ח"כ זוהר: "מופע שנאה חסר תקדים"; ח"כ כמאל מריח: "למה מי אתה?"

במהלך הדיונים הליליים על חוק ההפגנות, כינה זוהר את נאומה של ח"כ רדיר כמאל "אחד הנאומים הדוחים והמגעילים ששמעתי בכנסת ישראל" • בעקבות הסערה שעוררו דבריו כתב זוהר בטוויטר: בחרתי להביע את דעתי על הנאום המבחיל שהיא נשאה ואיני מתחרט על כך, יש לעשות סוף לקו הבזוי והמשתלח של יש עתיד וחבריהם"

חכ מיקי זוהר  / צילום: לשכת עורכי דין
חכ מיקי זוהר / צילום: לשכת עורכי דין

סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ אורנה ברביבאי מיש עתיד-תל"ם, פנתה הלילה ליו"ר הכנסת יריב לוין בבקשה להדיח את ח"כ מיקי זוהר מתפקידו כסגן יו"ר הכנסת. זאת לאחר שבמהלך הלילה בדיון על חוק ההפגנות שניהל זוהר, הוא יצא נגד ח"כ רדיר כמאל מריח וכינה את נאומה "אחד הנאומים הדוחים והמגעילים ששמעתי בכנסת ישראל".

ברביבאי כתבה במכתבה הבוקר ליריב לוין כי "התנהגותו והתבטאותו הלא ממלכתית של ח"כ מיקי זוהר בעת ניהול מליאת הכנסת נגד חברת הכנסת ר'דִיר כַּמַאל מְרֵיח וח"כים נוספים, הינה בוטה, פוגענית ואינה תואמת את חובתו להיות ממלכתי ולכבד את הכללים הנהוגים כיושב ראש המליאה". עוד ציינה ברביבאי כי "לצערי, זוהר החל לדחוק בחברי כנסת שנשאו דברים בטרם הסתיים הזמן שהוקצב להם, והשמיע הערות שיפוטיות, כשהחמורה בהן הייתה כלפי ח"כ כמאל מְרֵיח".

לדבריה, מניעיו של זוהר נובעים משיקולים פוליטיים וכן כי הוא "פוגע בכבודה של הכנסת בהיותה סמל שלטון ממלכתי, ולכן הוא לא יכול להמשיך בתפקידו הייצוגי כסגן יו"ר הכנסת. אני דורשת כי הוא יסיים את תפקידו לאלתר, מאחר והוא אינו ראוי לתפקיד". הרקע לדברים כאמור הם נאומי חברי כחול לבן במהלך הלילה, במליאה ותגובתו של זוהר עליהם מאוחר יותר.

יו״ר הכנסת יריב לוין הגיב לדברים ואמר כי "על חברי הכנסת כולם מוטלת אחריות כבדה לנהל שיח מכבד ולא להעמיק את הקרעים בחברה הישראלית".

"לא כל צעדי המושחת מבלפור מתוכננים בקפידה מבעוד מועד"

בין היתר האשימה חברת הכנסת רדיר כמאל מעל הדוכן את חברי הליכוד בפעילות בשליחות נתניהו, ואמרה כי מדובר ברודנות בהתהוות. "תמיד אמרו שעל ישראל לנרמל יחסים ולהשתלב במזרח התיכון, הנה אנחנו משתלבים. שליטים, רודנים, משפחות מלוכה מפוקפקות, נהנתנות ומתנות הפכו להיות חלק מחיינו. אין ספק שנתניהו משתלב במרחב".

עוד אמרה "זה מתחיל בתקיפת גורמי האכיפה. בהתחלה זה נשמע חמור. לאט לאט מתרגלים. בהמשך, גם מערכת המשפט מותקפת. פתאום, הוא לא לבד, עושי דבריו מתייצבים למשימה ומסתערים לקרב. המטרה: לעוט ולהשחיר את כל מה שיפגע באדונם. הפרס, לזכות בתואר יקיר בלפור.

