.די.בי להשקיע עשרות מיליוני שקלים בחברת מטבעות קריפטו, בשיא קדחת המטבעות הדיגיטליים העולמית, שבגינה נרשמו הפסדים כבדים, והמחישה היטב כיצד התבצעו ההשקעות באי.די.בי. 

למעשה, אי.די.בי בהובלתו של אלשטיין לא ביצעה שום השקעה מהותית חדשה אשר יכולה הייתה לשנות את גורלה, והיא עסקה מבוקר עד לילה בתרגילים פיננסיים, גיוסי הון, מריבות עם רגולטורים, ניסיון לבצע עסקאות בעלי עניין בין חברות הקבוצה על מנת לפתור בעיות של חוק הריכוזיות ובעיות נזילות שונות, וכן הלאה.

חברת החזקות ממונפת אשר עלויות המטה שלה מסתכמות בעשרות מיליוני שקלים בשנה, ומשלמת במשך שנים ריביות של מאות מיליוני שקלים על חובה למחזיקי האג"ח, אינה יכולה להרשות לעצמה ירידות ערך עצומות בחברות הפורטפוליו ואפס הצפות ערך באמצעות השקעות חדשות.

חברת החזקות ששווי החזקותיה המרכזיות מתכווץ ואינה מצליחה להציף ערך מהותי בהשקעות חדשות, היא חסרת זכות קיום. וכאשר המינוף של החברה הוא ברמה גבוהה מלכתחילה - נגזר גורלה להסדר חוב נוסף.

אבל חברת אי.די.בי פתוח לא קרסה בגלל מינוף גבוה או בגלל קריסת מחירי מניות כלל וסלקום, למרות שלכל אלו יחד תרומה מרכזית להידרדרותה. בסופו של יום החברה קרסה בשל ניהול חלש אשר לא מצא פתרונות משביעי רצון למציאות המורכבת אליה נקלעה, והביא לכך שהחברה נפלה כמעט בכל בור אפשרי לאורך השנים. 

הכותב הוא יועץ כלכלי, דירקטור וחבר ועדות השקעה בגופים מוסדיים. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם