אי.די.בי (IDB) | פרשנות

אדוארדו אלשטיין מנסה לעשות "הפרד ומשול" למחזיקי האג"ח של אי.די.בי

האם אלשטיין נהנה לשרוף את כספו בארץ הקודש? מה עומד מאחורי ההצעה הנדיבה לרכישת מניות השליטה בדסק"ש

אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי  / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מה עובר על אדוארדו אלשטיין? שבוע בלבד לאחר שאיבד את השליטה בקבוצת אי.די.בי לטובת נושי האג"ח שלה, הגיש הלילה  איש העסקים מארגנטינה בקשה לביהמ"ש לאשר לו לרכוש את הנכס המרכזי של הקבוצה - מניות השליטה בחברת דיסקונט השקעות (דסק"ש). בתמורה ל-70% ממניות דסק"ש המשועבדות למחזיקי האג"ח של אי.די.בי (כשהן נקיות מכל שעבוד, עיקול וזכות אחרת) מציע אלשטיין לשלם סכום כולל של 908 מיליון שקל - פרמיה של 45% על מחיר השוק של המניות (שזינק בשבוע החולף בעשרות אחוזים לנוכח ההערכות כי השליטה בדסק"ש תוצא למכירה).

האם אלשטיין נהנה לשרוף את כספו בארץ הקודש? הוא עצמו מצהיר בבקשה שהוגשה לביהמ"ש, באמצעות עורכי הדין אהוד סול יוסף בנקל, כי "מיום קבלת השליטה באי.די.בי לידיו ועד היום, השקיע סכום מצטבר של כ-3 מיליארד שקל וכעת השקעת עתק זו יורדת רובה ככולה לטמיון, מבלי שבעל השליטה יזכה לקצור מפירותיה".

אך למרות שמפתה לחשוב כך, נראה שהסיבות להצעתו הן שונות. ראשית,  אלשטיין עדיין מאמין בדסק"ש ומעריך כי ניתן יהיה להקטין באמצעותה את ההפסדים שנגרמו לו באי.די.בי: "מהלך זה הינו הדרך היחידה של בעל השליטה לנסות ולראות פירות כל שהם מהשקעותיו העצומות בשנים האחרונות או לפחות לצמצם במעט את הפסדיו האדירים. דומה שלא יכול להיות חולק שלפחות זכות זו עדיין עומדת לבעל השליטה".

סיבה נוספת ניתן למצוא בבקשה אחרת לביהמ"ש, שהגישו אתמול עורכי הדין רענן קליר ואלון בנימיני, שמונו ע"י ביהמ"ש לתפקיד כונסי נכסים זמניים על מניות דסק"ש: למנות דירקטוריון חדש לדסק"ש להחליף את היו"ר אלשטיין באיש העסקים יורם טורבוביץ'.

ההערכות בשוק, שאלשטיין שותף להן כנראה, הן כי שווייה הנכסי של דסק"ש גבוה משווי השוק שלה, וכי טורבוביץ' עשוי לפעול ולמצות ערך זה באמצעות מכירת נכסיה המרכזיים - מניות השליטה בחברות נכסים ובניין, סלקום, מהדרין ואלרו. באופן זה ייתכן וניתן יהיה להחזיר את רוב החוב של אי.די.בי לשלוש סדרות האג"ח שלה, העומד על כ-2 מיליארד שקל.

לפיכך, הצעתו של אלשטיין מכוונת למחזיקים בסדרה אחת בלבד - אג"ח י"ד, שלהם משועבדות מניות דסק"ש, כנגד חוב של כ-900 מיליון שקל. הסכום בהצעתו של אלשטיין (תשלום מיידי של 770 מיליון שקל והיתרה לאחר שנה) מכסה את מלוא החוב המתואם לסדרה זאת, ולכן קשה לראות כיצד יתנגדו לה המחזיקים.

מאידך, היא מותירה את יתר נושי האג"ח של אי.די.בי, ובעיקר מחזיקי אג"ח ט' (חוב של יותר מ-900 מיליון שקל ללא בטחונות) ללא מקור ההחזר המרכזי לו קיוו.

זהו מהלך של הפרד ומשול, ואלשטיין אף דואג לתחום אותו בפרק זמן של 21 יום ממועד הגשת ההצעה לביהמ"ש. עבור מחזיקי האג"ח מסדרה י"ד זוהי כאמור הצעה מצויינת להחזר מלוא כספם, לבטח בתנאי חוסר הוודאות והתנודתיות הרבה בשווקים כיום. יתר המחזיקים כנראה שיתלהבו ממנה פחות, וינסו ללחוץ על ביהמ"ש לפעול להשגת הצעות טובות יותר עבור מניות השליטה בדסק"ש או כאמור, לנסות ולמכור את נכסיה לכל המרבה במחיר.