"שלא תטעו, לא כל צעדי המושחת מבלפור מתוכננים בקפידה מבעוד מועד. אני מדמיינת אותו, יושב יחד עם פורום בלפור המהולל בלילות, הוגה רעיונות, משרבט, כותב ומוחק ובוחן אותנו. הוא בוחן כיצד נגיב לצעדיו ההזויים, כיצד נתנהג מול גזירותיו ושיגעונותיו כאזרחים".

ח"כ זוהר לא חסך בתגובות נגדה ואמר לה כשסיימה "מילים דוחות שאני לא הייתי מוכן שהבן שלי ישמע אותי מדבר ככה כנבחר ציבור. אני מתבייש בשבילך. אלו מילים כ"כ דוחות ולא מכובדות". כמאל מריח השיבה לו "כשאצטרך שמיקי מכלוף זוהר יחלק לי ציונים.. התבלבלת. שאתה תגיד לי שהמילים שלי מביישות, למה מי אתה?"

"מופע שנאה חסר תקדים מלווה במילים נמוכות"

הבוקר, בעקבות הסערה שעוררו דבריו, כתב זוהר בטוויטר כי "רצה הגורל שבשעת לילה מאוחרת מאוד יצא לי לנהל את הדיון במליאה מתוקף תפקידי כסגן יו"ר הכנסת. ‏אנשי יש עתיד עלו לדוכן בזה אחר זה, ופיזרו ארס ושנאה בלי גבול עד לרגע בו ח"כ מריח עלתה לדוכן לשיר לבנה שיר ערש. ‏

"ובכן לא היה מדובר בשיר ערש אלא שהיה מדובר במופע שנאה חסר תקדים מלווה במילים נמוכות, דוחות ולא מכובדות כלפי רה"מ ונבחרי הליכוד, שכל בר דעת ובטח ילד קטן, היו מתביישים בהן. בחרתי להביע את דעתי על הנאום המבחיל שהיא נשאה ואיני מתחרט על כך, יש לעשות סוף לקו הבזוי והמשתלח של יש עתיד וחבריהם ויש להביע את מורת רוחנו על כך".

בערב הגיב יו"ר הכנסת ואמר כי "בתקופה האחרונה אנו עדים לשיח ציבורי אלים ומקטב, אשר אינו פוסח על הכנסת. רק בשבועיים האחרונים נאמרו מעל דוכן הכנסת כלפי ראש הממשלה, שרים וחברי כנסת הגידופים הבאים: ראש משפחת פשע, שטן, שפחה נרצעת, חיילי הפשע, גנב, מושחת, משתלב במרחב של רודנים, אנרכיסט, קומיסר, נוכל ועוד.

יתרה מכך, חריצת דין בהתעלמות מזכויות אדם בסיסיות ובהן חזקת החפות, הפכה בכנסת למעשה של יום ביומו. שוחחתי לפני שעה קלה עם סגן יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי זוהר. הדגשתי את החובה להקפיד, דווקא בזמנים מתוחים אלה, על האיזון העדין שבין שמירת חופש הביטוי של חברי הכנסת לבין שמירת כבוד הכנסת וכבוד כל חבריה. הבהרתי, כי על אף הקושי, כל עוד הדובר אינו תוקף באופן אישי או ישיר את יו״ר הישיבה, נכון להימנע מהתייחסות שאין תכליתה אמירה עניינית לגופו של נושא, תיקון עובדתי או ניהול תקין של הישיבה.

"בנוסף, בכוונתי לשוחח עם מספר חברי כנסת אשר לצערי, דרך התבטאותם במליאה והתנהגותם במהלך ההצבעות הינם חריגים ובלתי מקובלים. על חברי הכנסת כולם מוטלת אחריות כבדה לנהל שיח מכבד ולא להעמיק את הקרעים בחברה הישראלית".